اینتل قصد دارد چیپست سوپرکامپیوتر 8 ترافلاپی خود را برای کامپیوترهای شخصی عرضه کند

اخیرا اینتل اعلام کرده که تولید انبوه چیپ‌های سوپرکامپیوتر Knight’s Landing خود را با 72 هسته‌ی پردازشگر (که سریع‌ترین چیپ‌های تولید شده توسط اینتل به حساب می‌آیند) آغاز کرده و قصد دارد این‌بار علاوه بر عرضه‌ی آنها برای سرورها و اَبَرکامپیوترها، کاربران عادی را نیز به خرید این چیپ‌ها دعوت نماید. البته این چیپ‌ها در […]

اخیرا اینتل اعلام کرده که تولید انبوه چیپ‌های سوپرکامپیوتر Knight’s Landing خود را با 72 هسته‌ی پردازشگر (که سریع‌ترین چیپ‌های تولید شده توسط اینتل به حساب می‌آیند) آغاز کرده و قصد دارد این‌بار علاوه بر عرضه‌ی آنها برای سرورها و اَبَرکامپیوترها، کاربران عادی را نیز به خرید این چیپ‌ها دعوت نماید. البته این چیپ‌ها در تعداد محدودی تولید خواهد شد و در دسترس تمامی کاربران نیز قرار خواهد گرفت.

اما کاربران به عنوان یک سوپرکامپیوتر، چه مشخصات فنی را می‌توانند از Knight’s Landing انتظار داشته باشند؟ خب بر خلاف کامپیوترهای شخصی، در این پردازنده‌های سوپرکامپیوتر، تمامی هسته‌ها را در یک سیلیکون جمع می‌شوند و در کنار 16 گیگابایت حافظه‌ی MCDRAM، شکلی همانند یک کارت گرافیک با رابط PCI-E دارند (که در واقع یک نمونه مهندسی از نسخه2های قبلی جیپ Knight’s Ferry می‌باشد). تصور اینکه پرداشگرهای قدرتمند شرکت انویدیا داخل یک سوپرکامپیوتر و در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می‌تواند قدرت خیره‌کننده و فوق‌العاده بالای این چیپ‌ها را نشان دهد.

Intel Plans To Put Its Insane 8-Teraflop Supercomputer Chips Into A Desktop 2

کنار هم قرار گرفتن هسته‌های پرازشگر سبب می‌‌شود تا نهایتا قدرت این سوپرکامپیوتر به 8 ترافلاپ برسد. طبق اطلاعاتی که وب‌سایت PCWorld منتشر کرده، از این چیپ سوپرکامپیوتر قرار است در سازمان انرژی آمریکا و در اَبَرکامپیوتر 9300 هسته‌ای (بله درست خواندید، 9300 هسته!) Cori استفاده شود. اینتل اعلام کرده که این چیپ قرار است در انواع مختلفی تولید و در اختیار 50 شرکت دیگر نیز قرار بگیرد.

در مورد تلاش اینتل برای عرضه‌ی این چیپ‌ها برای سیستم‌های خانگی، باید بدانید افراد زیادی هستند که مشکل مالی نداشته و می‌خواهند یکی از این چیپ‌ها را داشته باشند. یا افراد زیادی هستند که به دنبال انجام تحقیقات خود بوده و دسترسی به اَبَرکامپیوترها را ندارند. این دسته از افراد، می‌توانند با داشتن یگی از این چیپ‌ها، کار خود را پیش برده و در بسیاری از موارد از آنها استفاده نمایند. البته نباید تصور کنید که به زودی شرکتی همچون اپل، کامپیوترهای خود (iMac) را به همراه چیپ‌های سوپرکامپیوتر اینتل عرضه می‌کند. نه اینطور نیست اما اینتل تلاش دارد تا بستری فراهم کند تا تمامی افراد بتوانند به چیپ‌های سوپرکامپیوتر، دسترسی داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال