ابداع روش جدیدی برای شیرین سازی آب شور با کمترین هزینه

محققان دانشگاه ایالتی پن در تگزاس روش جدیدی را برای شیرین کردن آب توسعه دادند که بسیار ارزان تر و کارآمد تر از روشهای کنونی است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تهیه آب شیرین از آب شور می تواند به معضل کمبود آب در این سیاره کمک کند. به همین دلیل محققان […]

محققان دانشگاه ایالتی پن در تگزاس روش جدیدی را برای شیرین کردن آب توسعه دادند که بسیار ارزان تر و کارآمد تر از روشهای کنونی است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تهیه آب شیرین از آب شور می تواند به معضل کمبود آب در این سیاره کمک کند. به همین دلیل محققان دانشگاه تگزاس در آستین روش جدیدی را ابداع کردند که علاوه بر رفع مشکلات شیرین کردن آب در زمان حال به طور موثری نیز کارآمدتر است.

فرایند شیرین کردن آب همان جداسازی نمک و مواد معدنی موجود در آب شور است. این فرایند همانند نمک زدایی و حذف نمک ها از خاک می باشد. در بیشتر مواقع نمک‌زدایی از آب شور جهت استفاده در آبیاری و یا مصارف انسانی است. تاکنون مطالعات زیادی برای توسعه روش های ارزان نمک زدایی آب انجام گرفته که در کنار بازیافت آب از فاضلاب و یا منابع تامین آب از بارش باران برای حل معضل آب به کار گرفته شده‌اند.

در روش جدید ابداعی به نام اسمز معکوس از یک جریان اسمزی آب برای حذف یون ها، مولکول ها و ذرات حل شده در آب استفاده خواهد شد. در واقع به دلیل وجود غشای نیمه تراوا آب به صورت طبیعی و با توجه به خاصیت اسمزی از غلظت پایین تر به غلظت بالاتر حرکت خواهد کرد. تا زمانی که به حالت تعادل برسند و فشار بین دو طرف غشا یکسان شود. محققان برای شیرین کردن آب در این روش از نوعی غشای مخصوص استفاده می کنند که می تواند مواد معدنی، نیترات و یا مواد شیمیایی و حتی میکروارگانیسم ها را نیز حذف کند. در واقع این مواد در آب دور ریختنی پس ماند باقی می مانند.این روش می‌تواند یک سیستم ارزان نمک‌زدایی باشد و با توجه به روش های پیشرفته تولید غشاهای پلیمری هزینه کمتری نیز در بر خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال