ادامه اختلالات اینترنت در ایران تا مرز خاموشی کامل

کارشناسان حوزه ارتباطات با مشاهده وضعیت نابسامان اینترنت در ایران معتقدند در روزهای آینده قطعی ها افزایش پیدا کرده و شاهد اختلالات گسترده تر خواهیم بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گزارش های منتشر شده در فضای مجازی حکایت از قطعی دیتاسنترها دارد. این موضوع نشان می دهد اینترنت به زودی در […]

کارشناسان حوزه ارتباطات با مشاهده وضعیت نابسامان اینترنت در ایران معتقدند در روزهای آینده قطعی ها افزایش پیدا کرده و شاهد اختلالات گسترده تر خواهیم بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گزارش های منتشر شده در فضای مجازی حکایت از قطعی دیتاسنترها دارد. این موضوع نشان می دهد اینترنت به زودی در کل ایران قطع خواهد شد.  ناآرامی های روزهای گذشته که ناشی از اعتراضات گسترده نسبت به مرگ مشکوک مهسا امینی بوده است اختلالات سراسری اینترنت در کشور را به دنبال داشت. این اختلالات پیش از این نیز در اتفاقات مشابه گذشته دیده شد.

درست در زمانیکه ابراهیم رئیسی در نیویورک در حال سخنرانی بود برنامه اینستاگرام در ایران فیلتر شد. در این تاریخ یعنی ۳۰ شهریور اینترنت همراه نیز همزمان با اوج گیری تنش های خیابانی بطور کامل قطع شد.  از ساعت ۲۰ همان روز نیز دسترسی به پلتفرم واتساپ محدود شد. این محدودیت طوری است که حتی با فیلترشکن نیز نمیتوان به آن دسترسی داشت.

گزارش های به ثبت رسیده در سایت IODA نشان می دهد اختلالات اینترنت در ایران نسبت به روزهای گذشته رو یه افزایش است. این اختلالات در استان های تهران سمنان خوزستان اردبیل زنجان البرز و کردستان نسبت به دیگر استانهای کشور بیشتر است.

در تهران این اختلالات از ساعت ۱۶ بصورت گسترده ایجاد شد و تا ساعت ۲۰ شب به شدت افزایش داشته و تا ساعت ۱۱ روز بعد ادامه داشت.

استان سمنان در صدر پر اختلال ترین اینترنت کشور قرار دارد. از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه اختلالات در این استان آغاز شد و از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ شب اینترنت همراه و خانگی در این استان بطور کامل قطع شد. از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه نیز وضعیت اینترنت به حالت نیمه قطع درآمد. گزارش IODA همچنین از اختلال ساعت ۸ صبح روز پنچ شنبه در سمنان حکایت دارد. این اختلال اینترنت در تمامی استان های ایران مشاهده می شود که به دلیل گستردگی اعتراضات در تمامی شهرها مشاهده شد. اما گستردگی آن در برخی استان ها بیشتر است.

استان خوزستان یکی از استانهایی است که بیشترین اختلال را در چند روز گذشته داشته است. اینترنت در این استان از روز چهارشنبه  ساعت ۱۴ بطور کامل قطع شد که تا ساعت ۲۰ همان روز ادامه داشت. در فردای همان روز نیز اختلالات نزدیک به قطعی همچنان پابرجا بود. در این بین استان اردبیل وضعیت بهتری داشته است. طبق اسناد IODA اختلال اینترنت در این استان از ساعت 0:50 بامداد تا ساعت 4 بامداد به درازا کشید.

قطعی اینترنت موبایل نیز در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ممکن است مجددا قطعی آن تکرار شود. طی خبرهای منتشر شده اینترنت سه اپراتور ایرانسل، رایتل و همراه اول در روز چهارشنبه و برای ساعت ها با قطعی مواجه بود. وضعیت اینترنت اکنون به مرز هشدار رسیده بطوری که بسیاری از کارشناسان اختلالات آن را در روزهای آتی گسترده تر می دانند. حتی در برخی مراکز خبر از قطع دیتاسنترهاست که در صورت صحت آن اینترنت در سراسر ایران بطور کامل قطع می شود.

گروه سایبری انانیموس نیز گزارش هایی را از فعالیت خود منتشر کرد که نشان می دهد این گروه هکری توانسته تعداد زیادی از سایت های داخلی دولتی و پایگاه های وابسته به دولت را هک کند. این گروه هکری تهدید کرد در صورتی که محدودیت دسترسی اینترنت ادامه پیدا کند اینترنت دولت را قطع خواهد کرد. اکنون باید دید اینترنت در ایران با ابزگشت ابراهیم رئیسی و همزمان با ادامه اعتراضات مردمی چه وضعیتی خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال