نقد و بررسی تخصصی گوشی اسند میت 7 هواوی [قسمت سوم: بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی اسند میت 7 هواوی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های میت 7 گوشی هوشمند اسند میت […]

در قسمت دوم بررسی اسند میت 7 هواوی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های میت 7

گوشی هوشمند اسند میت 7 از بهترین و آخرین تراشه ساخته شده توسط این شرکت چینی بهره می‌برد. چیپست Kirin 925، تراشه‌ای هشت هسته‌ای بوده که چهار هسته آن از نوع Cortex A15 با فرکانس کاری 1.8 گیگا‌هرتز و چهار هسته دیگر از نوع Cortex A7 با میزان فرکانس 1.3 گیگا‌هرتز می‌باشد. این تراشه همچنین از واحد گرافیکی Mali-T628 بهره می‌برد. دو گیگا‎بایت حافظه RAM نیز از دیگر مشخصات فنی این گوشی می‎باشد (البته در صورت خریداری نسخه 32 گیگا‌بایتی این گوشی، شاهد تجهیز آن به سه گیگا‌بایت حافظه RAM خواهید بود).

گوشی میت 7 از نمایشگری به ابعاد 6 اینچ و با دقت 1080p بهره‌مند است که این دفت تصویر، فبلت میت 7 را در دسته گوشی‌های پرچم‌دار دنیا قرار داده و به اجبار آن را به مبارزه با دیگر رقبای خود در این زمینه وارد می‌کند. بنابراین باید منتظر بود و دید که نتایج این رقابت سر‌سختانه با دیگر گوشی‌های قدرتمند بازار به کجا ختم خواهد شد.

تست اول ما مربوط به عملکرد مجزای CPU این گوشی می‌باشد. در تستی که در عکس زیر شاهد نتایج آن هستید، پردازنده هشت هسته‌ای میت 7 بسیار درخشان ظاهر شد و عملکرد بسیار خوبی را از خود بر جای گذاشت. البته پیشتر انتظار این نتیجه خوب را از این تراشه قدرتمند داشتیم. اما با وجود این تفاسیر، همچنان پردازنده هشت هسته‌ای گوشی گلکسی آلفا سامسونگ (که از نظر معماری هسته‌ها و همچنین فرکانس کاری آنها و مشخصات واحد گرافیکی با تراشه موجود در میت 7 برابر است) با کمی فاصله، بالا‌تر از گوشی میت 7 قرار گرفته است. گرچه امتیاز میت 7 از گوشی‌های سطح بالایی چون نوت 4 و گلکسی اس 5 سامسونگ و آیفون 6 پلاس اپل بیشتر بود.

Untitled

 

به تست بعدی می‌رویم، جایی که گوشی میت 7 در بنچمارک آنتوتو 5 مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حقیقت بنچمارک آنتوتو، مواردی همچون CPU و GPU (واحد گرافیکی)، RAM و حافظه گوشی را مورد بررسی دقیق قرار داده و در انتهای کار، امتیازی را به آنها ارائه می‌دهد. امتیازی داده شده به عملکرد گوشی میت 7 با گوشی‌های دارای تراشه اسنپدراگون 801 کوآلکام، همانند گلکسی اس5 برابری می‌کند. نکته حائز اهمیت در این بررسی، اختلاف امتیازی پردازنده میت 7 با تراشه Kirin 910T گوشی اسند پی7 هواوی است که جزو پردازنده‌های نسل قبلی هواوی به حساب می‌آید. Untitled

 

تست بعدی مربوط به بنچمارک BaseMark OS II می‌شود. در این بنچمارک که همانند تست قبلی از نوع ترکیبی می‌باشد، عملکرد گوشی در زمینه مرور‌گری صفحات وب نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. متاسفانه نتایج بدست آمده بسیار ضعیف و به دور از انتظار بود و احتمالا این نقص به ضعف گرافیک سیستمی گوشی مربوط می‌شود.

Untitled

 

آزمایش بعدی ما بر روی این گوشی مربوط به تست تک هسته‌ای تراشه‌ گوشی‌ها می‌شود. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، این بار هم امتیاز تراشه میت 7 نزدیک به تراشه اسنپدراگون 801 است گرچه امتیاز هشت هسته‌ای آن در تست بعدی با گوشی‌هایی نظیر گلکسی آلفا برابر می‌کند.

Untitled Untitled

 

گوشی میت 7 از پردازنده گرافیکی Mali-T628 بهره می‌برد که البته در این مشخصه، شماره دقیق گرافیکی آن مشخص نیست و برای مثال گوشی گلکسی آلفا سامسونگ از همین واحد گرافیکی و با شماره  Mali T628 MP6 بهره‌مند است که این عبارت به معنای شش هسته‌ای بودن شتاب‌سنج گرافیکی آن می‌باشد. اول تست مربوط به این بخش، مربوط به بنچمارک BaseMark X می‌شود و گوشی میت 7 هواوی در زمینه گرافیکی بسیار پایین‌تر از دیگر رقبا ظاهر شده و امتیازات بسیار ضعیفی را به خود اختصاص داد. امتیاز‌های ثبت شده توسط تراشه میت 7 با رکورد‌های مربوط به گوشی وان مکس اچ‌تی‌سی برابر می‌کند و علاوه بر آن، این امتیازات، نصف آن چیزی است که توسط گوشی‌های سطح بالا و پرچمدار بازار بدست آمده است.

Untitled

 

در بنچمارک GFX Benchmark به شکنجه واحد گرافیکی میت 7 می‌رویم. امتیازت مربوط به بخش off screen میت 7 بسیار ضعیف و نا‌امید کننده بود و این امتیاز‌های ضعیف در هر دو تست‌های 2.7 T-Rex و 3.0 Manhattan تکرار شد. اعداد ثبت شده توسط میت 7 به وضوح پایین‌تر از امتیازات گلکسی آلفا سامسونگ بود و این ما را بر آن داشت تا  احتمال دهیم که واحد گرافیکی میت 7، دو هسته‌ای است. با توجه به این موضوع نام آن Mali T628 MP2 خواهد بود.

Untitled Untitled.pngs

 

امتیازات نا‌امید کننده واحد گرافیکی نیت 7 در بخش تست on screen این گوشی نیز همچنان ادامه داشته و این موضوع را تایید می‌کند که گوشی میت 7 از پردازنده گرافیکی ضعیف‌تری نسبت به گوشی گلکسی آلفا برخوردار است. گرچه نباید فراموش کنیم که دقت تصویر میت 7 تقریبا دو برابر این مقدار در گلکسی آلفا بوده و این موضوع به معنای فشار بیشتر بر روی واحد گرافیکی یک تراشه می‌باشد. (میت 7 دارای دقت تصویر فول اچ‌دی و گلکسی آلفا دارای دقت تصویر اچ‌دی است).

Untitled.pngs Untitled

 

در پایان گوشی میت 7 را در زمینه عملکرد جاوا اسکریپت در بنچمارک Kraken و عملکرد ترکیبی وب‌گردی در بنچمارک BrowserMark 2.1 مورد بررسی قرار دادیم. در حالی که نتایج تست دوم کاملا ضعیف و نا‌امید کننده بود، اما امتیازات بدست آمده در تست‌های مربوط به جاوا اسکریپ این گوشی نسبتا راضی‌کننده بود و از این جهت، رتبه آن، پشت سر گوشی‌های قدرتمند و پرچمدار بازار قرار گرفت.

Untitled Untitled.pngs

 

در پایان این بخش باید گفت که تراشه قرار گرفته بر روی گوشی اسند میت 7 هواوی بسیار قدرتمند بوده و آن را به پرچمداری قدرتمند میان دیگر رقبا تبدیل کرده است. عملکرد خام CPU این گوشی بسیار عالی بود و نظرمان را بسوی خود جلب کرد. اما در مقابل عملکرد واحد گرافیکی آن اصلا راضی کننده نبود و مسلما در اجرای بازی‌های بسیار سنگین با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد. البته هواوی می‌توانست در زمینه مهندسی تولید بخش گرافیکی این تراشه صرف نظر کرده و به گنجاندن هسته‌های بیشتر اقدام نماید. اما مسئله مهم اینجاست که گوشی میت 7 به هیچ وجه گوشی کندی نیست. در حقیقت گوشی میت 7 به دلیل بهره‌گیری از سیستم عامل اندروید از ویژگی کَره‌ای یا همان روان بودن عملکرد گوشی در هنگام جا‌به‌جایی میان بخش‌ها مختلف بهره می‌برد و این مسئله باعث عدم ایجاد مشکل در کار روزمره با گوشی می‌شود. همچنین در هنگام اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین بر روی این گوشی شاهد مکث و یا تاخیر ویژه و قابل توجهی نبودیم و به همین دلیل مسلما گوشی مزبور از پس اجرای سنگین‌ترین برنامه بر‌خواهد آمد. اما خب با کمی آینده‌نگری، هواوی می‌توانست از مشخصات فنی بهتری در این زمینه استفاده کند.

برنامه دفترچه تلفن میت 7

این اپلیکیشن با ظاهری مخصوص به خود دارای سه زبانه مجزا می‌باشد که با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به صورت اقفی به طرفین، می‌توانید میان زبانه‌ها جا‌به‌جا شوید. در صورت تمایل به دستیابی سریع به اطلاعات مخاطب خود، می‌توانید از لیست الفبایی موجود در سمت راست نمایشگر استفاده کرده و یا از فیلد جستجوی مخاطبین بهره‌ ببرید. با لمس هر یک از مخاطبین موجود در دفترچه تلفن، پنجره شناوری گشوده می‌شود که با پایین آوردن قسمت زیرین آن، شاهد نمایش اطلاعات جزئی‌تر آن خواهید بود.

همچنین همانند بسیاری از لانچر‌های اندروید، در رابط کاربری این گوشی نیز می‌توان اطلاعات و تنظیما بسیار جزئی و گسترده‌ای مانند نوع صدای زنگ و هشدار و یا عکس به همراه دیگر اطلاعات شخصی مربوط به یک مخاطب را ویرایش و تنظیم کرد. در صورت قرار‌گیری مخاطبین شما در سرویس‌های مختلف گوشیتان، می‌توانید آنها را به این قسمت لینک دهید. علاوه بر آن این برنامه از سرویس مسدود‌سازی مخاطبین و ایجاد لیست سیاه نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن شماره‌گیری و ویژگی‌های مکالماتی میت 7

در این بخش گوشی میت 7 هواوی بسیار قدرتمند بوده و از نظر آنتن‌دهی، رسایی صدای بلندگوی کنار گوش در هنگام مکالمات و عملکرد سنسور مجاورت‌سنج در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش به منظور غیر‌فعال سازی نمایشگر گوشی، بسیار عالی و کم نقص است.

با برگرداندن گوشی بر روی نمایشگر خود در هنگام زنگ خوردن گوشی، صدای زنگ غیر‌فعال و به حالت سکوت تغییر خواهد کرد. همچنین با نزدیک کردن دستگاه به گوش در هنگام زنگ خوردن آن، به طور خودکار مکالمه شروع خواهد شد.

میکروفون ثانویه موجود بر روی بدنه گوشی نیز به ایجاد مکالمه‌ای صاف و بدون هیچ‌گونه تداخل و نویز محیط کمک خواهد کرد.

بهتر است بدانید که منوی شماره‌گیری گوشی (dialer) و همچنین بخش تاریخچه مکالمات (call log) مشترک بوده و صفحه شماره‌گیری میت 7 از ویژگی شماره‌گیری هوشمند شامل قابلیت ارتباط با مخاطبین از طریق نام و یا شماره آنها بهره‌مند است.

در تست‌های انجام شده بر روی صدای زنگ و هشدار میت 7 متوجه شدیم که این گوشی دارای بلندی صدای مطلوبی نسبت به دیگر گوشی‌ها بوده و احتمال از دست دادن هشدار‌ها و اعلانات در مکان‌های شلوغ بسیار کم است. در تصویر زیر شاهد امتیازات ثبت شده در این زمینه توسط میت 7 و رقبا هستید.

Untitled.pngs

 

برنامه پیام‌رسانی میت 7

اپلیکیشن پیام‌رسانی این گوشی نیز مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر دارای بخش‌های ارتباطی SMS و MMS بوده و با قرار‌گیری، عکس، فیلم و یا صدای ضبظ شده بر روی یک پیام، به طور خودکار پیام مورد نظر به MMS (پیام چند‌رسانه‌ای) تبدیل خواهد شد.

گوشی میت 7 به اپلیکیشن Hangouts نیز مجهز بوده و کاربران در این حیطه نیز می‌توانند به رد و بدل کردن پیام اقدام نمایند. آخرین نسخه از این برنامه، اجازه تلفیق برنامه مزبور را با اپلیکیشن پیام‌رسانی گوشی می‌دهد و از طرفی برنامه‌های مکالمه متنی Gtalk و +Google نیز به آن اضافه شده است.

در بخش ایمیل، برنامه Gmail بسیار کاربردی بوده و هم اینک صندوق پیام آن دارای 4 بخش (پیام‌های اصلی، اجتماعی، تبلیغاتی و بروز‌رسانی‌ها) که به تازگی کمپانی گوگل آن را در رابط کاربری آنلابن برنامه خودگنجانده است، می‌باشد. برنامه Email پیش‌فرض اندروید نیز در این گوشی موجود می‌باشد و از نظر کاربردی شباهت زیادی به برنامه جی‌میل گوگل دارد. با این تقاوت که این اپلیکیشن از ویژگی POP و IMAP (مربوط به قابلیت دریافت پیام از طریق دیگر برنامه‌ها و حتی در حالت عدم اتصال به اینترنت) صندوق پیام بهره می‌یرد. قابلیت اخیر به دلیل پشتیبانی از چندین حساب کاربری ایمیل به طور همزمان در یک برنامه حائز اهمیت است.

صفحه کلید میت 7

گوشی میت 7 هواوی به صفحه کلید بسیار خوبی مجهزی بوده و تنظیمات مریوط به آن بسیار گسترده است.  قابلیت‌های تایپ Swype (کشیدن انگشت بر روی کلید‌واژه‌ها بدون برداشتن آن از روی نمایشگر)، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله آنها هستند. هر‌چند بسیاری از این ویژگی‌ها مزبور در منوی تنظیمات کیبورد میت 7 قرار داده شده است و دسترسی فوری به آنها کمی دشوار است. بهتر بود که بر روی صفحه کلید این گوشی همانند دیگر رابط کاربری‌ها از میانبری به منظور دسترسی سریعتر به آنها استفاده می‌شد. پشتیبانی از فرمان‌های صوتی مانند Google’s voice از دیگر قابلیت‌های این صفحه کلید بوده و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف نیز داده شده‌ است.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی اسند میت 7 هواوی پرداختیم. جایی که گوشی میت 7 در زمینه عملکرد CPU بسیار قدرتمند و عالی ظاهر شد. عملکرد آن شباهت زیادی به تراشه اسنپدراگون 801 کوآلکام داشت. در بخش به سراغ تست واحد گرافیکی آن رفتیم. بر خلاف قسمت قبلی، در این بخش گوشی میت 7 بسیار ضعیف ظاهر شده و موجب نگرانی ما در هنگام اجرای بازی‌های سنگین شد. در بخش‌ بعد نیز گوشی میت 7 در حوزه وب‌گردی، نسبت راضی کننده بود ولی انتظارات‌مان از این گوشی، بیشتر از امتیازات بدست آمده بود. امتیاز کلی به تراشه موجود در این گوشی نیز مطلوب و مناسب حال یک فبلت در چنین سطحی بوده و هم پای دیگر پرچمداران و با فاصله کمی در پشت سر آنها در حال طی مسیر است. در بخش بررسی اپلیکیشن دفترچه تلفن این گوشی شاهد برخورد با مورد خاصی نبودیم و همه چیز در حالت استاندارد خود قرار داشت. اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی نیز که هم اینک با قسمت تاریخچه مکالمات یک‌پارچه گشته است، ظاهر استاندارد و خوبی دارد. در حیطه بلندی صداهای هشدار گوشی نیز، میت 7 از بررسی‌های انجام شده نمره قبولی گرفت. در برنامه پیام‌رسانی این گوشی نیز شاهد مورد ویژه‌ای نبودیم و اپلیکیشن‌های ایمیل و جی‌میل نیز موجود بوده و دارای ویژگی‌های بسیار کاربردی و بی‌نظیری هستند. صفحه کلید گوشی نیز در حد معمولی خود بود و بهترین قابلیت آن، پشتیبانی از ویژگی نوشتاری Swype  است. هر چند به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی، انتظار گنجاندن ویژگی‌های مطلوب‌تری را از شرکت چینی هواوی داشتیم.

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی اسند میت 7 هواوی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال