استفاده زیاد از آب های زیرزمینی باعث تغییر محور زمین شده است

انسان‌ها به اندازه‌ای زیاد از آب زیرزمینی استفاده کرده اند که در اثر آن محور زمین تغییر کرده است به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۱۰، محور زمین به ارتفاع 31.5 اینچ (80 سانتی‌متر) به دلیل مقدار آب زیرزمینی که انسان‌ها از داخل سیاره پمپ کرده‌اند، تغییر داشته است. […]

انسان‌ها به اندازه‌ای زیاد از آب زیرزمینی استفاده کرده اند که در اثر آن محور زمین تغییر کرده است

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۱۰، محور زمین به ارتفاع 31.5 اینچ (80 سانتی‌متر) به دلیل مقدار آب زیرزمینی که انسان‌ها از داخل سیاره پمپ کرده‌اند، تغییر داشته است. در این دوره، انسان‌ها 2,150 گیگاتون آب را از مخازن طبیعی در پوسته سیاره حذف کرده‌اند. اگر چنین مقداری در اقیانوس جهان ریخته شود، سطح آن با 0.24 اینچ (6 میلی‌متر) بالاتر خواهد رفت.

یک مطالعه جدید نشان میدهد که جابجایی چنین مقدار عظیمی از آب تأثیری بر روی محوری که سیاره دور خودش می‌چرخد داشته است. دانشمندان با مدل‌سازی تغییرات در موقعیت قطب چرخشی زمین، نقطه‌ای که محور تصوری سیاره، به این نتیجه رسیدند. موقعیت قطب چرخشی با قطب شمال و جنوب جغرافیایی همخوانی ندارد و در واقع در طول زمان تغییر می‌کند، بنابراین محور چرخش به لایه‌های مختلف پوسته سیاره در نقاط مختلف زمان بستگی دارد.

از سال ۲۰۱۶، دانشمندان میدانستند که قطب چرخش به علت فرآیندهای مربوط به اقلیم، مثل ذوب یخ ها و توزیع جابجایی جرم آب در آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اما تا زمانی که پژوهشگران آب پمپ شده را به مدل‌های خود اضافه نکرده بودند، این مورد شناخته نشده بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال