ترفند جدید اینتل در نام‌گذاری پردازنده‌ها؛ Core M و Core i یکی می‌شوند!

امسال، شرکت اینتل در حال تغییر روند نام‎گذاری پردازنده‎های خود است، به نحوی که این قضیه باعث گیجی افراد بابت چیزی که می‎خرند می‎شود. آن‎طور که توسط وب‎سایت Laptop Mag مطرح شده است، شاهد حذف استفاده از نام Core m و به جای آن استفاده از Core i هستیم، یعنی به عبارت دیگر پی بردن […]

امسال، شرکت اینتل در حال تغییر روند نام‎گذاری پردازنده‎های خود است، به نحوی که این قضیه باعث گیجی افراد بابت چیزی که می‎خرند می‎شود. آن‎طور که توسط وب‎سایت Laptop Mag مطرح شده است، شاهد حذف استفاده از نام Core m و به جای آن استفاده از Core i هستیم، یعنی به عبارت دیگر پی بردن به میزان قدرت پردازنده‎ای که درون یک لپ‎تاپ جدید قرار گرفته است بسیار سخت‎تر می‎شود.

این قضیه حداقل در کوتاه‎مدت مشکل‎آفرین خواهد بود چون تفاوت بارزی بین این دو سری پردازنده‎های اینتل وجود دارد. پردازنده‎های سری Core i چیزی است که در اکثر لپ‎تاپ‎ها آن‎ها را پیدا خواهید کرد، نظیر سرفیس پرو مایکروسافت یا MacBook Air اپل، و آن‎قدر قوی هستند که در رابطه با مدیریت و انجام یک بار کاری متوسط نگرانی خاصی نداشته باشید. از طرف دیگر، پردازنده‎های Core m محصولاتی به شمار می‎روند که در لپ‎تاپ‎های بدون فن فو‎ق‎العاده نازک پیدا خواهید کرد، قدرت آن‎ها آن‎قدر کم است که حتی در بحث گردش در وب نیز اغلب اوقات به مشکل بر می‎خورید.

بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی خریداری می‎کنید، چون پارامتری که باعث متمایز شدن یک لپ‎تاپ می‎شود مشخصات سخت‎افزاری آن است. ولی به دنبال شروع تولید پردازنده‎‎های Kaby Lake اینتل، دیگر پی بردن به قدرت سخت‎افزاری یک لپ‎تاپ سخت خواهد شد. پردازنده‎هایی که در گذشته با نام‎های m5 و m7 شناخته می‎شدند حالا تحت اسامی i5 و i7 مورد خطاب قرار می‎گیرند. بدون بررسی دقیق شماره مدل آن‎‎ها، مشخص نیست که شما یک پردازنده قوی همانند با پردازنده‎ی داخلی مک‎بوک پرو دریافت خواهید کرد یا یک پردازنده‎ی ضعیف‎تر شبیه به پردازنده‎ی مک‎بوک.

تصمیم شرکت اینتل به احتمال زیاد باعث گیج‎شدن افراد خواهد شد چون آن‎ها فکر می‎کنند که پردازنده‎ای در اختیار خواهند داشت که قدرت آن زیاد، در واقع بیشتر از توان واقعی‎اش، است. ولی به نظر اینتل این صحبت صحیح نیست. این شرکت می‎گوید که تغییر نام در پاسخ به بازخورد و نظرات دریافتی از سوی تولید‎کنندگان و مصرف‎کنندگان بوده است و “واقعا تلاش این شرکت بابت ساده‎تر کردن اوضاع است.”

Scott Massey از شرکت اینتل می‎گوید “ما هم‎چنین تغییر بارزی در جهت بهبود عملکرد سری محصولات Core m انجام دادیم به نحوی که مرز بین عملکرد و نوع این پردازنده‎ها با سری Core i محوتر شود. بنابراین درست است، تفاوت‎هایی وجود دارد (همانند با چیزی که در تمامی SKUهای متفاوت به چشم می‎خورد)، ولی این تفاوت‎ها آن‎قدر به نسبت زمانی که دو سال قبل ما سری Core m را معرفی کردیم، بزرگ نیستند.”

Massey تفاوت بین چیپ‎های 4 و دو هسته را مقایسه می‎کند، دو چیپی که سال‎ها تحت نام Core i در بازار وجود داشتند، با وجود فرقی که بین آن‎ها وجود دارد. او در ادامه‎ی صحبت‎های خود اضافه می‎کند که تفاوت بین پردازنده‎های سری i و m نیز آن‎قدر همواره بزرگ نیست، چون چیپ‎های سری m توانی تا 7 وات دارند، در حالی‎که توان چیپ‎های سری i حداقل تا 7.5 وات است. بنابراین گذر از یک سطح به سطح دیگر بسیار نزدیک و نسبت به چیزی که در چند سال گذشته مشاهده می‎شده است، آن‎قدر بزرگ نیست.”

البته در جهت تایید حرف او باید اشاره داشت که هر سال سری پردازنده‎های Core m بهتر شده‎اند به نحوی که مک‎بوک مدل 2015 در زمان باز کردن 10 تب در مرورگر کروم واقعا به تقلا می‎افتاد ولی در مدل 2016 سرعت آن کاربران بسیاری را شگفت‎زده کرد.

درک این تصمیم از سوی اینتل آسان است. سری پردازنده‎های Core i به خوبی شناخته شده‎ هستند و برای آن‎ها تبلیغ زیادی شده است، یعنی این تغییر اخبار خوبی برای کامپیوترهای دارای چیپ‎های نوع m در کوتاه مدت خواهد بود چون آن‎ها قوی‎تر از چیزی که هستند به نظر خواهند آمد یا میزان تفاوت به مقدار حداقل نشان داده می‎شود.

در دراز مدت اینتل و همکارهای تجاری‎اش آسودگی بیشتری خواهند داشت. چیپ‎های سری Core m به احتمال زیاد در چند سال آینده به چیپ نرمال استفاده شده در لپ‎تاپ‎ها تبدیل خواهند شد، چون عملکرد آن‎ها بالا می‎رود و میزان تقاضا برای لپ‎تاپ‎های فوق‎العاده نازک نیز رو به افزایش است. با تغییر نام چیپ‎ها، اینتل و شرکت‎های تولید‎کننده‎ی PC می‎توانند هم‎چنان به تبلیغ برند Core i ادامه دهند، به جای این‎که بخواهند مصرف‎کنندگان را قانع کنند که نام Core m نیز به همان میزان قابل اعتماد است.

ولی چیزی که برای تولیدکنندگان خوب است، ضرورتا برای مصرف‎کنندگان نیز خوب به شمار نمی‎رود. و منصفانه است بگوییم که این قضیه در رابطه با این تصمیم اینتل نیز صدق پیدا می‎کند.

بیشتر اوقات، لپ‎تاپ‎ها بدون اشاره به نام کامل مدل پردازنده‎شان تبلیغ می‎شوند. شما می‎توانید معمولا، ولی نه همیشه، با بررسی لیست کامل مشخصات نام کامل مدل پردازنده را متوجه شوید، ولی این قضیه آن‎قدر می‎تواند برای بعضی از افراد آزاردهنده باشد که اکثرا از آن دوری می‎کنند. معنای این صحبت‎ها این است که افرادی که قصد خرید پردازنده‎های Core i را دارند عملکردی را که معمولا از آن‎ها انتظار دارند را به دست نخواهند آورد.

با این‎وجود هم‎‎چنان راهی برای تشخیص دادن پرازنده‎ی m از i وجود دارد، اگر بتوانید شماره‎ مدل پردازنده‎ را پیدا کنید. چیپ‎‎های سری Core i در شماره‎مدل خود دارای حرف “Y” هستند، نظیر i5-7Y54. چیپ‎هایی که از گذشته جزو محصولات سری i اینتل به شمار می‎رفته‎اند در انتهای نام خود هم‎چنان حرف “U” را خواهند داشت نظیر: i5-7200U.

در چند سال آینده البته ممکن است مشخص کردن تفاوت بین این دو چیپ‎ دیگر آن‎قدر مهم نباشد. چیپ‎های سری Core m می‎توانند تواناتر شوند، یا لپ‎تاپ‎های دارای چیپ‎های قدرتمند Core i از مد خواهند افتاد. ولی این چیزها الان مهم نیست. در حال حاضر تفاوت بارزی بین این دو محصول وجود دارد و اگر قصد خرید یک لپ‎تاپ جدید را دارید، باید به دنبال حرف Y در شماره‎مدل پردازنده باشید تا ببینید چه چیزی نصیبتان خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال