افزایش دیتاسنترها همراه با افزایش نگرانی فعالان محیط زیست

بسیاری از فعالان محیط زیست با ابراز نگرانی در مورد افزایش دیتاسنترها درجهان، آنها را نوعی آلودگی زیست محیطی جدید خوانده اند. این فعالان محیط زیست معتقدند با افزایش این دیتاسنترها میزان مصرف الکتریسیته و در نتیجه آلودگی محیط زیست افزایش خواهد یافت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از […]

بسیاری از فعالان محیط زیست با ابراز نگرانی در مورد افزایش دیتاسنترها درجهان، آنها را نوعی آلودگی زیست محیطی جدید خوانده اند. این فعالان محیط زیست معتقدند با افزایش این دیتاسنترها میزان مصرف الکتریسیته و در نتیجه آلودگی محیط زیست افزایش خواهد یافت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از مجله خبری Science، نگرانی ها در این رابطه بی مورد بوده است. طبق پژوهش های اخیر و با توجه به رشد 600 درصدی توان پردازش در دیتا سنتر ها در 8 سال اخیر، مصرف انرژی در آنها تنها 6 درصد افزایش داشته است. علت آن هم راهکارهایی مانند استفاده از تراشه اختصاصی و تهویه و خنک سازی بوده است که شرکت های فناوری برای دیتاسنترهای خود به کار برده اند.

دیتاسنترهای بزرگ جهان که زیر نظر غول های فناوری اداره میشوند چند مزیت دارند. به گفته نیویورک تایمز، شرکت های بزرگ فناوری انگیزه زیادی برای کاهش هزینه های مالی خواهند داشت. همچنین آنها توانسته اند دیتاسنترهای کوچک را با دیتاسنترهای بزرگ و تخصصی تر جایگزین کنند. در این میان استفاده از  تراشه‌های پردازش شبکه‌های عصبی (TPU) نیز بی تاثیر نبوده است. مثلا گوگل توانسته است با استفاده از یادگیری ماشینی خنک کاری تجهیزات را بهینه سازی کند.

گوگل و اپل با راه اندازی مزرعه های خورشیدی و استفاده از انرژی های پاک تجدید پذیر گام های بزرگی در کاهشمیزان مصرف انرژی برداشته اند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال