اطلاعات مهم برای جلوگیری از ضرر در معاملات بیت کوین

از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009 این رمز ارز با چرخه‌های صعودی و نزولی بسیاری مواجه شده است. هر چند هر افتی توسط رشد بعدی جبران شده اما دوره‌های سقوط بازار برای سرمایه‌گذاران استرس‌زا بوده و عبور از آن برای معامله گران کار سختی است. اما آیا راهکاری برای جلوگیری از […]

از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009 این رمز ارز با چرخه‌های صعودی و نزولی بسیاری مواجه شده است. هر چند هر افتی توسط رشد بعدی جبران شده اما دوره‌های سقوط بازار برای سرمایه‌گذاران استرس‌زا بوده و عبور از آن برای معامله گران کار سختی است. اما آیا راهکاری برای جلوگیری از بروز ضررهای بیشتر وجود دارد؟ آیا حفظ ارزش دارایی‌هایمان در شرایط نزولی بازار امکان پذیر است؟ در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

از FOMO و FUD اجتناب کنید

اطلاع از آخرین اخبار در حوزه ارزهای دیجیتال برای معامله گران امری ضروری است. اما داشتن اطلاعات بیش از حد می‌تواند برای شما مضر باشد. این موضوع به ویژه در شرایطی که بازار نزولی است خود را نشان می‌دهد. در بازارهای نزولی احتمال خیلی زیادی وجود دارد که احساسات بر شما غلبه کرده و معاملات هیجانی انجام دهید.

FOMO یا ترس از دست دادن و FUD یا همان ترس از عدم قطعیت و تردید، دو اصطلاح رایج در بازار ارزهای دیجیتال هستند و تأثیر زیادی در تصمیم گیری‎های ما بر خرید بیت کوین و فروش آن می‌گذارند. FUD معمولاً به حالتی گفته می‌شود که در بازار یک جو منفی حاکم شده و نگرانی در خصوص یک دارایی شکل گرفته. این نگرانی‌ها می‌توانند به واسطه شایعات، اخبار منفی و موارد این‌چنینی شکل بگیرند. در این شرایط قیمت بیت کوین با کاهش مواجه می‌شود. چرا که معامله گران به علت انتظار افت بیشتر قیمت، اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند. FOMO در نقطه مقابل قرار دارد. برخی از معامله گران بعد از شنیدن اخبار مثبت در مورد بیت کوین و دیدن حرکات قیمتی رو به بالا، اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند. مشکل اینجاست که در این مواقع اکثر افراد به فاکتورهای بنیادی توجهی نداشته و صرفاً به علت ترس از عقب افتادن از روند قیمت بیت کوین، آن را خریداری می‌کنند.

باید توجه داشت که نظر هیچ فردی جای تحقیق اصولی شما از منابع معتبری مثل وب‌سایت والکس را نمی‌گیرد. هیچ کس نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند. حتی در برخی از مواقع، عده‌ای به علت منفعت‌های شخصی اقدام به ایجاد جوهای مثبت و منفی کاذب در مورد یک ارز دیجیتال می‌کنند. تنها با کسب اطلاعات دقیق و به روز از این حوزه است که می‌توانید بهترین تصمیم‌ها را در هر لحظه بگیرید.

استراتژی معاملاتی داشته باشید

مهم نیست چقدر نسبت به یک دارایی اطمینان دارید، شما هیچ وقت نباید بیشتر از عددی که توانایی از دست دادنش را دارید، سرمایه‌گذاری کنید. اکثر افراد تمایل دارند که به‌جای صرف خرید بیت کوین به‌صورت منفرد، سبدی از ارزهای دیجیتال را خریداری کنند.

جهت بزرگنمایی کلیک کنید

بازار ارزهای دیجیتال همواره با نوسان‌های شدید همراه است. به همین دلیل بهتر است تا سرمایه‌گذاران از قبل استراتژی‌های معاملاتی و قیمت ورود و خروج خود را تعیین کنند. این موضوع به‌ویژه در بازارهای نزولی خود را نشان می‌دهد. اگر استراتژی معاملاتی مشخصی نداشته باشید، ممکن است در زمانی که قیمت بیت کوین با ارزش واقعی آن تفاوت چشم‌گیری دارد، آن را بفروشید.

هولد کردن و سرمایه‌گذاری بلندمدت

فرض کنید قیمت بیت کوین به پایین‌تر از قیمت خرید شما سقوط کرده است. تا زمانی که شما بیت کوین‌های خود را نفروشید، ضرر نکرده‌اید. چرا که ضرر تنها زمانی محقق می‌شود که دارایی به فروش برسد و ممکن است با نگهداری آن، قیمت بیت کوین مجدداً صعودی شده و شما در نهایت سود کنید.

در طول سال‌های گذشته قیمت بیت کوین همواره در بلندمدت صعودی بوده است. حتی پس از سقوط مقطعی قیمت یا پشت سر گذاشتن یک روند اصلاحی طولانی، تاریخچه قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که ممکن است این رمزارز روند صعودی خود را آغاز کند. دلایل بنیادینی از قبیل محدود بودن عرضه بیت کوین به این موضوع کمک می‌کنند. اگر که افق زمانی سرمایه‌گذاری شما بلندمدت است، می‌توانید روندهای نزولی را به شکل اصلاح‌های کوتاه‌مدت در نظر بگیرید. به نظر می‌رسد که نگهداری بیت کوین یک استراتژی ثابت شده محسوب می‌شود. هر چند تضمینی برای تکرار این روندها در آینده وجود نداشته و با کسب آگاهی و مطالعه، باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

بخشی از سود خود را از بازار خارج کنید

یکی از بهترین استراتژی‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌ها در زمان نزولی شدن بازار، تبدیل بخشی از سبد دارایی، به دارایی‌های با ثبات‌تر است. به عنوان مثال می‌توانید به جای خرید بیت کوین در شرایط عدم قطعیت، بخشی از سود معاملات قبلی خود را به استیبل کوین‌ها تبدیل کنید. همچنین خرید بیت کوین و فروش آن به صورت یکجا کار درستی نیست. قیمت بیت کوین را زیر نظر داشته و به صورت پله‌ای معامله کنید. در صورتی که قصد اطلاع از قیمت بیت کوین دارید می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://wallex.ir/markets/btc

از لوریج یا معاملات مارجین صرافی‌ها استفاده نکنید

همان‌طور که در وب‌سایت والکس گفته شده، شما می‌توانید با استفاده از ابزاری به نام لوریج و با قرض گرفتن از صرافی، به برخی از معاملات بزرگ‌تر ورود کنید. صرافی برای قرض دادن این پول به شما کارمزد دریافت می‌کند. اگر سود معاملات شما بالا نباشد، این مورد به ضرر شما خواهد بود. در صورتی که مبتدی هستید، از ضرایب اهرم بالا استفاده نکنید.

نتیجه‌گیری

نوسان، صعود و سقوط قیمت همواره در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته و به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته باشد. هیچ کس توانایی پیش‌بینی آینده را ندارد و احتمال رشد و افت قیمت در آینده به یک میزان است. در این مقاله چند نکته برای جلوگیری از ضرر و زیان در معاملات بیت کوین بیان شد. اما کسب آگاهی و دانش در حوزه رمزارزها از منابع معتبری مثل وبلاگ والکس، تنها راهی است که سود دهی معاملات شما را در درازمدت تضمین می‌کند.

منابع

coinbase.com