پروژه IceNode؛ گامی رو به جلو در مطالعه ذوب یخچال‌های قطبی

پروژه بین‌المللی IceNode با هدف مطالعه دقیق‌تر پدیده ذوب یخچال‌های قطبی و تأثیر آن بر افزایش سطح آب دریاها، از ناوگانی از ربات‌های خودکار بهره می‌برد. این ربات‌ها قادرند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور قطبی، به جمع‌آوری داده‌های علمی بپردازند. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، در یک آزمایش میدانی اخیر، محققان پروژه […]

پروژه بین‌المللی IceNode با هدف مطالعه دقیق‌تر پدیده ذوب یخچال‌های قطبی و تأثیر آن بر افزایش سطح آب دریاها، از ناوگانی از ربات‌های خودکار بهره می‌برد. این ربات‌ها قادرند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور قطبی، به جمع‌آوری داده‌های علمی بپردازند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، در یک آزمایش میدانی اخیر، محققان پروژه IceNode، نمونه اولیه ربات خود را در دریای بوفورت، واقع در شمال آلاسکا، مورد آزمایش قرار دادند. این ربات با نفوذ به زیر لایه‌های ضخیم یخ دریایی، داده‌های ارزشمندی را در خصوص شرایط محیطی و سرعت ذوب یخ جمع‌آوری کرد. با استفاده از داده‌های دقیق‌تر جمع‌آوری شده توسط ربات‌های IceNode، دانشمندان قادر خواهند بود مدل‌های رایانه‌ای پیش‌بینی افزایش سطح آب دریاها را با دقت بیشتری توسعه دهند. این پروژه به محققان کمک می‌کند تا نقش حیاتی یخچال‌های قطبی در تنظیم آب و هوای کره زمین و تأثیر آن‌ها بر اکوسیستم‌های دریایی را بهتر درک کنند.

 توسعه ربات‌های خودکار برای انجام ماموریت‌های علمی در محیط‌های سخت قطبی، گامی مهم در پیشرفت فناوری‌های روباتیک محسوب می‌شود. همچنین دسترسی به مناطق قطبی و انجام عملیات تحقیقاتی در این مناطق با چالش‌های فنی و لجستیکی بسیاری همراه است. دمای بسیار پایین، بادهای شدید و یخ‌های ضخیم، از جمله چالش‌هایی هستند که ربات‌های IceNode با آن‌ها مواجه می‌شوند. محققان پروژه IceNode امیدوارند با توسعه نسل‌های بعدی ربات‌ها و گسترش شبکه سنجش آن‌ها، به اطلاعات دقیق‌تری در مورد وضعیت یخچال‌های قطبی دست یابند و بدین ترتیب به جامعه جهانی در مقابله با تغییرات اقلیمی کمک کنند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.