شناسایی چندین ویروس ناشناخته ۱۵ هزار ساله در یخچال های فلات تبت

محققان هنگام کاوش در یخچال های فلات تبت متوجه وجود چند ده ویروس ناشناخته با عمر ۱۵ هزار ساله شدند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گرمایش جهانی علاوه بر ذوب شدن یخ ها می تواند خطر دیگری نیز بهمراه داشته باشد. زیرا ذوب شدن یخ ها می تواند همراه با خارج شدن […]

محققان هنگام کاوش در یخچال های فلات تبت متوجه وجود چند ده ویروس ناشناخته با عمر ۱۵ هزار ساله شدند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گرمایش جهانی علاوه بر ذوب شدن یخ ها می تواند خطر دیگری نیز بهمراه داشته باشد. زیرا ذوب شدن یخ ها می تواند همراه با خارج شدن ویروس های خطرناک باستانی همراه باشد.

محققان دانشگاه اوهایو به سرپرستی ژی-پینگ ژونگ، با کمک تکنیک های متاژنومیک و دیگر روش ها برای استریل ماندن یخ ها، اطلاعات مهمی را در مورد این خاک های منجمد کشف کردند.

به گفته محققان در یخچال های فلات تبت ویروس هایس با عمر ۱۵ هزار ساله وجود دارد. ژونگ در این باره می گوید: تشکیل این یخچال ها به مرور زمان اتفاق افتاد که علاوه بر گاز و غبار، تعداد زیادی ویروس نیز در این یخچالها قرار گرفت. آنها موفق به کشف ۳۳ ویروس در این یخ ها شدند که حدود ۲۸ عدد از آنها پیش از این کشف نشده بودند.

بررسی دنباله های ژنتیکی این ویروس ها مشخص کرد که نوع رایج آن باکتریوفاژها هستند که باعث آلودگی متیلوباکتریوم میشوند. وجود این باکتری در چرخه متان در یخ بسیار مهم است.

محققان می گویند ذوب شدن یخ ها همراه با آزاد شدن متان و کربن خواهد بود که تهدید دیگری محسوب میشود. لانی تامپسون، دانشمند زمین شناسی در این باره می گوید: اطلاعات ما در مورد این یخچالها و محتویات درون آنها بسیار کم است.