ابداع نوعی واکنش شیمیایی برای تبدیل زباله‌های پلاستیکی به دستگاه‌های الکترونیکی

محققان در پژوهش‌های جدید خود با موفقیت توانستند زباله‌های پلاستیکی اصلاح شده را به دستگاه‌های الکترونیکی کاربردی از جمله سلول‌های خورشیدی از نوع هیبریدی، سیلیکونی و یا ترانزیستورهای الکتروشیمیایی آلی تبدیل کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه دلاور و آزمایشگاه ملی آرگون موفق به ابداع نوعی واکنش شیمیایی شدند که […]

محققان در پژوهش‌های جدید خود با موفقیت توانستند زباله‌های پلاستیکی اصلاح شده را به دستگاه‌های الکترونیکی کاربردی از جمله سلول‌های خورشیدی از نوع هیبریدی، سیلیکونی و یا ترانزیستورهای الکتروشیمیایی آلی تبدیل کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه دلاور و آزمایشگاه ملی آرگون موفق به ابداع نوعی واکنش شیمیایی شدند که می‌تواند استایروفوم را به یک پلیمر رسانا و با ارزش به نام PEDOT:PSS تبدیل کند. در این پژوهش مشخص شد امکان تبدیل زباله‌های پلاستیکی اصلاح شده به دستگاه‌های الکترونیکی کاربردی وجود دارد.

لور کایزر دانشیار گروه علوم و مهندسی در دانشکده مهندسی دلاور به همراه گروه پژوهشی خود روی پلیمر به دست آمده از یک واکنش شیمیایی به نام PEDOT:PSS کار می‌کنند. این پلیمر دارای ویژگی رسانایی یونی و الکترونیکی بوده و امکان تولید آن از طریق زباله‌های پلاستیکی نیز وجود دارد.

این گروه از محققان با همکاری شیمی‌دانان آزمایشگاه ملی آرگون به ارزیابی این فرضیه پرداختند که آیا امکان ساخت این پلیمر از طریق سولفون کردن پلی استایرن وجود دارد یا خیر. پلی استایرن نوعی ماده به کار رفته در پلاستیک مصنوعی است که اغلب در ظروف و مواد بسته‌بندی یکبار مصرف نیز وجود دارد.

سولفونه کردن به نوعی واکنش شیمیایی رایج گفته می‌شود که در آن اتم هیدروژن جایگزین اسید سولفونیک خواهد شد. در حال حاضر این فرایند شیمیایی در محصولاتی مانند رنگ، دارو و یا رزین‌های تبادل یونی به کار می رود. پژوهشگران در آزمایشات خود موفق به ایجاد شرایطی شدند که در آن سولفوناسیون پلیمری بالا با حداقل نقص و راندمان بیشتر ایجاد شد. بنابراین در این روش از پلی استایرن و به ویژه ضایعات آن به عنوان ماده اولیه استفاده شده که می‌توان زباله‌های پلاستیکی را به پلیمر تبدیل کرد. پژوهشگران امیدوارند در آینده بتوانند از این روش جدید در تبدیل ضایعات به مواد دارای ارزش افزوده استفاده کنند.