نقد و بررسی تخصصی گوشی آنر 7 هوآوی؛ ژنده‌پوشِ لوکس

گوشی آنر 7 هوآوی (Huawei Honor 7) یکی از تلفن‌های هوشمند پیشرفته و سطح بالای بخش میان‌رده بازار به حساب می‌آید. در واقع وجود بخش سخت‌افزاری بسیار قوی در کنار ظاهر زیبا و راضی‌کننده گوشی، مسلما این دستگاه را  به یکی از محصولات پرفروش این شرکت چینی تبدیل خواهند کرد. البته خواه این گوشی در […]

گوشی آنر 7 هوآوی (Huawei Honor 7) یکی از تلفن‌های هوشمند پیشرفته و سطح بالای بخش میان‌رده بازار به حساب می‌آید. در واقع وجود بخش سخت‌افزاری بسیار قوی در کنار ظاهر زیبا و راضی‌کننده گوشی، مسلما این دستگاه را  به یکی از محصولات پرفروش این شرکت چینی تبدیل خواهند کرد. البته خواه این گوشی در کنار پرچم‌دار تلفن‌های هوشمند شرکت هواوی با نام پی8 قرار بگیرد یا در کنار آن به فروش بالایی در بازارهای جهانی دست یابد، آنر 7 در بخش‌های بسیار زیادی، حرف برای گفتن دارد.

درست همانند نسل‌های پیشین، بر روی بدنه آنر 7 نیز اثری از نام و لوگوی شرکت هواوی دیده نمی‌شود. احتمالا این موضوع به دلیل استقلال هر چه بیشتر بخش میان‌رده گوشی‌های این شرکت انجام گرفته است. در هر صورت کاربر با مشاهده لوگوی آنر (Honor) در بخش پشتی گوشی نیز حس خیلی خوب و لذت‌بخشی را پیدا نخواهد کرد. با این حال با نگاهی به ظاهر گوشی می‌توانیم ساخته و تولید شدن آن توسط این شرکت نام آشنای چینی را تشخیص دهیم. بدنه بسیار زیبا از جنس آلیاژی خاص، نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی به همراه نسخه لالی‌پاپ سیستم عامل اندروید، محل و طراحی خاص حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت (در پشت گوشی) و همچنین طراحی ظاهری دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی آن از جمله این موارد هستند.

gsmarena_001

شرکت هواوی به دلایلی خاص، گوشی آنر 7 را به باریکی گوشی پی 8 نساخته است. وجود سخت‌افزارهای قویتر، دوربین اصلی با دقت بیشتر، دوربین سلفی باکیفیت به همراه فلاش LED در جلوی گوشی، قرار حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در پشت گوشی، باتری با ظرفیت بیشتر و وجود کلیدهای فیزیکی بیشتر، از جمله دلایل این شرکت به جهت افزایش دو میلی‌متری ضخامت این دستگاه نسبت به گوشی هوشمند پرچم‌دار سال 2015 خود است. البته جالب است بدانید که از نظر قیمتی، گوشی آنر 7 هواوی از پی 8 ارزان‌تر است و احتمالا این موضوع در فروش هر چه بیشتر این گوشی بسیار کمک خواهد کرد.

مشخصات فنی آنر 7

-دارای نمایشگر لمسی خازنی 5.2 اینچی از نوع IPS LCD با دقت 1080p، میزان چگالی تصویر 424 پیکسل در هر اینچ

-وجود نسخه دو سیم کارته

-مجهز به تراشه کیرین 935 های‌سیلکون (شرکت هواوی مالک آن است) شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز به همراه چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز (در بخش CPU) به همراه واحد گرافیکی Mali-T628 MP4 و سه گیگابایت حافظه RAM

-دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی مجهز به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و دارای فلاش LED دو گانه، حسگر IMX230 سونی، حداکثر گشودگی دیافراگم F/2.0، قابلیت فیلمبرداری 1080p و دارای قابلیت‌های نرم‌افزاری Light Painting و Star Track

-دارای دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی به همراه فلاش LED قدامی، قابلیت فیلمبرداری 1080p، دارای مود selfie panorama

-مجهز به نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ و نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی

-دارای نسخه‌های 16 و 64 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی) و پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی، در نسخه دو سیم کارته شیار کارت حافظه با سیم کارت دوم مشترک خواهد بود

-پشتیبانی از Cat. 6 LTE به همراه وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac و بلوتوث نسخه 4.0، دارای GPS/GLONASS/BeiDou، رادیو FM و NFC، پورت استاندارد microUSB به همراه قابلیت OTG

-دارای میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

-باتری با ظرفیت 3100 میلی‌آمپر ساعت

بزرگترین معایب آنر 7

-هیچگونه تنظیماتی به منظور فیلمبرداری با دقت 4K و یا تصویربرداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه وجود ندارد.

-باتری گوشی قابلیت جدا سازی توسط کاربر را ندارد

-بخش گرافیکی تراشه موجود در این گوشی از دیگر قسمت‌های آن ضعیف‌تر است.

-هیچگونه سرویس شارژ سریع و یا بی‌سیم برای این گوشی تدارک دیده نشده است

-در این گوشی هیچ اثر ظاهری از طراحی متریال نسخه لالی‌پاپ اندرویدی را نخواهید یافت.

 

اگر تا به امروز خبر‌ها و بررسی‌های مربوط به تراشه‌های ساخته شده توسط بخش های‌سیلکون شرکت هواوی را دنبال کرده باشید، حتما از این موضوع مطلع هستید که چیپ‌های تولید شده توسط آن در بخش گرافیکی (GPU) کمی ضعیف‌تر از دیگر قسمت‌های آن هستند. تراشه کیرین 935 موجود در گوشی آنر 7 نیز از این قاعده مستثنا نیست. در واقع در تراشه‌های قبلی این شرکت نیز شاهد عملکرد نسبتا ضعیف بخش گرافیکی چهار هسته‌ای Mali-T628 بودیم. شرکت هواوی در این چیپ نیز از همان واحد گرافیکی استفاده کرده است و این طور به نظر می‌رسد که عملکرد آن در زمینه اجرای برنامه‎ها و بازی‌های سه بعدی و سنگین خیلی جذاب و دیدنی نباشد.

gsmarena_010

بدنه تمامی فلزی و یکپارچه این گوشی منجر شده است تا باطری آن توسط کاربر قابل دسترس نباشد. البته ما خیلی با این موضوع مشکلی نداریم. اما در طرف دیگر قبول کردن این موضوع که هنوز هم شرکت هواوی به قرار دادن گزینه‌های تصویربرداری باکیفیت 4K و یا 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه اقدام نکرده است، مسلما از موارد نابخشودنی این بخش به حساب می‌آید. البته امکان قرار نگرفتن این موارد به دلیل ضعیف‌تر بودن بخش گرافیکی تراشه موجود در این گوشی نیز وجود دارد. در هر صورت این فرضیه را می‌توان در بخش‌های بعدی بررسی کرد. پس با تک‌نیوز به منظور بررسی تمامی بخش‌های گوناگون این گوشی همراه باشید؛

ابعاد و ظاهر گوشی

آنر 7 هواوی دارای ابعاد دقیق 143.2 × 71.9 × 8.5 میلی‌متر بوده و 157 گرم وزن دارد. در حقیقت این گوشی به میزان دو میلی‌متر و 13 گرم از پرچم‌دار 2015 گوشی‌های شرکت هواوی یعنی P8، ضخیم و سنگین‌تر است. البته این گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت بدنه از گوشی پی8 این شرکت هیچ چیز کم ندارد. تنها موردی که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد، مربوط به میزان حاشیه دور نمایشگر گوشی می‌شود. در واقع میزان حاشیه دور نمایشگر آنر 7 کمی بیشتر از گوشی پی8 است. البته این میزان در حدی نیست که بخواهد از ارزش‌های این گوشی بکاهد.

طراحی و کیفیت ساخت

در زمینه تولید بدنه گوشی آنر 7، شرکت هواوی این بار از قرار دادن دو پنل شیشه‌ای در دو طرف گوشی خودداری کرده است و در حقیقت این بار از آلیاژی خاص در بخش پشتی گوشی استفاده کرده است. با وجود افزایش وزن گوشی به دلیل قرار گیری فلزات سنگین بر روی بدنه آن، هم اکنون بدنه این گوشی نسبت به نسل‌های پیشین بسیار مستحکم‌ و ایمن‌تر بوده و البته در دست گرفتن آن نیز بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. در نهایت از ظاهر فعلی این گوشی راضی هستیم.

در بخش جلویی گوشی آنر 7 هواوی، نمایشگر 5.2 اینچی IPS با دقت فول اچ‌دی قرار دارد. درست در بالای این نمایشگر، فلاش LED جلویی گوشی نظرتان را به سمت خود جلب خواهد کرد. لازم به ذکر است که گوشی آنر 7 هواوی نیز همانند گوشی‌های سری C سونی، یک تلفن هوشمند سلفی محور به حساب می‌آید و در هر دو حالت دوربین اصلی و سلفی در زمینه‌های سخت‌افزاری و همچنین نرم‌افزاری حرفی برای گفتن دارد.

gsmarena_015

جالب است بدانید که بخش‌های بافت‌دار قسمت بالا و پایین قاب پشتی این گوشی از جنس فلز نبوده و البته این موضوع به دلیل قرار گرفتن آنتن‌های گوشی در زیر آنها است. این بخش از گوشی از پلاستیک با طراحی بسیار زیبا ساخته شده است و ظاهر آن بسیار چشم‌نواز است.

gsmarena_014

ظاهر پشتی این گوشی شباهت بسیار زیادی به طراحی گوشی Mate 7 این شرکت دارد. این موضوع با نگاهی به سنسور قرار گرفته در زیر لنز دوربین اصلی گوشی به سادگی قابل تشخیص است. در واقع باید این طور گفت که طراحی هواوی در قرار دادن این سنسور در بخش پشتی گوشی کمی کاراتر از طرح‌های شرکت‌های سامسونگ و اپل در این زمینه، به نظر می‌رسد. این حسگر زمانی که حتی نمایشگر گوشی نیز خاموش باشد، فعال بوده و در کنار آن، می‌توان از سرعت بسیار بالای آن در تشخیص اثر انگشت کاربر نیز تعریف و تمجید کرد. علاوه بر آن این حسگر در زمینه‌های مختلف جسجر و فرمان‌‌های گوشی به کار گرفته شده است. امکان پایین کشیدن صفحه اعلانات گوشی، عکاسی (به عنوان کلید شاتر)، پاسخگویی به تماس‌های برقرار شده و دیگر ویژگی‌های در نظر گرفته شده، از جمله این موارد هستند.

gsmarena_016

طراحی و ظاهر گوشی به جهت کیفیت ساخت بسیار بالا و همچنین در دست گرفتن مطمئن گوشی، بسیار قابل توجه است. در واقع این موضوع بیشتر به دلیل تفاوت بسیار زیاد گوشی آنر 7 نسبت به نسل پیشین خود در این حیطه  به وجود آمده است. در حالی که این گوشی کمی ضخیم و سنگین‌تر است، اما این به معنای کلفتی و بدشکل بودن گوشی نبوده و در واقع با در دست گرفتن آن، حس نگه داشتن دستگاهی از جنس فولاد را احساس خواهید کرد. در دست نگه داشتن و کنترل کردن آن با یک دست بسیار آسان بوده و البته این موضوع با فعال کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری کار با یک دست این گوشی، ساده‌ و راحت‌تر از این هم خواهد شد.

gsmarena_017

خوشبختانه به دلیل وجود قاب فلزی برس خورده، بخش پشتی این گوشی به هیچ وجه مستعد جذب اثر انگشت کاربر نمی‌باشد.

حسگرها، شیارها و کلیدها 

در بالای نمایشگر 5.2 اینچی این گوشی شاهد قرار گیری تعداد بسیار زیادی سنسور به همراه دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آن، خروجی صدای مکالماتی و همچنین فلاش LED جلویی گوشی هستیم. در سمت دیگر این گوشی دارای یک دوربین اصلی با دقت 20 مگاپیکسل بوده و شیشه‌ای جنس یاقوت، از خراشیده و شکسته شدن و آسیب به لنز آن جلوگیری خواهد کرد. در سمت راست لنز دوربین اصلی این گوشی شاهد قرار گیری دو عدد فلاش LED با رنگ‌های متفاوت بوده و درست در پایین لنز نیز سنسور تشخیص دهنده اثر انگشت قرار گرفته است.

در باخش بالایی بدنه آنر 7 هواوی، سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا، میکروفون ثانویه گوشی به منظور حذف صدای نویز محیط و همچنین سنسور مادون قرمز قرار گرفته‌اند. بخش تحتانی گوشی نیز میزبان پورت استاندارد microUSB به همراه بلندگو گوشی و همچنین میکروفون اصلی آن است.

کلیدهای پاور و کنترل صدای گوشی در کناره سمت راست بدنه آنر 7 قرار گرفته‌اند و در سمت چپ آن نیز شاهد جای گیری شیارهای سیم کارت اول و همچنین کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی (یا سیم کارت دوم در نسخه دو سیم کارته) هستیم. کلید فیزیکی Smart Key گوشی نیز در این بخش واقع شده است. عملکرد این کلید در بخش تنظیمات گوشی قابلیت ویرایش داشته و می‌تواند از آن در زمینه‌های مختلف و دلخواه خود استفاده کنید.

نمایشگر 

گوشی هوشمند آنر 7 هواوی دارای نمایشگری با پنل نسبتا استاندارد از نوع IPS LCD بوده و دقت آن به 1080 × 1920 پیکسل می‌رسد. از نظر ابعادی، نمایشگر این گوشی با قطر 5.2 اینچ، کمی بزرگتر از صفحه نمایش 5.0 اینچی آنر 6 به حساب می‌آید. با این احتساب، میزان چگالی تصویر نمایشگر این گوشی به عدد بسیار مناسب 424 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

gsmar ena_001

در طی بررسی‌های صورت گرفته بر روی نمایشگر این گوشی متوجه شدیم که نسبت به پنل نمایشی قرار گرفته بر روی آنر 6، نمایشگر آنر 7 در زمینه نمایش عمق رنگ مشکی، بسیار بهتر عمل کرده است. البته عملکرد آن به میزان کسب شده توسط پنل IPS-NEO گوشی پی8 هواوی نمی‌رسد. اما با این حال امتیاز بدست آمده بیشتر از حد میانگین است. صفحه نمایش این گوشی دارای میزان روشنایی بسیار بالایی در حالت 100 درصد بوده و میزان نسبت کنتراست تصویر آن نیز بسیار مناسب و رضایت‎بخش است. البته میزان روشنایی تصویر کمی دگرگون به نظر می‌رسد، زیرا در هنگام قرار گیری آن بر روی حالت 50 درصد، بیش از 75 درصد از حداکثر روشنایی تصویر نمایشگر گوشی کاسته خواهد شد. با در نظر گرفتن این موضوع این طور می‌نماید که رسیدن به تنظیمات دلخواه، کمی دشوار باشد. در هر صورت به منظور جلوگیری از به وقوع پیوستن این چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌شود از حالت تنظیم روشنایی خودکار گوشی خود استفاده کنید.

Untitled

همچنین در هنگام قرارگیری گوشی در محیط‌های باز و تحت تابش نور خورشید، خوانایی نمایشگر نسبتا رضایت‌بخش بوده و امتیازات کسب شده بالاتر از حد میانگین بودند.

Untitled

تست دوام باتری 

گوشی آنر 7 هواوی دارای باتری با ظرفیت 3,100 میلی‌آمپر ساعت بوده و البته این باتری قابلیت جدا شدن از گوشی توسط کاربر را به دلیل یکپارچه بودن بدنه گوشی، ندارد. اما نکته جالب اینجاست که ظرفیت این باتری برابر با آن چیزی است که در گوشی آنر 6 قابل مشاهده است. باتری گوشی پی8 این شرکت نیز با کمی اختلاف داری میزان ظرفیت بالاتری است. در طی بررسی‌ها و آزمایشات انجام گرفته بر روی باتری این گوشی متوجه شدیم که آنر 7 توانست در حالت کلی به میزان 64 ساعت دوام آورد. این به آن معناست که با یک بار شارژ کامل گوشی آنر 7 هواوی، می‌توانید از آن برای مدت زمان دو روز و نیم استفاده کنید. با این شرط که می‌بایست در طی این مدت از هر کدام از گزینه‌های وب‌گردی، پخش ویدئو و مکالمه صوتی تحت شبکه 3G به مدت یک ساعت در روز استفاده کنید. علاوه بر آن امتیازات کسب شده توسط نسخه‌های تک و دو سیم کارته این گوشی تقریبا با یکدیگر برابر هستند. البته می‌بایست این موضوع را نیز در نظر بگیریم که در تست‌های انجام شده، میزان روشنایی تصویر نمایشگر گوشی بر روی عدد 50 درصد قرار می‌گیرد. از آنجایی که میزان روشنایی 50 درصد این گوشی بسیار پایین است، ما آن را بر روی 60 درصد تنظیم کردیم. اما با این حال باز هم نمایشگر گوشی، تاریک به نظر می‌آمد. در هر صورت با افزایش این میزان از امتیازات دوام و پایداری باتری گوشی کاسته خواهد شد.

gsmarena_001

این گوشی از فناوری‌های شارژ سریع گوشی نیز پشتیبانی می‌کند اما به منظور استفاده از آن می‌بایست حتما کمی بیشتر پول خرج کنید، زیرا لوازم آن را در بسته خرده فروشی گوشی نخواهید یافت. در هر صورت قبل از خریداری این گوشی بهتر است اطلاعات موجود بر روی بسته آن را به طور کامل مطالعه کنید. بهتر است بدانید که در تست‌های انجام شده بر روی این گوشی، امتیازات آزمایش دوام باتری در حالت استندبای (یا همان آماده به کار) نیز به ثبت رسیده که البته تنها در بخش امتیاز کلی گوشی لحاظ گشته است.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی آنر 7 هواوی دارای قابلیت اتصال به خطوط GSM با چهار باند فرکانسی 850 / 900 / 1800 / 1900 مگاهرتزی بوده و (بسته به مدل و نسخه منطقه‌ای) از چندین باند فرکانسی شبکه 3G نیز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از سرویس LTE Cat.6 آن نیز می‌توانید با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه در حالت تئوری به دانلود اطلاعات بپردازید. از نظر قابلیت‌های ارتباطی کوتاه بُرد، این گوشی از وای‌فای دو بانده با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac پشتیبانی کرده و DLNA و هات‌اسپات از دیگر ویژگی‌های تحت پوشش این گوشی می‌باشند. نسخه 4.0 بلوتوث، GPS به همراه A-GPS و GLONASS در کنار NFC از دیگر قابلیت‌های این گوشی به حساب می‌آیند. جالب است بدانید که این گوشی بر روی بدنه خود دارای حسگر مادون قرمز نیز بوده و البته در ابتدای کار هیچ گونه نرم‌افزار پیش‌فرضی را به منظور استفاده از آن نخواهید یافت. مسلما با رجوع به اپلیکیشن فروشگاه Play Store گوگل، برنامه‌های مربوطه را پیدا خواهید کرد. علاوه بر آن این گوشی دارای سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه پورت استاندارد میکرو USB نیز هست که البته مورد اخیر از ویژگی بسیار کاربردی و پرطرفدار OTG به منظور اتصال لوازم جانبی و حافظه فلاش مموری پشتیبانی خواهد کرد. در کنار آن این گوشی دارای رادیو FM نیز می‌باشد که البته در این زمینه از سرویس RDS پشتیبانی نمی‌شود.

رابط کاربری

گوشی آنر 7 هواوی از آخرین نسخه رابط کاربری این شرکت (تا به این تاریخ) با نام نسخه 3.1 رابط اموشن به همراه نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ استفاده می‌کند. اگر بخواهیم ساده و پوست کنده صحبت کنیم، باید گفت که  تنها کاری که هواوی در این گوشی انجام داده است، مربوط به قرار دادن نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید و در کنار آن، ارتباط میان رابط کاربری با نسخه جدید این سیستم عامل بوده است. در حقیقت کمپانی هواوی کمی در این حیطه ضعیف کار کرده است و اثری از طراحی متریال گوگل در آن دیده نمی‌شود. همچنین طراحی تخت رابط کاربری هواوی بر روی این گوشی نیز بر جای مانده است و اثری از نما‌های زیبای نسخه جدید سیستم عامل اندروید در آن دیده نمی‌شود. در نهایت می‌توان گفت که نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن هواوی، استایل و طراحی خود را از نسل‌های پیشین خود محفوظ نگه داشته است و در واقع هدف هواوی از این کار، صدمه نزدن به تجربه کاری کاربران دنیا از رابط کاربری محصولات این شرکت بوده است. البته شرایط تا آن حد هم بد نبوده و این رابط کاربری هم اینک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی بوده و کاربران و طرفداران این گوشی می‌توانند از ویژگی‌های بسیار متنوع آن بهره‌مند شوند.

صفحه لاک اسکرین پیش‌فرض این گوشی بسیار ساده بوده و البته به همین دلیل فاقد بسیاری از ترفندها و ویژگی‌ها است. در این صفحه امکان باز کردن اپلیکیشن دوربین گوشی و همچنین بالا آوردن صفحه شناور مربوط به کنترل مرکزی گوشی (همانند آنچه در گوشی‌های شرکت اپل قابل مشاهده است) نیز وجود خواهد داشت. با استفاده از ویژگی‌ اخیر می‌توانید بر روی کاورها و تصاویر پس‌زمینه و همچنین چگونگی چرخش و ترتیب آنها نظارت و کنترل داشته باشید.

عکس‌ها و تصاویر گرافیکی این بخش با نام Covers شناخته می‌شود و  در این گوشی، تعداد بسیار زیادی از تصاویر به طور پیش‌فرض در این بخش قرار دارند. علاوه بر آن در این قسمت امکان جستجو و همچنین دانلود موارد بیشتر نیز وجود دارد. علاوه بر آن هواوی با کاربران خود همانند شهروندان درجه یک رفتار کرده  و در این بخش شاهد قرار گیری محلی اختصاصی به منظور مدیریت دانلودها، کانال‌های مربوط به آنها، به اشتراک گذاری و همچنین  تنظیمات بروز رسانی خودکار تحت شبکه وای‌فای هستیم. همچنین، در این بخش، قسمت خاصی تعبیه شده است که فرد می‌تواند تصاویر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و سپس، ترتیب بین آنها را مشخص کند. در نتیجه با هر بار روشن کردن صفحه نمایش گوشی، شاهد نمایش تصویر جدیدی خواهد بود و از این لحاظ، این بخش از گوشی هیچ وقت برای کاربر کسل کننده نخواهد بود.

در هنگام گشودن قفل صفحه گوشی به بخش هوم اسکرین یا صفحه اصلی آن وارد می‌شویم، جایی که شاهد طراحی استاندارد هواوی هستیم. در قسمت تحتانی این بخش، پنج آیکون میانبر وجود دارند که قابلیت ویرایش توسط کاربر را داشته و در تمامی مسیر صفحه اصلی گوشی قابل مشاهده می‌باشند. قابلیت جای گذاری حداکثر 9 قاب در بخش صفحه اصلی از دیگر خصوصیات این قسمت است. مسلما این مقدار به دلیل نبود کشوی برنامه‌ها در این رابط کاربری توسط برنامه‌های از پیش نصب شده و دیگر اپلیکیشن‌ها پُر خواهد شد. در حقیقت تمامی برنامه‌هایی که در آینده نصب خواهید کرد، به این بخش منتقل خواهد شد و دیگر خبری از ردیف و ستون‌هایی از برنامه‌ها نخواهد بود، البته این منظره در رابط کاربری‌های شرکت‌های اپل و شیائومی و همچنین در نسخه وانیلی سیستم عامل اندروید هم به وضوح قابل مشاهده است. از مزیت‌های این طراحی، عدم نگرانی کاربر در ایجاد میانبر‎هایی از آیکون برنامه‎های مورد نظر خود در صفحه اصلی گوشی می‌باشد. از معایب آن نیز عدم توانایی کاربر در مخفی کردن آیکون برنامه‌ها است و در حقیقت باعث ایجاد ازدحام و شلوغی صفحه اصلی گوشی خواهد شد. هرچند امکان قرار دادن آنها در پوشه‌های مختلف و گروه‌بندی آنها نیز وجود دارد.

جای گذاری تم‌ها از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری این رابط کاربری زیبا بوده و با انتخاب یک تم‌، مواردی همچون تصویر پس‌زمینه گوشی، طراحی قفل صفحه، سیستم و آیکون برنامه‌ها، فونت نوشتاری سیستم، رنگ کلی سیستم و همچنین صدا‌ها و هشدار‌ها دست خوش تغییر می‌شوند. امکان تطبیق انیمیشن انتقالی قاب‌های صفحه اصلی و برنامه‌ریزی به منظور تغییر تصویر پس‌زمینه به طور تصادفی یا تحت فاصله زمانی معین از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌باشد.

صفحه اعلانات گوشی دارای دو بخش است که اولین قسمت مربوط به اعلانات گوشی بوده و آنها بر اساس اطلاعات زمانی ترتیب‌بندی می‌شوند. در صفحه دوم نیز شاهد قرار‌گیری تنظیمات فوری گوشی خواهید بود. در حالت عادی تنها 3 ردیف از آیکون تنظیمات فوری به نمایش در خواهد آمد و در پایین آن نیز محل قرار‌گیری میله تنظیم روشنایی نمایشگر جای داده شده است. همچنین سایه رنگی که در پس زمینه این صفحه قرار گرفته است، دارای درجه‌ای به منظور تغییر و تعدیل میزان آن توسط کاربر بوده و البته این صفحه شفاف با نمای تار خود ما را دوباره به یاد رابط کاربری iOS اپل می‌اندازد.

در صفحه  جابه‌جایی میان برنامه‌های  گوشی آنر 7 هواوی که با نگه داشتن دکمه ناوبری آن در قسمت پایینی نمایشگر گوشی به این قسمت منتقل خواهید شد، شاهد نمایش صفحه خواهید بود که در آن برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود و امکان بستن هر کدام از برنامه‌ها با کشیدن انگشت بر روی آنها وجود دارد و اگر تعداد برنامه‌ها زیاد بود، می‌توانید از دکمه Clear all بدین منظور استفاده کنید. در بالای این دکمه میزان حافظه رم کل و همچنین میزان اشغال شده آن توسط برنامه‌های جاری، نشان داده می‌شود.

این گوشی دارای سیستم جستجوی بسیار پیشرفته‌ای بوده که البته طراحی آن به سری گوشی‌های شرکت اپل و سیستم عامل iOS آن باز می‌گردد. با استفاده از این ویژگی که شباهت بسیار زیادی به قابلیت Spotlight موجود در گوشی‌های شرکت اپل دارد، با جابه‌جایی انگشت خود به سمت پایین فیلدی ظاهر می‌شود که از طریق آن می‌توانید در میان تمامی محتوای گوشی خود به جستجو بپردازد.

شرکت هواوی در حیطه طراحی این نسخه از رابط کاربری اموشن از ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی استفاده کرده است و بخش‌های مدیریت انرژی، تنظیمات مربوط به کلید‌های ناوبری، ایجاد هوم اسکرین ساده (شبیه به طراحی گوشی‌های با استایل سیستم عامل ویندوز فون)، حالت Do not disturb (به منظور غیر فعال کردن صدای تمامی هشدار‌ها) و حتی مود استفاده از گوشی با یک دست، از جمله این قابلیت‌ها هستند.

gsmarena_024

رابط کاربری این گوشی دارای تنظیمات بسیار پیشرفته و گوناگونی بوده و از این نظر کاربر می‌تواند به بخش‌های گسترده‌ای دسترسی داشته باشد. در واقع بسیاری از بخش‌های رابط کاربری این گوشی در جهت علایق کاربر شکل گرفته است و برای مثال، می‌توانید گوشی خود را (از طریق صفحه لاک اسکرین) به دستگاهی بسیار امن تبدیل کنید.

در نسخه 3.1 رابط کاربری اموشن این گوشی می‌توانید بر روی بخش‌های مختلف گوشی نظارت داشته باشید. با استفاده از برنامه Phone Manager موجود در این گوشی می‌توانید از طریق گذاشتن پسورد یا اسکن اثر انگشت بر روی برنامه‌های خود قفل بگذارید. جالب است بدانید که ویژگی‌های این برنامه از مشخصات و اطلاعات قفل قرار داده شده بر روی صفحه اصلی گوشی کاملا مجزا است. این برنامه دارای ابزارهایی به منظور مسدود کردن مکالمات و پیام‌های ورودی نیز بوده و مصرف انرژی باتری گوشی را نیز می‌توان با استفاده از آن مدیریت کرد.

همچنین این رابط کاربری همانند قسمت‌های پیشین، دارای بخشی به منظور مدیریت باتری گوشی نیز بوده و علاوه بر آن همانطور که گفته شد، رابط کاربری اموشن دارای رابط کاربری خاصی به منظور مدیریت برنامه‌های محافظ شده می‌باشد. در حقیقت این موضوع به آن معناست که کاربر می‌تواند برنامه‌های ضروری و خاصی را به عنوان برنامه‌های محافظت شده تعیین کند و از اینجای کار، برنامه‌ مورد نظر هیچ محدودیت خاصی (همانند آنچه در بخش‌های پیشین دیده شد) را حس نخواهد کرد و می‌تواند به اندازه دلخواه خود از باتری یا اینترنت دیتای گوشی (حتی وقتی صفحه نمایش گوشی خاموش بوده و یا برنامه مزبور در حالت پس‌زمینه در حال اجرا است) استفاده کند. مسلما اپلیکیشن‌هایی که در این لیست قرار نگرفته‌اند، از این امتیازات محروم خواهند بود. مطمئنا وجود این گونه تنظیمات کنترلی در این سطح (که باعث شگفتی و حیرتمان شد)، باعث تبلیغ هرچه بهتر گوشی‌های این شرکت چینی شده و امیدواریم که کمپانی‌های بزرگ و مشهور دنیا در آینده‌ای نزدیک، بتوانند این سطح از تنظیمات و دسترسی ساده کاربران به بخش‌های مهم و کاربردی تنظیمات گوشی را برای دستگاه‌های هوشمند خود محیا کنند. به احتمال زیاد، با قرار دادن این بخش نرم افزاری توسط کمپانی‌های دیگر، در کنار فروش بیشتر محصولات خود، می‌توانند شاهد کسب امتیازات بسیار خوبی در تست‌های سخت افزاری دستگاه‌های خود باشند.

در محل تنظیمات اصلی صفحه اعلانات گوشی، بخشی به همین منظور تعیین گشته است که کاربر می‌تواند بر روی برنامه‌ها مختلف نظارت داشته و در حقیقت، سطح نمایش اعلانات مربوط به هر برنامه تنظیم می‌شود. همان طور که می‌دانید، سه نوع اعلان مختلف بر روی این نسخه از سیستم عامل اندروید قابل مشاهده خواهد بود و اعلان نواری (معمولی)، اعلانی که بر روی صفحه لاک اسکرین گوشی به نمایش در می‌آید و اعلان تصویری بزرگ، از جمله این درجات خواهند بود. همچنین تنظیماتی برای بخش شبکه دیتای گوشی نیز تعبیه گشته است و کاربر می‌تواند به میزان دسترسی و سطح استفاده مجاز هر اپلیکیشن از شبکه اینترنت سیم کارت نظارت دقیقی داشته باشد. در واقع کاربر اجازه استفاده هر برنامه از شبکه وای‌فای یا دیتای گوشی را ویرایش و تنظیم کرده و با استفاده از این ویژگی، از حد رفت میزان بسیار زیادی از ترافیک اینترنتی کاربر جلوگیری می‌شود و به بهینه سازی مصرف اینترنت دیتا سیم کارت موجود در گوشی و استفاده از آن در زمینه‌‌های مورد نیاز، کمک می‌شود. علاوه بر آن این رابط کاربری دارای فرمان‌های حرکتی مخصوص به خود (Motion control) بوده و با برگرداندن گوشی به اطراف، کج کردن، برداشتن گوشی و دیگر موارد موجود، می‌توانید وظایف خاصی را به گوشی اختصاص دهید. این ویژگی دارای تنظیمات بسیار زیادی بوده و به اصطلاح، دست کاربر در این بخش بسیار باز است.

در بخش‌های قبلی دیدیم که این گوشی در کناره سمت چپ بدنه خود دارای کلید فیزیکی خاصی به نام Smart key است. امکان قرار دادن سه فرمان خاص بر روی این کلید وجود دارد. با استفاده از این سه فرمان می‌توانید هر گونه برنامه یا میانبری را باز کنید. این سه فرمان شامل یک بار فشار، دو بار فشار و فشار مدت‌دار بر روی این کلید  است. برای مثال بر روی حالت یک بار فشار این دکمه عمل ثبت تصویر اسکرین‌شات از روی نمایشگر را قرار دادیم و البته در طی تهیه این مقاله و جمع‌آوری و ثبت تصاویر مربوط به صفحات مختلف گوشی، این ویژگی بسیار یاری‌دهنده بود. همچنین امکان فعال‌سازی قابلیتی جدید به نام دکمه تعلیق یا Suspend button نیز وجود دارد که توسط آن و با کشیدن انگشت دست از هر سمت نمایشگر به سمت داخل آن، منویی شناور ظاهر خواهد شد که در این لیست، دکمه‌های Back و Home و Task Switcher (همان 3 دکمه ناوبری گوشی) به همراه Lock (قفل گوشی) و Close all (به منظور بستن تمامی برنامه‌های در حال اجرا) وجود دارند. بوسیله این ویژگی می‌توانید به راحتی این گوشی را با یک دست به طور کامل کنترل نمایید. اما اگر این ویژگی برای شما کافی نمی‌باشد و شما را راضی نکرده است، هیچ نگران نباشید زیرا هواوی در این رابط کاربری اقدام به تعبیه حالتی بنام one hand mode کرده است که از ویژگی‌های جالب آن، جا‌به‌جایی صفحه کلید گوشی، برنامه شماره‌گیری و دکمه‌های ناوبری گوشی به سمت چپ یا راست نمایشگر بر اساس اطلاعات سنسور شتاب‌سنج گوشی می‌باشد.

علاوه بر آن در کنار دیگر ویژگی‌های نام برده شده، این گوشی دارای قابلیت نسبتا جدیدی است که هواوی آن را Knuckle می‌خواند. با استفاده از این ویژگی حیله‌گرانی و ساده، کاربر می‌تواند در هر فضایی از رابط کاربری گوشی، با دو بار لمس متولی صفحه نمایش، از صفحه مزبور اسکرین شات تهیه کند (از صفحه نمایش گوشی عکس بگیرد). همچنین در حالتی دیگر، کاربر با کشیدن یک خط بسته بر روی نمایشگر گوشی، از محیط داخل آن عکس می‌گیرد.

در نهایت به بررسی رابط کاربری سنسور تشخیص دهنده اثر انگشت موجود در پشت گوشی پرداخته و دیدیم که این حسگر از جسجرهای حرکتی بسیار جالبی مخصوصا در حوزه دوربین اصلی این گوشی، پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید تمامی این فعالیت‌ها را با هر کدام از انگشت‌های خود انجام دهید. gsmarena_047

با استفاده از این حسگر در هنگام برقراری تماس با لمس و سپس نگه داشتن انگشت خود بر روی این حسگر می‌توانید به تماس خود پاسخ دهید. هشدارهای گوشی نیز با استفاده از این حرکت می‌توانند غیرفعال شوند. عکاسی و همچنین ضبط فیلم نیز با لمس و نگه داشتن انگشت بر روی این سنسور امکان‌پذیر خواهد بود. با سر دادن انگشت خود به سمت پایین و یا بالا، به ترتیب صفحه نوار اعلانات گوشی به پایین خواهد آمد و سپس به بالا بسته خواهد شد. استفاده از این ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری را به شما هم پیشنهاد می‌کنیم زیرا در هنگام استفاده از آنها به کاربردی و مفید بودن آنها پی بردیم.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

گوشی هوشمند آنر 7 هواوی همانند گوشی پرچم‌دار سال 2015 شرکت هواوی با نام P8 دارای تراشه کیرین 935 های‌سیلکون است. در بخش CPU، این چیپ دارای 8 هسته کورتکس A53 بوده که چهار عدد از آنها دارای فرکانس 2.2 گیگاهرتزی بوده و فرکانس چهارتای دیگر بر روی میزان 1.5 گیگابایت تنظیم گردیده است. از نظر تئوری و بر روی کاغذ، این میزان برای اجرای برنامه‌های روزمره و ابتدایی بسیار مناسب و کافی به نظر می‌رسد.

gsmarena_002

همان‌طور که در بخش‌های زیر به آن اشاره شد تراشه کیرین 935 های‌سیلکون دارای واحد گرافیکی نسبتا ضعیف Mali-T628 MP4 است و اگر این مورد را با دیگر رقبا مقایسه کنید، شاهد اختلاف بسیار زیاد آن خواهید بود.

در طی اجرای بنچمارک بیس مارک بر روی این گوشی شاهد کسب امتیاز نسبتا پایینی در بخش ابتدایی آن بودیم. به احتمال زیاد عملکرد ضعیف واحد گرافیکی این تراشه منجر به نمایش امتیاز ترکیبی این چنین پایینی شده است. وگرنه امتیاز CPU هشت هسته‌ای این تراشه قدرتمند نمی‌تواند تا این میزان پایین باشد. با کمی مقایسه می‌توان به این موضوع پی برد که تراشه اسنپدراگون 801 نسبتا قدیمی شرکت کوآلکام با اختلافی قابل توجه امتیاز بهتری را در این بخش به خود اختصاص داده است:

Untitled

این تست دارای بخشی مجزا به جهت بررسی CPU تراشه‌ها در دو حالت تک و چند هسته‌ای نیز هست. در حالت تک هسته‌ای امتیاز بدست آمده توسط تراشه آنر 7 هواوی چنگی به دل نمی‌زند. اما زمانی که هشت هسته آن به طور کامل با هم فعال می‌شوند نسبت به بخش‌های قبلی شاهد امتیازات بسیار بهتری هستیم:

Untitled Untitled.pngss

در بخشی دیگر به سراغ بررسی بخش گرافیکی تراشه موجود در این گوشی توسط بنچمارک GFX  رفتیم. در این بخش به وضوح دیده شد که عملکرد واحد گرافیکی قرار گرفته در چیپ کیرین 935 هواوی ضعیف‌تر از دیگر تراشه‌ها است. جالب اینجاست که در هر چهار تست گرافیکی انجام گرفته، گوشی‌های شرکت هواوی در انتهای جدول قرار دارند. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم گوشی آنر 7 نسبت به دیگر گوشی‌های این شرکت، امتیازات به نسبت بهتری را کسب کرده است.

Untitled.pngss 2 3 4

در ادامه و در هنگام اجرای بنچمارک گرافیکی بیس مارک ایکس بر روی گوشی آنر 7 هواوی شاهد کسب امتیازات بهتری نسبت به دیگر گوشی‌های مجهز به تراشه‌های سری کیرین هواوی بودیم. با این حال نتایج کسب شده نسبتا ضعیف به حساب می‌آیند.

Untitled.pngss

در ادامه کار در طی تست و ارزیابی عملکرد اپلیکیشن وب‌گردی پیش‌فرض موجود در این گوشی دوباره شاهد امتیازات تقریبا ضعیفی از تراشه کیرین 935 موجود در این گوشی بودیم. تا حدی که شما را به استفاده از برنامه کروم گوگل در این زمینه دعوت می‌کنیم.

Untitled.pngss Untitled.pngss.pngs

همانطور که در بخش‌های گوناگون پیشین شاهد آن بودیم، گوشی آنر 7 همانند پی 8 هواوی نتوانست امتیازات مناسب و آبرومندانه‌ای را در بخش‌های گرافیکی و وب‌گردی از آن خود کند. البته این موضوع تازگی نداشته و قبلا هم تراشه‌های تولید شده توسط شرکت هواوی از واحد گرافیکی نسبتا ضعیفی برخوردار بودند. با این وجود، هشت هسته موجود در بخش CPU به همراه میزان سه گیگابایت حافظه RAM این گوشی به اجرای هر چه بهتر فعالیت‌های مالتی تسکینگ بسیار کمک خواهند کرد. اما متاسفانه عملکرد ضعیف بخش گرافیکی تراشه موجود در این گوشی، ضعف خود را در هنگام نمایش ویدئو‌هایی با کیفیت بسیار بالا و البته در زمان اجرای بازی‌های گرافیکی و سنگین نشان خواهد داد. در نهایت باید گفت که اگر شما به اجرای بازی‌های سنگین علاقه‌مند هستید، مسلما این گوشی مناسب شما نخواهد بود. اما در غیر این صورت، اگر به انجام کارهای روزانه و بازی‌های ساده اقدام خواهید کرد، قدرت سخت‌افزاری این گوشی برای شما بسیار مناسب و کافی خواهد.

دوربین

بخش دوربین گوشی آنر 7 هواوی نسبت به نسل پیشین خود از بروزرسانی سخت‌افزاری بسیار مناسب و قابل توجهی بهره‌مند شده است. هم اکنون این گوشی در بخش دوربین اصلی خود دارای حسگر 20 مگاپیکسلی IMX230 سونی بوده و میزان حداکثر گشودگی دیافراگم آن برابر F/2.0 است. علاوه بر آن بر روی لنز این دوربین یک لایه شیشه یاقوت قرار گرفته است تا از آن در برابر خراشیده شدن و شکستن محافظت کند. دوربین این گوشی دارای سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع تشخیص فاز نیز هست و البته در کنار لنز دوربین آن، دو عدد فلاش LED با رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند.

gsmarena_003

دوربین سلفی این گوشی دارای حسگری با دقت 8 مگاپیکسل بوده و فوکوس آن ثابت است. حداکثر میزان گشودگی دیافراگم آن برابر F/2.4 بوده و دارای لنز بسیار واید و بازی است. علاوه بر آن این گوشی در بخش قدامی خود دارای یک عدد فلاش LED به منظور ثبت هر چه بهتر تصاویر در محیط‌های کم نور نیز هست.

رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و به هیچ وجه دارای فضایی شلوغ نیست. در سمت راست نمایشگر و قسمت فوقانی دکمه شاتر گوشی بخشی وجود دارد که از حالت کشیدن انگشت پشتیبانی می‌کند. با کشیدن انگشت بر روی آن، می‌تواند تنظیمات و حالت‌ها را از میان گزینه‌های عکاسی، فیلم برداری و all focus (فوکوس بر روی تمامی نقاط)، light painting و beauty و همچنین good food انتخاب کنید. همچنین به منظور فعال سازی حالت Burst mode و عکس برداری پشت سر هم و متوالی می‌بایست تنها دکمه شاتر دوربین را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید.

علاوه بر آن، برنامه دوربین این گوشی دارای مودهای پانوراما، HDR، تایم‌لپس، night scene و همچنین فیلترها و افکت‌های گوناگون نیز هست. در حالت all focus اپلیکیشن دوربین این گوشی از نظر عملکردی، شباهت بسیار زیادی به ویژگی Refocus موجود در گوشی‌های لومیا دارد. در حالت all focus این گوشی، وقتی که دوربین خود را ثابت نگه داشته‌اید، با فشردن کلید شاتر، چندین عکس به طور متوالی گرفته خواهد شد و سپس می‌توانید بعد از ثبت عکس، فوکوس دلخواه خود را انتخاب کنید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که این حالت کار خود را بسیار خوب انجام داده و هیچ گونه مشکل قابل توجهی در آن دیده نمی‌شود.

عکس‌برداری

با نگاهی به تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 20 مگاپیکسلی این گوشی شاهد ثبت جزئیات بسیار زیادی از صحنه مورد نظر هستیم. دقت رنگ‌های ثبت شده بسیار بالا بوده و محدوده گستره دینامیکی در آن بسیار مناسب است. تصاویر ثبت شده بسیار شارپ و واضح بوده و عامل نبود شارپنس بیش از حد جزئیات از نکات بسیار مثبت عکس‌ها به حساب می‌آیند. البته این تصاویر به طور کامل خالی از نقص هم نبوده و با نگاهی دقیق به تصاویر و در هر هنگام بزرگنمایی بسیار زیاد بر روی عکس‌ها آنها را خواهید یافت. در بخش‌های از صحنه که دارای جزئیات تک رنگ‌ هستند شاهد ثبت میزانی جزئی از نویز تصویر هستیم. این مورد در بعضی از مواقع باعث دانه‌دار شدن اینگونه مناطق می‌شوند. این موارد با سادگی با کاهش دقت عکاسی به میزان 10 مگاپیکسل جبران خواهند شد. میزان غلظت رنگ‌های تصاویر نیز در حد استانداردی بوده و البته با نگاهی به تصاویر شاهد تمایل پردازشگر دوربین به ثبت بخش‌های روشن‌ روز تصویر به شکلی تیره‌تر هستیم. این گوشی نیز همانند نسل پیشین خود در هنگام عکاسی در شرایطی یکسان از یک منطقه در حالت خودکار، چندین عکس از یک صحنه را با شاخص‌های نوردهی متفاوتی به ثبت می‌رساند. البته این موضوع به بدی آن چیزی که قبلا در گوشی آنر 6 مشاهده شد، نیست.

این گوشی دارای مود HDR نیز هست. طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که میزان تاثیر آن بر روی تصاویر بسیار محافظه‌کارانه و محتاطانه است. با این حال عکس‌های ثبت شده دارای رنگ‌ها و میزان نوردهی بسیار مناسب و چشم‌نوازی هستند. در عین حال به کمک این مود جزئیات موجود در بخش‌های سایه و تاریک تصاویر به شکلی بسیار مناسب به نمایش گذاشته می‌شوند.

گوشی آنر 7 توانایی ثبت تصاویر پانوراما در دو حالت افقی و عمودی را داشته و البته در هنگام ثبت تصاویر در حالت عمودی (پرتره)، پهنای عکس‌ها برابر 4000 پیکسل بوده و می‌تواند در بهترین حالت تا میدان دید 180 درجه را پوشش دهد. در نهایت حجم عکس‌های ثبت شده در این حالت به 12 مگابایت می‌رسد. میزان نوردهی تصویر بسیار مناسب و طبیعی بوده و هم‌پوشانی تصویر به بهترین شکل ممکن انجام می‌پذیرد. در حالت افقی (لند اسکیپ)، میزان پهنای تصاویر برابر 2000 پیکسل خواهند بود.

gsmarena_001

gsmarena_006

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد این گوشی دارای مود خاصی به نام  Light Painting نیز هست که فعلا تنها در گوشی‌های شرکت هواوی دیده می‌شود. این مود خود به دو حالت tail lights و Light Graffiti تقسیم می‌شود. در حالت اول، نورهای در حال حرکت به صورت کشیده ثبت می‌شوند و در مود دومی نیز می‌توانید به وسیله نور چراغ قوه یا هر چیز دیگر به نقاشی بپردازید. به منظور ایجاد این چنین تصاویری ابتدا یک عکس از صحنه در حالت ساده از طرف گوشی گرفته می‌شود  و سپس تغییرات موجود اعمال می‌شود. در بررسی‌های به عمل آمده شاهد نوردهی استاندارد و وضوح بسیار بالای تصاویر در این بخش بودیم. بهتر است بدانید که تصویر خروجی در این حالات، آینه و قرینه می‌شود و البته تصاویر با دقت 8 مگاپیکسل در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند.

در نهایت با استفاده از دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی این گوشی به عکاسی پرداختیم. همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد این گوشی در کنار دوربین سلفی دارای یک فلاش LED به منظور ثبت هر چه بهتر این گونه تصویر در محیط‌های کم نور نیز هست. رابط کاربری این بخش امکان قرار دادن افکت‌های زیبایی چهره بسیار زیادی را برای شما فراهم آورده و علاوه بر آن این بخش دارای فناوری تشخیص چهره نیز هست. در نتیجه به وسیله پردازش‌های صورت گرفته، دوربین سلفی گوشی چهره صاحب گوشی را خواهد شناخت و در هنگام عکاسی سلفی گروهی، سعی می‌کند چهره صاحب گوشی را در بهترین حالت و با بهترین کیفیت به ثبت برسد.

gsmarena_020

فیلم‌برداری 

گوشی آنر 7 هواوی در بهترین حالت می‌تواند با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. با وجود قدرت بسیار زیاد سخت‌افزاری، متاسفانه هیچ گونه اثری از گزینه‌های ضبط 4K و یا ضبط فیلم با نرخ 60 فریم بر ثانیه دیده نمی‌شود. ویدئو‌های ضبط شده با فرمت MP4 در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند و نرخ حجمی ویدئوهای فول ‌اچ‌دی ضبط شده برابر 19 مگابیت بر ثانیه است. همچنین صدای استریو فیلم‌ها نیز با نرخ 96 کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شوند. ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین اصلی آنر 7 از نظر کیفی تقریبا نامناسب و بی‌کیفت هستند. میزان جزئیات تصویر به ثبت رسیده در حد متوسطی بوده و میزان دقت رنگ‌های ثبت شده و محدوده گستره دینامیکی در حد رضایت‌بخشی قرار دارند. میزان اثر softness ویدئوها نیز نسبتا ناامیدکننده هستند. در لینک زیر می‌توانید نمونه ویدئو ضبط شده توسط این گوشی را بدون هیچگونه ویرایش و دست‌کاری تماشا کنید:

1080p@30fps

این گوشی دارای قابلیت ضبط ویدئو‌های HDR نیز هست که البته در بررسی‌های انجام شده شاهد غیرطبیعی بودن رنگ‌های تصاویر بودیم و در واقع استفاده از این مود را به شما توصیه نخواهیم کرد:

 1080p HDR sample

برنامه گالری

گوشی هوشمند آنر 7 هواوی با وجود در اختیار داشتن نسخه جدید (3.1) از رابط کاربری اموشن و به همراه داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، بسیاری از ویژگی‌ها را از نسل پیشین خود به عاریت گرفته است. بخش گالری تصاویر، یکی از این موارد است. برنامه گالری گوشی پی8 نسبت به نسخه قبلی رابط کاربری هواوی، بروزرسانی بسیار مناسبی داشته و هم اینک از ترتیب بندی زمانی جدیدی بهره‌مند است (دسته بندی تصاویر گالری بر اساس زمان ثبت شدن آنها انجام می‌گیرد). گروه‌ بندی این گالری به طور پیش‌فرض بر روی این ترتیب بندی قرار داشته اما در صورت عدم تمایل استفاده از این حالت، می‌توان به شکل نمای استاندارد قبلی برگشته و تمامی تصاویر در داخل آلبوم‌های مخصوص به خود قرار بگیرند. با گشودن یکی از عکس‌ها در فضای گالری این گوشی، امکانات بسیار زیادی جهت ویرایش فوری عکس نظیر چرخاندن و یا حذف عکس می‌دهد و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط DLNA از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌باشد.

علاوه بر آن می‌توانید به بخش ویرایش تصاویر این برنامه رفته و از امکانات بسیار خوبی همچون تنظیمات نوردهی و تطبیق آنها (پس می‌توان سایه‌ها را بدین وسیله از داخل محیط‌های پُر نور بیرون آورد)، انواع فیلتر‌ها و بهبودی زیبایی صورت (که گوشی به طور خودکار صورت فرد مورد نظر موجود در عکس را تشخیص خواهد داد) بهره می‌برد. این بخش بسیار مجهز بوده و در این قسمت، ابزارهای زیادی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. فیلتر‌های مختلف، افکت‌های گوناگون تصویری و اعمال انواع واترمارک بر روی تصویر به منظور درج زمان، مکان، آب و هوا و هر گونه تعریف شرایط و نظردهی، از جمله ابزار‌های پیش روی کاربر خواهند بود. مسلما کاربران جوان از این ویژگی‌های جدید بسیار خوشحال خواهند شد و از آنها استفاده خواهند کرد.

برنامه ویدئو پلیر 

در حوزه  پخش فیلم در این گوشی، این کمپانی اقدام به قرار دادن پلیری نسبتا قدرتمند بر روی این دستگاه کرده است و در بررسی‌های انجام شده این پلیر تقریبا از تمامی کدک‌های موجود پشتیبانی می‌کند. گرچه بهتر بود پشتیبانی از فرمت صدای AC3 نیز در دستور کار آن قرار می‌گرفت. در هر حال وجود این پلیر، تقریبا کاربر را از دانلود پلیری دیگر بی‌نیاز کرده است. البته مشکل پیش رو، در اکثر گوشی‌های اندرویدی قابل مشاهده است. البته هر چقدر در منو‌های این پلیر جستجو کردیم، به موردی جهت نمایش زیرنویس فیلم برخورد نکردیم. پشتیبانی از سرویس صدای بهبود یافته دالبی، یکی دیگر از خصوصیت مفید و کاربردی این پلیر می‌باشد. این طور که به نظر می‌رسد، این برنامه می‌تواند در رفع نیازهای ساده کاربر مفید باشد و با این وجود، کار خود را می‌تواند به نحو احسنت انجام دهد.

اپلیکیشن موزیک پلیر

گوشی هوشمند آنر 7 به پلیر اختصاصی هواوی مجهز است. این برنامه دارای چهار نوع زبانه لیست پخش می‌باشد. دسته بندی آهنگ‌ها نیز بر اساس، نام آهنگ، نام هنرمند، نام آلبوم و همچنین اسم پوشه آهنگ انجام می‌پذیرد. همچنین قابلیت ساخت لیست پخشی دلخواه و اختصاصی  کاربر نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. صفحه “در حال پخش” این گوشی نسبتا استاندارد بوده و نام آلبوم به همراه متن آهنگ (لیریک) را به نمایش می‌گذارد. البته خبر بسیار بد برای علاقه‌مندان موزیک، عدم وجود هیچ‌ گونه اکولایزری در این برنامه بوده و احتمالا طرفداران موسیقی از شنیدن این موضوع به شدت ناراحت خواهند شد. البته بجای آن، این برنامه دارای ویژگی‌های اضافی بسیار زیادی است. همچنین متن آهنگ، اطلاعات آن و تصویر آلبوم در حال پخش به طور خودکار به نمایش در خواهد آمد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و کاربردی موجود در این بخش مربوط به قابلیت فیلتر  کردن آهنگ‌های در حال پخش بر اساس مدت زمان آنها است. با استفاده از این ویژگی، دیگر صداهای مربوط به زنگ گوشی موجود در حافظه گوشی در هنگام گوش دادن به موزیک‌ها در لیست پخش قرار نخواهند گرفت.

رادیو FM

گوشی آنر 7 هواوی مجهز به سرویس دریافت کننده سیگنال‌‎های رادیویی بوده و قابلیت پخش رادیو از طریق هدفون یا بلندگوی گوشی را دارد. البته در حالت پخش صدا از مسیر بلندگوی گوشی، می‌بایست هدفون به گوشی متصل باشد، زیرا در این حالت هدفون متصل شده به گوشی به عنوان آنتن و تقویت کننده دریافت امواج رادیویی عمل می‌کند. البته نبود قابلیت پشتیبانی از سرویس RDS کمی ناامید کننده بود و کاربر می‌بایست خود به طور دستی، نام ایستگاه‌های رادیویی موجود را به ثبت برساند.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی آنر 7 هواوی در طی تست‌های انجام شده بر روی کیفیت صدای خروجی خود، امتیازات بسیار مناسبی را کسب کرد. شاید صدای خارج شده از نظر میزان بلندی صدا در حد عالی نباشد اما صدای خروجی از آن بسیار شفاف و باکیفیت است. در هنگام اتصال گوشی به یک آمپلی‌فایر خارجی شاهد ثبت امتیازات بسیار مناسب و عالی از آن در تمامی زمینه‌ها بودیم. میزان بلندی صدای گوشی نیز در حد متوسطی قرار داشت. در ادامه کار هدفون استانداردی  را به گوشی متصل کردیم و در این حالت شاهد امتیازات بسیار خوبی همانند قسمت قبلی بودیم. در این بخش نیز میزان بلندی صدای خروجی از هدفون در حد متوسط و میانگین قرار داشت. با این حال در حالت کلی، امتیازات کسب شده توسط آنر 7 با گوشی‌های پرچم‌دار دیگر کمپانی‌ها قابل رقابت هستند.

Untitled

اپلیکیشن‌های تماس و دفترچه‌ تلفن

برنامه دفترچه تلفن این گوشی با ظاهری مخصوص به خود دارای سه زبانه مجزا می‌باشد که با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به صورت افقی به طرفین، می‌توانید میان زبانه‌ها جا‌به‌جا شوید. لازم به ذکر است که این برنامه در کنار برنامه‌های شماره‌گیری و پیام‌رسانی گوشی در یک اپلیکیشن و در زبانه‌های مختلف قرار گرفته است. در صورت تمایل به دستیابی سریع به اطلاعات مخاطب خود، می‌توانید از لیست الفبایی موجود در سمت راست نمایشگر استفاده کرده و یا از فیلد جستجوی مخاطبین بهره‌ ببرید. با لمس هر یک از مخاطبین موجود در دفترچه تلفن، پنجره شناوری گشوده می‌شود که با پایین آوردن قسمت زیرین آن، شاهد نمایش اطلاعات جزئی‌تر آن خواهید بود. همچنین همانند بسیاری از لانچر‌های اندروید، در رابط کاربری این گوشی نیز می‌توان اطلاعات و تنظیمات بسیار جزئی و گسترده‌ای مانند نوع صدای زنگ و هشدار و یا عکس به همراه دیگر اطلاعات شخصی مربوط به یک مخاطب را ویرایش و تنظیم کرد. در صورت قرار‌گیری مخاطبین شما در سرویس‌های مختلف گوشیتان، می‌توانید آنها را به این قسمت لینک دهید. علاوه بر آن این برنامه از سرویس مسدود‌سازی مخاطبین و ایجاد لیست سیاه نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن شماره‌گیری و ویژگی‌های مکالماتی گوشی

آنر 7 هواوی در این بخش بسیار قدرتمند بوده و از نظر آنتن‌دهی، رسایی صدای بلندگوی کنار گوش در هنگام مکالمات و عملکرد سنسور مجاورت‌سنج در هنگام نزدیک کردن دستگاه به گوش به منظور غیر‌فعال سازی نمایشگر گوشی، بسیار عالی و کم نقص است. با برگرداندن گوشی بر روی نمایشگر خود در هنگام زنگ خوردن گوشی، صدای زنگ غیر‌فعال و به حالت سکوت تغییر خواهد کرد. همچنین با نزدیک کردن دستگاه به گوش در هنگام زنگ خوردن آن، به طور خودکار مکالمه شروع خواهد شد. همچنین بسیاری دیگر از ویژگی‌های مربوط به جسجرهای حرکتی نیز در این بخش وجود دارد که به دلیل گفته شدن آنها در مقاله قبلی از ذکر دوباره آنها خودداری می‌کنیم. میکروفون ثانویه موجود بر روی بدنه گوشی نیز به ایجاد مکالمه‌ای صاف و بدون هیچ‌گونه تداخل و نویز محیط کمک خواهد کرد. بهتر است بدانید که منوی شماره‌گیری گوشی (dialer) و همچنین بخش تاریخچه مکالمات (call log) مشترک بوده و صفحه شماره‌گیری این گوشی از ویژگی شماره‌گیری هوشمند شامل قابلیت ارتباط با مخاطبین از طریق نام و یا شماره آنها بهره‌مند است. همچنین جالب است بدانید که این صفحه می‌تواند به منظور دسترسی بهتر کاربر، به بخش سمت راست و یا سمت چپ نمایشگر کوچک شده و به آن قسمت متمایل شود.

اپلیکیشن‌‌های پیام‌رسانی و ایمیل

برنامه پیام‌رسانی این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیگر دارای بخش‌های ارتباطی SMS و MMS بوده و با قرار‌گیری، عکس، فیلم و یا صدای ضبط شده بر روی یک پیام، به طور خودکار پیام مورد نظر به MMS (پیام چند‌رسانه‌ای) تبدیل خواهد شد. در بخش ایمیل نیز برنامه Gmail بسیار کاربردی بوده و هم اینک صندوق پیام آن دارای 4 بخش متفاوت بوده (پیام‌های اصلی، اجتماعی، تبلیغاتی و بروز‌رسانی‌ها) که به تازگی کمپانی گوگل آن را در رابط کاربری آنلاین برنامه خود گنجانده است، می‌باشد. برنامه Email پیش‌فرض اندروید نیز در این گوشی موجود می‌باشد و از نظر کاربردی شباهت زیادی به برنامه جی‌میل گوگل دارد. با این تفاوت که این اپلیکیشن از ویژگی POP و IMAP (مربوط به قابلیت دریافت پیام از طریق دیگر برنامه‌ها و حتی در حالت عدم اتصال به اینترنت) صندوق پیام بهره می‌برد. قابلیت اخیر به دلیل پشتیبانی از چندین حساب کاربری ایمیل به طور همزمان در یک برنامه حائز اهمیت است.

صفحه کلید مجازی 

آنر 7 هواوی به صفحه کلید بسیار خوبی و بی‌نظیری مجهز بوده و تنظیمات مربوط به آن بسیار گسترده است.  قابلیت‌های تایپ Swype (کشیدن انگشت بر روی کلید‌واژه‌ها بدون برداشتن آن از روی نمایشگر)، پشتیبانی از تم‌های مختلف، قابلیت دو نیم کردن صفحه کلید، تنظیم بلندی صفحه کلید از جمله آنها هستند. هر‌چند بسیاری از این ویژگی‌ها مزبور در منوی تنظیمات کیبورد این گوشی  قرار داده شده است و دسترسی فوری به آنها کمی دشوار است. بهتر بود که بر روی صفحه کلید این گوشی همانند دیگر رابط کاربری‌ها شرکت‌های مختلف از میانبری به منظور دسترسی سریعتر به آنها استفاده می‌شد. پشتیبانی از فرمان‌های صوتی همانند Google voice از دیگر قابلیت‌های این صفحه کلید بوده و امکان دانلود زبان‌های گفتاری مختلف نیز داده شده‌ است.

سخن پایانی

گوشی هوشمند آنر 7 هواوی هم اکنون از جمله گوشی‌های بسیار قدرتمند و زیبای موجود در بازار به حساب می‌آید. این سری از گوشی‌های هواوی که به دلیل قیمت بسیار پایین آنها، فروش بسیار خوبی را برای این شرکت چینی به ارمغان می‌آورند، در عین حال دارای قابلیت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری بسیار مناسب و حتی پیشرفته‌ای همچون یک گوشی پرچم‌دار بوده و البته در بخش طراحی و ظاهر گوشی نیز اخیرا حرفی برای گفتن دارند. در هر صورت این گوشی در بازارها و فروشگاه‌های جهانی با قیمت کمی بیش از 400 دلار در حال عرضه و فروش می‌باشد. در حالی که گوشی آنر 6 و آنر 6 پلاس هم اکنون در ایران (تا به امروز) در حال تجربه فروش نسبتا خوبی بوده و هنوز به آن شکل که انتظار می‌رود قیمت آنها شکسته نشده است، اما گوشی آنر 7 نیز در فروشگاه‌های کشورمان با قیمت یک میلیون و چهارصد هزار تومان (تا به امروز) در حال فروش می‌باشد. البته در روزهای آینده انتظار کاهش قیمت این گوشی را خواهیم داشت. در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک گوشی با تمامی امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری  و همچنین ظاهری لوکس، مستحکم و زیبا به همراه دوربین‌های بسیار قوی، نمایشگر باکیفیت و حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در کنار قیمت نسبتا پایین هستید، آنر 7 هواوی مسلما از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال