آیا در آینده تمیز کردن لباس‌ها به کمک نور امکان‌پذیر خواهد شد؟

آیا تا کنون به کثیف شدن لباس‌های خود و راهی برای پاک شدن سریع آنها فکر کرده‌اید؟ به لطف مواد شوینده مختلفی و ماشین‌هایی که امروزه در اختیار بشر قرار دارد، پاک کردن لباس‌ها کار سختی نبوده و همانند سال‌های بسیار دور نیازی به شستن لباس‌ها بر سر رودخانه‌ها نیست! اما وقتی که ما برای شستن […]

آیا تا کنون به کثیف شدن لباس‌های خود و راهی برای پاک شدن سریع آنها فکر کرده‌اید؟ به لطف مواد شوینده مختلفی و ماشین‌هایی که امروزه در اختیار بشر قرار دارد، پاک کردن لباس‌ها کار سختی نبوده و همانند سال‌های بسیار دور نیازی به شستن لباس‌ها بر سر رودخانه‌ها نیست! اما وقتی که ما برای شستن لباس‌های خود توسط ماشین‌های لباسشویی و یا بردن آنها به خشکشویی و تمیز کردن آنها می‌گذاریم، بسیار بیشتر از چیزیست که تصور می‌کنید. حجم آب و موادی که در این میان برای شسته شدن لباس مصرف می‌شود را هم به این موضوع اضافه کنید تا سختی بیشتر آن، ملموس‌تر باشد.

اما محققین مرکز تکنولوژی سلطنتی ملبورن (RMIT) به دنبال توسعه روشی هستند که به کمک آن دیگر به هیچ‌کدام از مواردی که ما اعلام کردیم، نیاز نخواهید داشت و به سادگی و تنها به کمک نور قادر به تمیز کردن لباس‌های خود خواهید بود! تصور کنید که بتوانید لباس خود را در مقابل نور بر روی بند آویزان کرده و بدون انجام هیچ‌ کاری، لباسی تمیز داشته باشید. یا هنگامی که در یک روز آفتابی بیرون از خانه هستید و به خانه می‌رسید، لباسی بسیار تمیز داشته باشید. اگر تا کنون به این موارد فکر کرده‌اید، باید بگوییم که هیچ کدام از آنها یک رویا نبوده و با تکنولوژی‌ جدیدی که محققین مرکز RMIT در حال توسعه آن بوده و با به کارگیری مس در ساختار اصلی لباس‌ها، این موضوع می‌تواند محقق شود.

هنگامی که ساختار متالیک و کوچک لباس‌ها در معرض نور قرار می‌گیرند، الکترون‌هایی داغ در آنها تولید می‌شود که می‌تواند همانند انفجار یک انرژی، مواد ارگانیک را در خود حل کند. به همین جهت می‌توان گفت لکه‌ی چمنی که از فوتبال بازی کردن شما بر روی لباستان قرار گرفته، در اثر این موضوع می‌تواند پاک شود، اما جوهری که بر اثر ریخته شدن جوهر لباس شما را کثیف می‌کند، احتمالا پاک نخواهد شد.

برای تولید پارچه‌ای که قابلیت تمیز شدن با در معرض نور قرار گرفتن را داشته باشد، محققین RMIT روش‌های بسیار زیادی را برای بررسی این موضوع به کار گرفته‌اند که در نهایت روشی پیدا کرده‌اند می‌تواند در ساختار نانو لباس، شاهد رشد بافت‌ها و شکل‌گیری ساختارها بود. در واقع 30 دقیقه زمان نیاز است تا ساختار نانو در این پارچه‌ها شکل بگیرد. در همین زمان آنها عمدا پارچه را رنگی و کثیف کرده و مشاهده کردند که در عرض تقریبا 6 دقیقه، تمامی کثیفی به صورت کامل پاک شده است.

تیم توسعه‌دهنده این تکنولوژی اذعان داشته‌اند که انجام این کار و به کارگیری آن در صنایع مختلف، علاوه بر آسان و مقرون‌به‌صرفه بودن، هزینه‌ی بسیار پایینی نیز دارد. همچنین این پارچه که آنها موفق به تولید آن شده‌اند، واقعا می‌تواند خود را به کمک نور تمیز کند و همانند بسیاری از دیگر تکنولوژی‌ها و پارچه‌هایی که پیشتر معرفی شده‌اند، تنها حرف تمیز شدن لباس در میان نیست.

اگرچه هنوز این امکان وجود ندارد که کاربران بتوانند در فروشگاه‌های محلی خود، پارچه‌هایی با قابلیت تمیز شدن را مشاهده نمایند، اما رهبر این تیم، آقای دکتر Rajesh Ramanathan اشاره داشته که قدم بعدی آنها برای توسعه و پیشبرد این تکنولوژی، آزمایش کردن مواد مختلفی بر روی این لباس است که مصرف‌کنندگان در روزمره بیشتر با آنها سر و کار دارند و حالا آنها می‌خواهند تاثیر موادی همچون گوجه فرنگی، شربت و سس را بر روی این پارچه‌ها بررسی نمایند. همینطور وی اذعان داشته که هنوز زمان زیادی باقی مانده تا بتوانیم این تکنولوژی را در لباس‌های امروزی به کارگیریم و باید منتظر تحقیقات و بررسی‌های بیشتر محققین برای استفاده‌ از این تکنولوژی در آینده باشیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال