نکات مهم برای حفظ امنیت بانک ها

ایمنی همیشه و برای هر محیطی مهم و در اولویت است؛ به خصوص وقتی صحبت از فضاهای حساسی مانند بانک‌ها می‌شود. حفظ امنیت این فضاها نه تنها برای کارمندان و اطلاعات و داده‌های بانک مفید است؛ بلکه برای مشتریان نیز از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. فراموش نکنید که یکی از معیارهای افراد برای انتخاب بانک، […]

ایمنی همیشه و برای هر محیطی مهم و در اولویت است؛ به خصوص وقتی صحبت از فضاهای حساسی مانند بانک‌ها می‌شود. حفظ امنیت این فضاها نه تنها برای کارمندان و اطلاعات و داده‌های بانک مفید است؛ بلکه برای مشتریان نیز از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. فراموش نکنید که یکی از معیارهای افراد برای انتخاب بانک، توجه به سطح ایمنی شعبات مختلف و اهمیت مراقبت از اطلاعات مشتریان توسط مدیران است. در این مقاله چند نکته مهم را یادآور شده‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید به عنوان یک مسئول یا مدیر بانک، فضای کاری خود را ایمن‌تر و سالم‌تر نگه دارید.

چطور می‌توانیم از فضای بانک محافظت بیشتری کنیم؟

چند روش متفاوت برای ایمنی بیشتر فضاهای اداری به خصوص بانک‌ها وجود دارد. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

استفاده از تجهیزات جدید برای دسترسی ایمن کارکنان به بخش اداری

تجهیز بانک به یک سیستم کنترل دسترسی ایمن، یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ ایمنی محیط کار در بانک‌ها محسوب می‌شود. پرسنل غیرمجاز و افراد متفرقه نباید به مکان‌ها و اطلاعات امن دسترسی داشته باشند. بنابراین در اولین اقدام باید بانک را مجهز به امکانات و تجهیزاتی کنید که دسترسی به فضاهای خاص را محدود می‌کند. به عنوان یک مدیر، بهترین اقدام در این راستا، تکیه بر سیستم‌های جدید، مانند پانل‌های کنترل خودکار یا استفاده از قفل‌های هوشمند برای محدود کردن دسترسی به فضای خاص و حساس بانک است.

نکات مهم برای حفظ امنیت بانک هااین سیستم‌ها همچنین دسترسی به اطلاعات را آسان‌تر می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که به عنوان مسئول امنیت، بتوانید روی ورود و خروج به مناطق ممنوعه بانک، از نزدیک نظارت داشته باشید. این ابزارها برای سهولت شناسایی و تایید افراد مجاز نیز بسیار مفید هستند. البته قبل از نصب این تجهیزات باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان آموزش کافی را در مورد شیوه کار با آنها دیده‌اند و از روش‌های جعل دسترسی و جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز به فضاهای ممنوعه بانک اطلاع دارند.

آموزش کارکنان

وقتی صحبت از امنیت و ایمنی در بانک‌ها می‌شود؛ مشارکت کارکنان در رسیدن به این هدف بسیار مهم است. چه آموزش شیوه کار با تجهیزات ایمنی باشد و چه دانستن اینکه در مواقع اضطراری چه کاری باید انجام دهند. در هر صورت بسیار مهم است که کارکنان شما در مورد رویه‌ها و پروتکل‌های امنیتی اطلاعات به‌روزی در اختیار داشته باشند. آنها باید بدانند که چطور از رمزهای عبوری که برای دسترسی به بخش‌های مختلف بانک در اختیارشان گذاشته شده محافظت کرده و ساختمان را به فضای ایمنی برای خود و همکاران تبدیل کنند. آموزش کمک‌های اولیه نیز یکی دیگر از مهارت‌هایی است که ممکن است در مواقع اضطراری مفید واقع شود.

نکته دیگری که متخصصان آداک لاک، نگهبان دیجیتال منزل شما به آن اذعان دارند این است که کارمندان باید با نحوه تایید هویت خود در زمان ورود به بخش‌های حساس ساختمان آشنا باشند. برگزاری دوره‌های تکمیلی سالانه برای آموزش کارمندان در این راستا بسیار مفید است. تمرین‌ها و آموزش‌های منظم راهی عالی برای اطمینان از به‌روز بودن اطلاعات کارمندان می‌باشد.

توجه به امنیت سایبری

این روزها امنیت سایبری مهم‌تر از ده‌های اخیر شده است. بنابراین یکی از گام‌های اساسی برای ایمن‌سازی فضای بانک، تقویت امنیت سایبری است. با این کار می‌توانید از دسترسی بدافزارها به داده‌های حساسی که می‌توانند امنیت حساب‌های بانکی مشتریان را به خطر بیاندازند جلوگیری کنید. اگر در این زمینه اقدامات حیاتی را انجام داده‌اید؛ باید خط مشی بانک را به‌روز کنید تا مطمئن شوید که کارمندان نقش خود را در ایمن‌سازی اطلاعات حساس بانک به درستی انجام می‌دهند.

استفاده از سیف باکس‌های استاندارد و ایمن، مراقبت بیشتر از کلیدهای کارتی کارکنان و نگهداری از آنها در مکان‌های امن، یا قفل کردن صفحه لپ‌تاپ کارمندان از جمله اقدامات خوبی هستند که می‌توانید در جهت بهبود امنیت سایبری بانک انجام دهید. در کنار امنیت سایبری، امنیت سخت افزاری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین سعی کنید از تجهیزات استانداردی که جهت جلوگیری از وقوع سرقت‌های جزئی در بانک طراحی شده‌اند استفاده کنید.

تامین نور کافی برای فضای همگانی بانک

نورپردازی موثر و خوب یک راه عالی برای جلوگیری از ورود مجرمان، به هر فضایی است. بیشتر سرقت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که هوا تاریک است. بنابراین اگر روشنایی موثر و کافی در فضای بانک تعبیه شده باشد؛ نقاط کوری که سارقان احتمالی ممکن است برای جلوگیری از شناسایی خود از آنها جهت ورود به بانک استفاده کنند را کاهش می‌دهد. همچنین این شیوه نورپردازی ابزار موثری برای اطمینان از این است که در ساعات پایانی روز و زمانی که بانک برای استفاده عموم تعطیل شده ولی کارمندان هنوز داخل هستند؛ فضای بیرون کاملا مشخصا و در معرض دید می‌باشد.

نکات مهم برای حفظ امنیت بانک هااستفاده از چراغ‌های مجهز به حسگر حرکتی در فضای بیرونی بانک، یک روش عالی و مقرون‌به‌صرفه برای ایمن نگه داشتن فضای داخل بانک است. این چراغ‌ها طوری طراحی شده‌اند که وقتی تحرکی در مجاورت آنها انجام می‌شود؛ روشن شده و سارقین را غافلگیر می‌کنند. روشنایی موثر همچنین برای محافظت از سایر قسمت‌های ساختمان مانند پارکینگ نیز مفید است. پارکینگ یک محیط ایزوله برای سارقان محسوب شده و اغلب نور کمی دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از سرقت خودرو و وقوع سایر حوادث در این بخش از ساختمان، روی نورپردازی بهتر پارکینگ تاکید داشته باشید.

نصب دزدگیر و دوربین مداربسته

دقیقا مانند زمانی که می‌توانید امنیت خانه خود را با قفل های هوشمند تامین کنید ؛ نصب دوربین مداربسته و سیستم‌های قدرتمند دزدگیر برای جلوگیری از وقوع سرقت یا پیگیری بهتر آن در صورت وقوع، بسیار مفید است. دوربین مداربسته به عنوان یک بازدارنده عمل کرده و احتمالا سارقان را به دلیل ترس از ضبط شدن تصاویرشان، از فضایی که دوربین در آنجا نصب شده دور می‌کند. ضمنا با انجام این اقدام در صورت هر گونه فعالیت مشکوک، می‌توانید از ویدئو ضبط شده به عنوان مدرک برای ارائه به پلیس استفاده کنید.

برای امنیت بیشتر، علاوه بر فضای داخلی و اصلی بانک، در مناطقی که کمتر در معرض دید است؛ مانند زیر تابلو بانک و سردر ورودی اصلی نیز دوربین وصل کنید. به غیر از دوربین مداربسته، نصب یک سیستم دزدگیر قوی و استاندارد، یکی دیگر از روش‌های امنیتی عالی برای ایمن نگه داشتن بیشتر فضای بانک است. این مدل از دزدگیرها می‌توانند به طور خودکار نقص‌های محیطی را شناسایی کنند و با به صدا درآوردن آلارم در مواقع حساس، پلیس و نیروهای امنیتی را در جریان بگذارنند. از آنجایی که دزدگیرهای مدرن و جدیدی که برای بانک‌ها طراحی شده‌اند می‌توانند به طور موثر و حرفه‌ای با نقص امنیتی ساختمان مقابله کنند؛ به شما به عنوان مدیر مجموعه این امکان را می‌دهند که فورا به سرقت واکنش نشان دهید.

استفاده از قفل‌های ایمن

این روزها اگر گشتی در بازار زده باشید؛ حتما دیده‌اید که قفل‌های بسیار جدید و مدرنی اختراع شده‌اند که عملکرد آنها در محافظت از فضاهای خاص مانند بانک‌ها بسیار عالی است. به عنوان مثال قفل‌های اثر انگشتی یکی از این مدل قفل‌های جدید هستند که با شناسایی اثر انگشت افرادی که قصد ورود به ساختمان را دارند و تطبیق آنها با اطلاعات ثبت شده؛ فقط اجازه ورود به افرادی را می‌دهند که اطلاعات‌شان قبلا در سیستم مرکزی قفل ثبت شده است. بنابراین اگر مدیر یک مجموعه بانکی یا یک موسسه مالی و اعتباری هستید و قصد دارید فقط به برخی از کارکنان اجازه دسترسی به بخش‌های حساس ساختمان را بدهید؛ می‌توانید از این مدل قفل‌ها استفاده کنید.