کسب و کارها

با سبدگردانی اختصاصی سود سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید!

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به صورت کلی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان‌پذیر است. روش مستقیم مختص افرادی است که خود معاملات را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند. بدیهی است که برای انجام معاملات به این روش، باید زمان و دانش بورسی بالایی داشت. در طرف مقابل، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هم بیشتر مناسب آن […]

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به صورت کلی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان‌پذیر است. روش مستقیم مختص افرادی است که خود معاملات را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند. بدیهی است که برای انجام معاملات به این روش، باید زمان و دانش بورسی بالایی داشت. در طرف مقابل، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هم بیشتر مناسب آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که زمان و  دانش بورسی کافی برای انجام معاملات به صورت مستقیم را ندارند. لذا این افراد می‌توانند از خدمات مدیریت دارایی در بازار سرمایه استفاده کنند که در اصل همان روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شود. خدمات مدیریت دارایی در بازار بورس شامل صندوق‌های سرمایه گذاری و خدمات سبدگردانی اختصاصی است. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به خدمات سبدگردانی در بازار بورس بپردازیم. با ما همراه باشید.

سبدگردانی چیست؟

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، سبدگردانی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار بورس است. افرادی که زمان و سواد بورسی کافی برای فرایند سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند، می‌توانند به راحتی از طریق خدمات سبدگردانی، فعالیت خود را در بورس شروع کنند. این خدمات در اصل از یک تیم حرفه‌ای و متخصصی تشکیل شده و سرمایه شما تحت نظارت و مدیریت این تیم حرفه‌ای، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری خواهد شد.

سبدگردانی به زبان ساده، به فرایند مدیریت پرتفوی یک سرمایه‌گذار گفته می‌شود. در گام اول نیاز است تا شخص سرمایه‌گذار با انجام اموری مانند تست ریسک سنجی، میزان ریسک‌پذیری خود را در سرمایه‌گذاری بسنجد. بعد از تعیین شدن پارامترهای مورد نیاز و توافق‌هایی که بین سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان حاصل می‌شود، مدیران سبد شرکت سبدگردان مورد نظر، پرتفوی بورسی سرمایه‌گذارا را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است که کارشناسان و تحلیل‌گران در شرکت سبدگردان، به صورت روزانه و مستمر دارایی پرتفوی سرمایه‌گذار را بررسی و ارزیابی می‌کنند. با این کار می‌توانند بیشترین میزان سود را برای مشتری خود در بازار بورس ایجاد کنند. باید در نظر داشته باشید که مطابق با قرارداد عقد شده بین سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان، مبلغ مشخصی به عنوان کارمزد سبدگردانی به شرکت مورد نظر تخصیص داده می‌شود.

بررسی مزایای سبدگردانی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سبدگردانی در بازار سرمایه، کاهش میزان ریسک و افزایش میزان بازدهی در هر شرایطی است.علاوه بر این، سایر مزیت‌های سبدگردانی در بازار بورس عبارت‌اند از:

  1. مدیریت اختصاصی پرتفوی سرمایه‌گذار
  2. امکان بروزرسانی دارایی سهام متناسب با وضعیت روزانه بازار
  3. عدم نیاز به بررسی لحظه‌ای بازار توسط سرمایه‌گذار
  4. عدم نیاز به دانش بورسی سرمایه‌گذار
  5. برنامه‌ریزی و مدیریت معاملات توسط تیم حرفه‌ای
  6. کسب بازدهی حداکثری در بازار بورس

بررسی معایب سبدگردانی

در حال حاضر شرکت‌های سبدگردانی معتبری در کشور وجود دارند که با توجه به سابقه و عملکرد فعالیت این شرکت‌ها، می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. توجه داشته باشید که برخی از افراد بدون هیچ مدرک معتبر یا بدون نظارت سازمان بورس مشغول ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی هستند که با استفاده از سناریو‌های از پیش تعیین شده، سرمایه‌ افراد را جذب و بدون هیچ تضمین و چارچوب قانونی، مشغول سبدگردانی هستند.

متاسفانه تعداد این افراد کم نیست و سرمایه‌گذاران فریب بازارگردانی این اشخاص را می‌خورند. پیشنهاد ما این است که اگر قصد دارید از خدمات سبدگردانی در بازار بورس بهره‌مند شوید، با یک جستجوی ساده، شرکت معتبر را برای این امر انتخاب کنید. در این میان شرکت سبدگردان آگاه یکی از شرکت‌هایی است که با عملکرد درخشان در زمینه سبدگردانی اختصاصی، خدمات ممتازی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد

یکی دیگر از دغدغه‌های سبدگردانی، میزان مبلغ مورد نیاز برای شروع سبدگردانی اختصاصی است. این مبلغ در بعضی از شرکت‌های سبدگردانی به 50 میلیون تومان می‌رسد و در بعضی دیگر، سرمایه‌گذار حداقل باید 5 میلیارد تومان برای شروع سبدگردانی، سرمایه داشته باشد. با این تفاسیر، این روش سرمایه‌گذاری در بازار بورس بیشتر مختص افرادی است که سرمایه کلانی در اختیار دارند ولی از طرفی زمان و دانش کافی برای مدیریت این سرمایه را ندارند.

کارمزد سبدگردانی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، شرکت‌های سبدگردانی یک مبلغ مشخص شده را به عنوان کارمزد ارائه خدمات خود تعیین می‌کنند. به زبان ساده‌تر، این شرکت‌ها به ازای ارائه خدمات خصوصی در فرایند سرمایه‌گذاری، مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. مقدار این کارمزد در ابتدای امر در بند قانونی قراردادی که بین سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان مشخص شده است، قابل بررسی و رویت است.

مولفه‌های مهم در بند قرارداد سبدگردانی

علاوه بر مزایایی که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، مفاد مهم دیگری در قرارداد وجود دارد که سرمایه‌گذار باید از این مفاد مطلع باشد. بعضی از این مولفه های مهم عبارت‌اند از:

  • امکان گزارش دهی لحظه‌ای به سرمایه‌گذار
  • محرمانه بودن تمام فرایند سرمایه‌گذاری و اطلاعات مربوط به آن
  • امکان نظارت و بررسی عملکرد سبدگردان و میزان بازدهی کسب شده

یکی از شرکت‌های معتبری که در بازار سرمایه ایران در زمینه ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی فعالیت می‌کند، شرکت سبدگردان آگاه است که در بخش‌های قبلی به معرفی آن پرداختیم. در حال حاضر 290 سبد اختصاصی تحت نظارت و مدیریت سبدگردان آگاه وجود دارد که حداقل مبلغ برای شروع این فرایند، 5 میلیارد تومان است.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد دارید از خدمات سبدگردانی آگاه بهره‌مند شوید، در ابتدای امر به صورت رایگان با کارشناسان مربوطه در این شرکت ارتباط برقرار کنید تا از تمام شرایط و مفاد مهم قرارداد مطلع شوید.

کلام آخر

شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. در روش اول سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت مستقیم پول خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده و باید فرایند معاملات را برنامه‌ریزی و مدیریت کند. در روش دوم، افراد به صورت غیرمستقیم باید سرمایه‌گذاری خود را پیش ببرند، در این روش سرمایه‌گذار می‌تواند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات سبدگردانی در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری کند. در این مقاله به صورت کامل راجع به ارائه خدمات سبدگردانی اختصاص توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با نحوه دریافت این خدمات در بازار بورس، این مقاله را مطالعه کنید.