ابداع یک روش جدید برای افزایش خنک کنندگی رایانه ها تا ۷۴۰ درصد

محققان برای خنک کردن دستگاه های الکترونیکی روش جدیدی را اختراع کرده اند که به افزایش ۷۴۰ درصدی توان در هر واحد می انجامد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گرم شدن بیش از حد دستگاه های الکترونیکی تجربه ای است که همه کاربران از آن اطلاع دارند. البته این موضوع می‌تواند علاوه […]

محققان برای خنک کردن دستگاه های الکترونیکی روش جدیدی را اختراع کرده اند که به افزایش ۷۴۰ درصدی توان در هر واحد می انجامد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گرم شدن بیش از حد دستگاه های الکترونیکی تجربه ای است که همه کاربران از آن اطلاع دارند. البته این موضوع می‌تواند علاوه بر دستگاه برای محیط اطراف نیز خطرناک باشد. به همین دلیل محققان دانشگاه ایلینوی و دانشگاه کالیفرنیا برکلی روش جدیدی را برای خنک کردن دستگاه های الکترونیکی به شکلی موثرتر از راه حل های کنونی اختراع کردند.

طارق جبرئیل دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک و محقق اصلی میگوید: در حال حاضر خنک کننده های فعلی دارای سه مشکل اساسی هستند. به طوری که علاوه بر گران بودن افزایش مقیاس آنها نیز دشوار است. از طرفی استفاده از الماس برای پخش کردن حرارت نیز بسیار گران تمام خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات رایج استفاده از دستگاه های پخش کننده گرما در بالای دستگاه‌های الکترونیکی است که در بیشتر موارد گرمای تولید شده از زیر دستگاه است و این مکانیسم خنک کنندگی در جای نامناسب قرار می گیرد.

مشکل سوم نیز عدم استفاده مستقیم پخش کننده های حرارتی روی سطح وسایل الکترونیکی است. در نتیجه با انتقال حرارت ضعیف عملکرد خنک کنندگی نیز تاثیر منفی دارد. اما راه حل جدید محققان استفاده از مس به عنوان ماده اصلی خواهد بود که هیچ کدام از این مشکلات را در پی ندارد.

 به گفته جبرئیل با پوشاندن کل دستگاه با مس ایجاد یک پوشش منسجم بدون نیاز به مواد رابط حرارتی و گرماگیر می توان مشکل گرم شدن را حل کرد. در این روش باید یک پوشش مسی به دور دستگاه پیچید و یک پوشش منسجم به وجود آورد که تمام سطوح معرض دید را بپوشاند. در این روش که با روش‌های استاندارد دفع حرارت و گرما گیری مقایسه شد نشان داده شد که عملکرد دفع حرارت در روش جدید بسیار بهتر است. همچنین به دلیل حذف دستگاه های گرماگیر مانند Heat sink دستگاه ها از نمونه های رایج کوچکتر خواهند بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال