MWC 2015: حضور پرقدرت و دوباره‌ی اینتل با معرفی چیپ‌های سری Atom

در دنیای تکنولوژی، کافی است همه چیز را به اینتل بسپارید و ببینید که رویاهایتان به حقیقت خواهد پیوست! شرکت بزرگ اینتل که پیشتر وارد بازار و دنیای گجت‌ها و وسایل پوشیدنی شده بود، قصد دارد تا بازار تلفن‌ها، تبلت‌ها و فبلت‌ها را نیز به کنترل گیرد و به همین دلیل، امروز و در طی […]

در دنیای تکنولوژی، کافی است همه چیز را به اینتل بسپارید و ببینید که رویاهایتان به حقیقت خواهد پیوست! شرکت بزرگ اینتل که پیشتر وارد بازار و دنیای گجت‌ها و وسایل پوشیدنی شده بود، قصد دارد تا بازار تلفن‌ها، تبلت‌ها و فبلت‌ها را نیز به کنترل گیرد و به همین دلیل، امروز و در طی کنگره‌ی جهانی موبایل، این شرکت از چیپ‌های جدید سری Atom خود رونمایی کرد. Atomx x5، Atom x3 و Atom x7.

برای جلوگیری از سردرگمی کاربران، اینتل سعی کرده نامی مشابه با پردازنده‌های i5، i3 و i7 خود برای چیپ‌های موبایلیش انتخاب کند و از آن نام‌های گیج کننده، دوری نماید. البته انتخاب این اسامی، اتفاقی نبوده و حالا این چیپ‌ها، با اصطلاحات “خوب، بهتر، بهترین” نیز شناخته می‌شوند. کاملا مشخص است که این کار برای سهولت در تشخیص مدل‌های مختلف، برای کاربران انجام شده است. همچنین، اینتل قصد دارد تا با عرضه‌ی مدل‌های متنوعی از این چیپ‌ها، بازار تبلت‌های قدرتمند و محصولات ارزشمند بازار را تصاحب نماید.

Intel charges at mobile again with new Atom x3, x5, x7 chips 2

اما قدرت پردازشی این چیپ‌ها چه میزان خواهد بود؟ Atom x3، اولین تراشه‌ی سیستمی (SoC) شرکت اینتل به حساب‌ می‌آید که نسخه ای 64 بیتی است و پردازنده‌ی گرافیکی آن، Mali نام دارد، معماری معروفی که توسط ARM طراحی شده است. همچنین این پردازنده از شبکه‌ی 3G و 4G، به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. البته سری پردازنده‌های Atom x3، شامل چندین مدل مختلف است و تنها مدل چهار هسته‌ای C3440 از شبکه‌ی 4G LTE پشتیبانی می‌کند و مدل‌های دو هسته‌ای C3130 و چهار هسته‌ای C3230RK، تنها قادر به پشتیبانی از شبکه‌ی 3G خواهد بود. فرکانس کاری این پردازنده‌ها نیز از 1 گیگاهرتز تا 1.4 گیگاهرتز بوده و کاملا مشخص است که مخصوص محصولات میان رده می‌باشند.

در مقایسه، Atom x5 و Atom x7 که با معماری Cherry Trail ساخته شده‌اند، از عملکرد بهتر و بالاتری برخوردار بوده و با 4 هسته‌ پردازشگر، به صورت کامل از شبکه‌های 4G LTE و Cat 6 LTE پشتیبان می‌کنند. البته در این سری از پردازنده‌ها، دیگر شاهد پردازشگرهای گرافیکی ARM با نام Mali نیستیم و می‌توانیم پردازشگرهای گرافیکی نسل هشتم اینتل را مشاهده کنیم. این چیپ‌های جدید با پشتیبانی از سیستم عامل‌های اندروید و ویندوز، مناسب دستگاههای با ارزش‌تر و رده بالاتر بوده و احتمالا شاهد حضور آنها در محصولات هیبریدی نیز خواهیم بود.

به نظر می‌رسد Intel تمام سعی خود را دارد تا نامی از خود به جای بگذارد و عمده‌ی هدف آن نیز بازار تلفن‌های هوشمند است، اما زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. البته باید به اینتل زمان داد تا خود را نشان دهد چرا که هم اکنون شرکت‌هایی همچون کوالکام با عرضه ی تراشه‌ی Snapdragon 810، و ایسوس و مدیاتک با همکاری با یکدیگر، راه را برای اینتل بسیار سخت کرده‌اند.

Intel charges at mobile again with new Atom x3, x5, x7 chips 3

اما به نظر شما، اینتل می‌تواند همچون دنیای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های شخصی، بازار تراشه‌های تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها را نیز در دست داشته باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال