نقد و بررسی سیستم‎عامل iOS 10

به تصور خیلی از افراد پیشرفته‎ترین سیستم‎عامل موبایل در جهان است. هم‎چنین در بین محبوب‎ترین‎ها قرار می‎گیرد، سیستم‎عاملی که بر روی بیش از 1 میلیارد گوشی و 300 میلیون تبلت از زمان معرفی‎اش نصب شده است. در طول سالیان سال، بیش از 2 میلیون اپلیکیشن برای آن توسعه یافته است و این رقم در آینده‎ی […]

به تصور خیلی از افراد پیشرفته‎ترین سیستم‎عامل موبایل در جهان است. هم‎چنین در بین محبوب‎ترین‎ها قرار می‎گیرد، سیستم‎عاملی که بر روی بیش از 1 میلیارد گوشی و 300 میلیون تبلت از زمان معرفی‎اش نصب شده است. در طول سالیان سال، بیش از 2 میلیون اپلیکیشن برای آن توسعه یافته است و این رقم در آینده‎ی قابل‎ پیش‎بینی رو به افزایش نیز خواهد گذاشت. درست حدس زدید، موضوع سخن ما سیستم‎عامل iOS اپل است، و آخرین نسخه‎ از آن را می‎توان بزرگترین نسخه‎ای که تا به‎حال عرضه شده است دانست.

البته باید توجه داشت سیستم‎عامل iOS 10 موضوع نقدها و بررسی‎های زیادی بوده است. علت این است که این پلت‎فرم، البته در فرم بتای خود، از تیرماه در اختیار توسعه‎دهندگان قرار داشته است و اگر به یاد داشته باشید ما در مقاله‎ای قبلا به قابلیت‎های مخفی و جالب iOS 10 پرداخته بودیم. ولی، امروز، قصد داریم بیلد نهایی iOS 10 را برای شما نقد کنیم، همان بسته‎ی نرم‎افزاری که شاهد استفاده از آن بر روی گوشی‎های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس خواهیم بود.

قفل صفحه‎نمایش، رویایی که دوباره به تصویر کشیده شده است

از همان لحظه‎ای که iOS 10 نصب می‎شود، حس متفاوت بودن را در خود دارد. سیستم‎عاملی مشابه، ولی با‎ این‎حال متفاوت، با داشتن قابلیت‎ها و تغییراتی که به آن عادت خواهیم کرد.

به عنوان مثال، قفل صفحه‎نمایش در تاریخ این پلت‎فرم با چنین تغییرات برجسته و بزرگی روبرو نشده بوده است. جالب این است که خبری دیگر از عمل سوایپ‎ کردن “به منظور از حالت قفل خارج کردن گوشی” نیست. به جای آن، شما نمایشگر گوشی را روشن می‎‎کنید، سپس دکمه‎ی هوم را برای ورود به صفحه‎ی هوم گوشی خود فشار می‎دهید. از بین بردن قابلیتی که علامت‎ تجاری این سیستم‎عامل از روز اول بوده در نگاه اول عجیب است، و حذف آن ممکن است بسیاری از کاربران آیفون را ناراحت کند. ولی به منظور طراحی یک قفل صفحه‎نمایش عملکردی‎تر باید این قربانی انجام می‎شده است، حالا به منظور دسترسی به ویجت‎ها باید به سمت راست سوایپ‎ کرد.

صحبت از قفل صفحه‎نمایش iOS که شد، باید بگوییم که کاربران آیفون 6 اس و 6 اس پلاس یقینا از سریع بودن حسگر اثرانگشت گوشی‎های خود باخبر هستند. به طریقی آن را باید بیش از حد سریع دانست چون فشار دادن دکمه‎ی هوم فورا گوشی را از حالت قفل خارج می‎کند، به نحوی که حتی فرصت نگاه کردن به نوتیفیکیشن‎های روی قفل صفحه‎نمایش هم ندارید.

به منظور اصلاح این قضیه، iOS 10 به محض این‎‌که ما به صورت فیزیکی آیفون خود را بلند کنیم، نمایشگر آن را روشن می‎کند. این قضیه اجازه می‎دهد بدون نیاز به فشار دادن یک دکمه به نوتیفیکیشن‎ها دسترسی داشته باشیم. به طور کلی، اضافه کردن این قابلیت به قفل صفحه‎نمایش عالی است، ولی ما هم‎چنین فکر می‎کنیم که اجرای آن می‎توانست بهتر باشد. نمایشگر گوشی تنها اگر آن را به صورت عمودی بلند کنیم، روشن می‎شود، یعنی انگاری گوشی را در دست خود گرفته‎ایم. صفحه‎نمایش به ندرت اگر گوشی بر روی میز قرار گرفته باشد و آن را از یک کنار بلند کنیم روشن می‎شود، به عنوان مثال در زمانی که گوشی به شارژ است.

باید به منظور روشن کردن ماجرا بگوییم که این قابلیت جدید بلند کردن دستگاه به منظور روشن کردن نمایشگر آن تنها بر روی آیفون 6 اس ما کار می‎کرد. آیفون 6 و مدل‎های قدیمی‎تر از این قابلیت پشتیبانی نمی‎کنند، چون به نظر نیاز به پردازنده‎ی کمکی M9 یا بهتر از آن دارد. و اگر از این قابلیت خوشتان نیامده است، در تنظیمات نمایشگر صفحه گزینه‎ای برای خاموش کردن آن به چشم می‎خورد.

تغییر دیگری که باید به آن اشاره کنیم میانبر جدیدی به اپلیکیشن دوربین است. اگر انگشت خود را از هر نقطه‎ای از قفل صفحه‎نمایش به سمت چپ بلغزانید فورا اپلیکیشن دوربین را باز خواهد کرد، یعنی نیازی نیست دیگر به دنبال دکمه‎ی کوچکی که در گوشه صفحه‎ قرار دارد بگردید.

خانه‎ای جدید برای تمامی ویجت‎های شما

همان‎طور که در بالا اشاره کردیم، در iOS 10 حرکت سوایپ‎ به منظور از قفل خارج کردن گوشی حذف شده است. به جای آن سوایپ به سمت راست صفحه باعث هدایت ما به سمت صفحه‎ی مخصوص ویجت‎هایمان می‎شود، ویجت‎هایی که در یک لیست عمودی مرتب شده‎اند، به همراه یک نوار جستجوی سریع که به صورت دائمی در قسمت بالا به چشم می‎خورد. با همین سوایپ در صفحه‎ی هوم iOS 10، اگر اولین صفحه از اپلیکیشن‎های شما پیش چشمتان باشد، به صفحه‎ی ویجت‎ها هدایت خواهید شد. چه بخواهیم، چه نخواهیم، این صفحه جایی است که قصد دارد خود را ساکن نسخه‎ی جدید iOS کند. در همین حین، پنل نوتیفیکشین‎ها را می‎توان با کشیدن از بالا به سمت پایین نمایان کرد، پنلی که تمامی نوتیفیکیشن‎ها و نه چیز دیگری را نشان می‎دهد. تغییری که در واقع اهمیتی برای ما ندارد.

ویجت های iOS 10

با این‎حال ما حس خوبی در رابطه با قرار دادن ویجت‎ها بر روی قفل صفحه‎نمایش نداریم. یک پیچیدگی غیر ضروری است، چیزی که سال‎ها قبل اندروید آن را از خود حذف کرده است. ولی از جهتی، نحوه‎ی برخورد اندروید با ویجت‎های قفل صفحه‎نمایش هرگز در بین بهترین‎ها نبوده‎ است، ولی iOS از این فضا برای ویجت‎ها به شکل ساده‎تری استفاده کرده و بنابراین نوید بیشتری به همراه دارد. برای افرادی که در واقع از ویجت‎های iOS استفاده‎ی زیادی می‎‎کنند، در اختیار داشتن آن‎ها با یک سوایپ می‎تواند بسیار کاربردی باشد.

قابلیت لمس‎ سه‎بعدی با کاربرد بیشتری همراه شده است

اپل قابلیت لمس سه‎بعدی را در اختیار آیفون 6 اس خود قرار داد تا این گوشی را از بقیه‎‎ی رقبا متمایز کند، ولی باید پذیرفت پتانسیل این قابلیت نوآورانه‎ را به طور کامل آزاد نکرد. ولی در iOS 10، نمایشگر حس کننده‎ی فشار ما به نظر بسیار مفیدتر می‎آید. علت اضافه شدن میانبرهای جدید به بسیاری از اپلیکیشن‎های پایه‎ی iOS است، به عنوان مثال کاربر به دنبال اعمال فشار بر روی اپلیکیشن تنظیمات گوشی حالا می‎تواند دسترسی سریعی به مرکز کنترل مصرف داده‎های خط اینترنت سیم‎کارت خود داشته باشد، در حالی‎که همین فشار بر روی اپلیکیشن Phone نمایی در رابطه با تماس‎های اخیر یا جستجوی یک مخاطب خاص را فراهم می‎کند. در iOS 10، استفاده از این قابلیت بر روی یک اپلیکیشن هم‎چنین باعث نشان دادن یک ویجت، اگر موجود باشد، خواهد شد که می‎تواند در بسیاری از مواقع مفید باشد. به عنوان مثال، اپلیکیشن تلفن لیست مخاطب محبوب ما را لیست می‎کند، اپلیکیشن هواشناسی شرایط فعلی هوا را نشان می‎دهد، اپلیکیشن Activity (فعالیت جسمانی) میزان فعالیت جسمانی ما را در طول روز نشان می‎دهد و اپلیکیشن تقویم باعث می‎شود نگاه سریعی به وقایع مهم روز داشته باشیم، یعنی تمامی این‎ کارها را می‎توان بدون نیاز به باز کردن هرکدام از این اپلیکیشن‎ها انجام داد. از این بهتر نمی‎شود! با این‎حال، ما نمی‎توانیم از این حقیقت غافل شویم که پنل جدید ویجت‎ها، که در بالا به آن اشاره داشیم، باعث می‎شود دسترسی به ویجت‎ها توسط قابلیت لمس‎ سه‎بعدی تا حدی زائد باشد.

مرتب کردن مرکز کنترل

با توجه به این‎که هنوز موضوع 3D Touch داغ است باید بگوییم که مرکز کنترل آیفون نیز بی نصیب از آن نبوده است. به عنوان مثال، یک فشار شدید بر روی اپلیکیشن چراغ‎قوه سه گزینه برای تنظیمات میزان روشنایی آن در اختیار شما قرار می‎دهد، و اعمال همین عمل بر روی تایمر چندین قالب زمانی متداول را به ما نشان می‎دهد. در رابطه با خود این بخش (مرکز کنترل) سازماند‎هی مجددی داشته است و در نتیجه‎ی آن کمتر شلوغ به نظر می‎رسد. کلیدهای کنترلی موزیک حالا در زبانه‎ی اختصاصی خود واقع شده‎اند، محلی که جای کافی برای قرار دادن دکمه‎ها، یک نوار نشان دهنده‎ی میزان پیشرفت موزیک و کاور آلبوم آهنگ در خود دارد.

مرکز کنترل iOS 10

کار با اپلیکیشن Messages حالا به مراتب مفرح‎تر شده است

اپلیکیشن Messages را می‎توان قدیمی‎ترین اپلیکیشن iOS دانست، به همین علت توجه خاص اپل به آن در iOS 10 کاملا منطقی به نظر می‎آید. به طور کلی، نسخه‎ی جدید این اپلیکیشن عملا زمانی که بحث عملکرد مرکزی آن به میان می‎آید، فرقی نکرده است. شما از آن می‎توانید برای ارسال متن‎های معمولی و iMessage ها به دوستان دیگر خود که iOS دارند استفاده کنید، نظیر کاری که قبلا انجام می‎دادید. ولی حالا پیام‎ها به نسبت گذشته معنای بیشتری در خود دارند.

اپلیکیشن Messages در iOS 10 به شما اجازه می‎دهد به متن‎های خود (تنها iMessageها) افکت، بالن، آتش‎بازی یا لیزرهایی که در پس زمینه می‎توانند به پرواز در آیند و کاغذ رنگی اضافه کنید، در همین حین حباب‎های پیام‎ها را حالا می‎توان، بسته به طبیعت پیامی که ارسال می‎کنید، بزرگتر یا کوچکتر کرد. ولی عجیب‎ترین قابلیت اضافه شده جوهر نامرئی نامیده می‎شود. به طور کلی، این قابلیت متن یا تصویری که ارسال می‎کنید را محو می‎کند. سپس دریافت کنند با یک سوایپ آن را آشکار می‎کند. علاوه بر این، شما می‎توانید پیام‎هایی به دست‎خط خود بفرستید یا قبل از ارسال تصاویر روی آن‎ها چیزی بنویسید. استیکرها، ایموجی‎ها نیز به چشم می‎خورند.

البته، به نظر ما اشخاص در کارهای روزمره‎ی خود همیشه از این افکت‎های پر زرق و برق استفاده نمی‎کنند. به احتمال زیاد نوجوانان عاشق آن می‎شوند، ولی از نظر ما چنین چیزهایی زائد، و تا حدی می‎توان گفت حتی بچه‎گانه است. شاید این قابلیت‎ها برای دنیای بزرگسالان اخمو زیاد جالب نباشد.

از طرف دیگر، قابلیتی که باید واقعا آن را تحسین کرد تبدیل خودکار لینک‎ها به پیش‎نمایشی از محتوایی است که به دنبال باز کردن آن‎ها در اختیار خواهید داشت. قابلیت پخش ویدئو در خود کادر گفتگو نیز بسیار جالب است.

هم‎چنین قابلیت استفاده از اپلیکیشن‎های مختلف نیز در Messages تعبیه شده است. تعداد آن‎‎ها هنوز کم است، ولی کاربرد فراوانی دارند نظیر ارسال پول از طریق اپلیکیشن Square Cash یا سفارش غذا از طریق DoorDash (یقینا کاربران خارجی بیشتر از این قابلیت‎ها لذت می‎برند!).

ژنتیک سیری با جهش روبرو شده است

از آن‎چه شما فکر می‎کنید افراد بیشتری از دستیار صوتی اپل یعنی سیری استفاده می‎کنند. او هر هفته 2 میلیارد درخواست دریافت می‎کند و این عدد در زمان آپدیت به iOS 10 یقینا بیشتر هم خواهد شد.

سیری در iOS 1010

در ریلیز جدید سیستم‎عامل iOS 10، سیری در اختیار توسعه‎دهندگان قرار خواهد گرفت تا این توانایی را داشته باشد که با بعضی از اپلیکیشن‎های سوم شخص‎ثالث نیز بتواند تعامل برقرار کند و به دنبال آن قادر به انجام کارهایی نظیر برقراری تماس‎های صوتی و تصویری، پیام‎رسانی، ارسال یا دریافت پرداخت‎های مالی، جستجوی تصاویر، رزرو ماشین یا مدیریت برنامه‎های ورزشی، باشد. به عبارت ساده‎تر، شما قادر به این خواهید بود که از سیری درخواست رزرو ماشین داشته باشید، در وب‎سایت Pinterest به دنبال تصاویر هیجان‎انگیز بگردید یا توسط اسکایپ تماسی برقرار کنید. و تازه این‎ها مشت نمونه‎ی خرمن از قابلیت‎هایی است که به دنبال عرضه‎ی iOS 10 برای کاربران ارائه می‎شود.

در حال حاضر، تعامل سیری با اپلیکیشن‎های شخص‎ثالث محدود است، ولی مطمئن هستیم که توسعه‎دهندگان از قابلیت آن به دنبال ارائه‎ی آپدیت بیلد نهایی iOS 10 استفاده خواهند کرد.

تصاویر به خاطرات تبدیل می‎شوند

تا حالا به دنبال راهی بوده‎اید که تمامی تصاویر حاوی گربه را در اپلیکیشن گالری خود پیدا کنید؟ حتی اگر نبوده‎اید، اپلیکیشن Photos در iOS 10 آن‎قدر هوشمند است که این کار را انجام دهد. با استفاده از تکنیک‎های پیشرفته، این اپلیکیشن می‎تواند صحنه‎ها و اشیاء معمولی، یعنی ماشین‎ها، گل‎ها، حیوانات و حتی تصاویر حاوی غروب و طلوع آفتاب، را بشناسد. تمامی محاسبات به صورت لوکال (محلی) انجام می‎شود، توضیح اپل برای این قضیه این است که احتمال دسترسی ناخواسته به داده‎ها به حداقل برسد. این قابلیت جدید در واقع مفرح و مفید است، گرچه قابلیت‎های شناسایی آن با بی‎نقص بودن هنوز فاصله‎ی زیادی دارد. امیدواریم در آینده پیشرفت‎هایی داشته باشد.

قابلیت‎های تحلیل تصویر این اپلیکیشن به شناخت چهره نیز کشانده شده است. تقریبا هر شخصی که شما عکسی از او می‎گیرید (و البته چهره‎ی او در عکس باشد) آلبوم تصاویر مخصوص به خود را خواهد داشت. این قضیه باعث می‎شود دسترسی به تصاویر افرادی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند ساده شود.

جالب است که قابلیت جدید Memories (خاطرات) آن‎‎قدر شایستگی دارد که زبانه‎ی مخصوص به خودش را در اپلیکیشن Photos داشته باشد. این قابلیت به صورت خودکار آلبوم تصاویری بر حسب رویدادها ایجاد می‎کند که به عنوان مثال در مرور خاطرات مسافرتی که اخیرا داشته‎اید بسیار مفید است. تصاویری که از نظر اپلیکیشن Photos جالب بوده‎اند برجسته می‎شوند و محل گرفتن آن‎ها بر روی یک نقشه نشان داده می‎شوند. نکته‎ی عالی ماجرا این است که یک فیلم که حاوی هم تصاویر و هم ویدئوی مربوط به آن رویداد خاص است، به صورت خودکار ایجاد می‎شود و در پس زمینه موزیکی به عنوان چاشنی اضافه می‎شود. مفهوم این قابلیت جدید نیست، ولی داشتن آن بسیار جالب است.

ارتقاء اپلیکیشن اپل موزیک به نسخه 11

اپلیکیشن اپل موزیک در iOS 10

با آن‎که سرویس اپل موزیک در بین کاربران iOS با در اختیار داشتن 17 میلیون مشترک پولی محبوبیت خاصی پیدا کرده است، اپلیکیشن آن نیز با تغییرات خوبی روبرو بوده است. در این‎جاست که ما دقیقا با iOS 10 روبرو می‎شویم. رابط‎کاربری این اپلیکیشن ساده‎تر شده تا بهتر بتوان در آن گردش کرد و ساده‎تر بتوان موسیقی که می‎خواهید به آن گوش دهید را دانلود کنید.

حالا کتابخانه‎ی موسیقی کاربر در مرکز توجه قرار گرفته است و تمامی لیست پخش‎ها، هنرمندان محبوب، موسیقی‎ها و آلبوم‎ها با یک ضربه‎ی آهسته در دسترس او است. هم‎چنین یک بخش مجزا برای تمامی موزیک‎هایی که دانلود شده است به چشم می‎‎خورد که خیلی خوب است. و  برای آن دسته از افرادی که به متن آهنگ‎ها توجه خاصی نشان می‎دهند، لیریک (متن آهنگ) نیز اضافه شده است که می‎توان با یک سوایپ به سمت بالا در صفحه Now Playing (در حال پخش) به آن دسترسی داشت. اگر نمی‎دانید به چه موزیکی دوست دارید گوش دهید، اپل موزیک با لیست‎های پخش روزانه‎ی خود و مجموعه موزیک‎های انتخاب شده توسط سلیقه‎ی شما، به کمک‎تان خواهد آمد.

نتیجه‎گیری

حتی با آن‎که ما داریم جمع‎بندی می‎کنیم، ولی در واقع iOS 10 قابلیت‎های بسیار بیشتری دارد. به عنوان مثال، اپلیکیشن ساعت به شما زمان خواب را یاد‎آوری و عادت‎های خواب شما را دنبال می‎کند، اپلیکیشن یادداشت‎ها دارای قابلیتی به اسم یادداشت‎‎های تعاملی شده است، اپلیکیشن نقشه‎ها با تغییراتی در بحث طراحی مواجه شده است، اپلیکیشن Phone حالا می‎تواند اگر یک شماره‎ی ناشناس در واقع مزاحم است به شما هشدار دهد، اپلیکیشن هوم به شما اجازه می‎دهد با محصولات هوشمند اینترنت اشیاء تعامل کنید، اپل نیوز مشترک قبول می‎کند، بسیاری از اپلیکیشن‎های پایه‎ی iOS را می‎توان حذف کرد و این لیست هم‎چنان ادامه دارد. ولی حتی قسمتی از تغییراتی که در iOS 10 به چشم می‎خورد کافی است تا مهر تاییدی بر حرف اپل باشند یعنی این نسخه از سیستم‎عامل iOS قرار است بزرگترین آپدیت iOS تا به امروز باشد.

سیستم عامل iOS 10

ما به مرحله‎ای رسیده‎ایم که گوشی‎های همراهی که داریم می‎توانند قابلیت‎های بیشتری داشته باشند و به خوبی این قابلیت‎ها را انجام می‎دهند. داشتن ایده‎های جدید، ایده‎هایی که سبب شود گوشی‎ها حالت عملکردی‎تر، مفید‎تر یا برای استفاده مفرح‎تر را به خود بگیرد، روز به روز به امر چالش‎برانگیزتری تبدیل می‎شود. با این وجود ریشه‎ی خلاقیت اپل هم‎چنان خشک نشده است. حتی به این امر نزدیک هم نیست و iOS 10 مدرکی برای اثبات آن است. نسخه 10 این سیستم‎عامل نرم‎افزار جدیدی را معرفی می‎کند که به این خاطر وجود ندارد که ما انتظار چیزی جدیدی در iOS را داریم. وجود آن به این دلیل است تا آیفون‎ها و آی‎پدها واقعا محصولات بهتری شوند.

و برای توسعه‎دهندگان، iOS 10 برگی از یک بخش جدید را ورق زده است، بخشی که در آن پلت‎فرم اپل حالا به نسبت سابق بیشتر حالت باز به خود گرفته است. دسترسی داشتن به اپلیکیشن‎های Messages، سیری، فون و نقشه‎ها مسیر را برای ورود اپلیکیشن‎های تعاملی‎تر و درگیرکننده‎تر به اپ‎استور باز می‎کند.

و در پایان باید بگوییم که iOS 10 واقعا بی‎نظیر است. بدون شک، تغییراتی به چشم می‎خورند که زیاد نمی‎توان نسبت به آن‎‎ها هیجان داشت، ولی به طور کلی با یک سیستم‎عامل جدید فوق‎العاده‎تر از گذشته روبرو هستیم.

با خیال راحت آخرین نسخه از iOS را به هنگام دریافت اعلان آپدیت آن دانلود و نصب کنید.

 

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال