اینتل از هفتمین نسل پردازنده‌های خود رونمایی کرد

شرکت اینتل طرفداران کامپیوترهای دسکتاپ را فراموش نکرده است. تنها چند ماه پس از معرفی هفتمین نسل از پردازنده‌های اولتراپورتبلها، این غول صنعت تکنولوژی پردازنده‌های جدیدی را برای دستگاه‌های قدرتمندتر عرضه می‌کند. در این پردازنده‌های جدید، نام سری H به چشم می‌خورد که هدف از ساخت آن‌ها تأمین توان پردازشی موردنیاز لپ‌تاپ‌ها می‌باشد. سری دیگر، سری S […]

شرکت اینتل طرفداران کامپیوترهای دسکتاپ را فراموش نکرده است. تنها چند ماه پس از معرفی هفتمین نسل از پردازنده‌های اولتراپورتبلها، این غول صنعت تکنولوژی پردازنده‌های جدیدی را برای دستگاه‌های قدرتمندتر عرضه می‌کند. در این پردازنده‌های جدید، نام سری H به چشم می‌خورد که هدف از ساخت آن‌ها تأمین توان پردازشی موردنیاز لپ‌تاپ‌ها می‌باشد. سری دیگر، سری S است که بیشتر با هدف استفاده در کامپیوترهای قدیمی دسکتاپ تولید شده است. این دو مدل از پردازنده به تازگی به خط تولید هفتمین نسل از پردازنده‌های شرکت اینتل افزوده شده‌اند که نسبت به سری Y، طراحی باریکتر و نسبت به سری U سرعت بیشتری دارند.

طبیعی است که انتظار عملکرد و بازدهی بهتری از این پردازنده‌های جدید نسبت به نسل‌های پیشین آن‌ها داشته باشیم. شرکت اینتل اعلام کرده است که پردازنده‌های سری S مدل  i77700K، عملکرد 25 درصدی بهتری نسبت به i74770K دارد. البته با توجه به اینکه i74770K مربوط به سه نسل پیش می‌شود، این مقایسه ارزش چندانی ندارد. به نظر می‌رسد که با تفاوت عملکرد کمتری میان پردازنده‌های نسل ششم و پنج روبرو هستیم. این شرکت همچنین اعلام کرده است که پردازنده‌ی i77700K توانایی ساخت ویدئوهایی با رزولوشن 4K 360 درجه با سرعت 35 درصدی بیشتر نسبت به 4770K را دارا است.

زمانی که به بررسی چیپ های سری H می‌رسیم، اینتل در این زمینه اعلام کرده است که این چیپ ها عملکرد 20 درصدی بهتری نسبت به چیپ های نسل چهارم (  i74700HQ) دارا هستند و با سرعت 65 درصدی بیشتری ویدئوهای 360 درجه با رزولوشن 4K را اجرا می‌کنند. در آینده شاهد استفاده از چیپهای سری H در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و معمولی خواهیم بود. همچنین، به نظر می‌رسد این پردازنده‌های سری H، هماهنگی بسیار خوبی با کارت‌های گرافیک سری موبایل شرکت انویدیا دارد. این هماهنگی به نظر می‌رسد با خط تولید Polaris شرکت AMD نیز وجود داشته باشد.

قدرتمندترین پردازنده از سری S، چیپ i77700K می‌باشد که با قیمت 399 دلار عرضه خواهد شد. این پردازنده بروی فرکانس پایه‌ی 4.2 گیگاهرتز تنظیم شده است که در حالت Boost Mode این عدد تا 4.5 گیگاهرتز می‌رسد. درحالیکه پردازنده‌ی 6700K که فرکانس 4 و 4.2 گیگاهرتزی دارد. این چیپ از چهار هسته‌ی پردازشی و هشت Thread بهره می‌گیرد. همچنین، گرافیک Intel HD 630 نیز بروی این چیپ قرار داده شده است.

اینتل برای نخستین بار چیپ Core i3 آنلاک شده‌ی خود را  با قیمت 168 دلار عرضه خواهد کرد. این چیپ که مدل 7350K است با دو هسته‌ی پردازشی و چهار Thread با فرکانس 4.2 گیگاهرتز خواهد بود. با استفاده از این چیپ، افرادی که قصد اورکلاک کردن پردازنده‌ی دستگاه خود را داشته باشند، می‌توانند این کار را انجام دهند. در کنار این مدل، اینتل اعلام کرده است که تمامی پردازنده‌های جدید نسل هفتم این شرکت، بهتر از پردازنده‌های نسل پیش اورکلاک می‌شوند. این امکان با استفاده از قابلیت جدیدی امکان پذیر است که در هنگام افزایش فرکانس CPU از حد تعیین شده برای آن، پردازنده را پایدار نگه می‌دارد. این پردازنده‌های جدید قابلیت پشتیبانی از 24 PCI Express 3.0 را خواهند داشت. همچنین، دستگاه‌های استفاده کننده از آن‌ها امکان پشتیبانی از 10 پورت USB 3.0 را خواهند داشت.

در کنار چیپ های جدید، شرکت اینتل از تکنولوژی جدیدی رونمایی کرده است که آن را Optane Memory نام گذاری کرده است. با بکارگیری این فناوری، که بروی ارتباط‌های مادربورد تأثیر می‌گذارد، سرعت سیستم افزایش خواهد یافت. هنوز مشخص نیست که همه‌ی این‌ها چطور باهم کار خواهند کرد ولی اینتل اعلام کرده است که از سیستمی مشابه SSD در هاردهای قدیمی HDD استفاده خواهد کرد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این کار می‌تواند جایگزین مناسبی برای هارد M.2 SSD باشد یا خیر. به ویژه زمانی که در سال‌های گذشته هاردهای SSD به‌صورت منظم کاهش قیمت مداومی داشته‌اند.

همانند سایر پردازنده‌های نسل هفتم کمپانی اینتل، از پردازنده‌های جدید این شرکت نیز می‌توانید انتظار عملکرد بی نظیر در هنگام کار با ویدئوهای 4K را داشته باشید. البته این به معنی بهینه‌تر شدن و افزایش بازدهی باتری در هنگام انجام این کار نمی‌باشد.

اگر امسال قصد خرید یک کامپیوتر دسکتاپ جدید را دارید، انتخاب‌های گوناگونی پیش روی شماست. ولی اگر قصد آپگرید کردن سیستم قدیمی خود را دارید، چیپ های جدید اینتل کاملاً برای استفاده در این شرایط، متقاعدکننده به نظر می‌رسند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال