افزایش اکسیژن اتمسفر با کاهش سرعت چرخش زمین ارتباط دارد

محققان در تحقیقات اخیر خود متوجه شدند کاهش سرعت چرخش زمین که حاصل میلیونها سال بوده است با افزایش اکسیژن موجود در اتمسفر زمین مرتبط است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در تحقیقات اخیر خود که در مجله نیچر منتشر شده است، دلیل افزایش اکسیژن موجود در اتمسفر زمین را کاهش […]

محققان در تحقیقات اخیر خود متوجه شدند کاهش سرعت چرخش زمین که حاصل میلیونها سال بوده است با افزایش اکسیژن موجود در اتمسفر زمین مرتبط است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در تحقیقات اخیر خود که در مجله نیچر منتشر شده است، دلیل افزایش اکسیژن موجود در اتمسفر زمین را کاهش سرعت چرخش زمین طی میلیون ها سال می دانند. زمین حدود ۴۱ میلیارد سال عمر دارد و در طول این مدت کاهش سرعت چرخش زمین همراه با افزایش طول روز بوده است.

 بدین ترتیب به باکتری ها فرصت داده شده تا فتوسنتز بیشتری انجام دهند. این مسئله که از حدود دو میلیارد سال پیش تاکنون صورت گرفته به افزایش تولید اکسیژن مورد نیاز برای حیات منجر شده است.

گرگوری دیگ، میکروبیولوژیست دانشگاه میشیگان و یکی از نویسندگان این تحقیق گفته است: بسیاری از محققان علوم زمین شناسی به دنبال پاسخ این سوال بوده‌اند که اتمسفر زمین اکسیژن خود را از کجا آورده است است و همچنین اکسیژن طی چه فرایندی کنترل شده است. تحقیقات اخیر ما نیز نشان می‌دهد که افزایش طول روز بر اثر کاهش سرعت چرخش زمین می‌تواند به میزان تولید اکسیژن در جو مرتبط باشد.

از طرفی برای به وجود آمدن اکسیژن پدیده های دیگری به نام رویداد بزرگ اکسیژنی نیز احتمال داده می‌شود. در این پدیده سیانوباکتری ها به وجود آمده اند که آنها نیز سهم بزرگی در افزایش سطح اکسیژن در اتمسفر داشتند. اما چرا این باکتری ها درست در همین زمان شروع به فعالیت کردند. سیانوباکتری ها میتوانند از طریق فتوسنتز اکسیژن تولید کنند. از طرفی میکروب های سفید که در کف دریا وجود دارند می‌توانند با سولفور سوخت و ساز انجام دهند.

رقابت بین سیانوباکتری ها و میکروب های سفید در طول روز و همچنین در طول شب به تولید اکسیژن کمک کرده است. در واقع در طول روز و زمان بالا آمدن خورشید فتوسنتز و تولید اکسیژن توسط سیانوباکتری های بنفش انجام میشود و میکروب های سفید به کف دریا میروند. این تحقیقات باعث شد تا محققان بتوانند مدل های جهانی برای تولید اکسیژن به دلیل افزایش طول روز بسازند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال