سهم ۱۹ درصدی فناوری اطلاعات در بازار ICT کشور

وزارت ارتباطات گزارشی از وضعیت موجود بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور منتشر کرده است که نشان می‌دهد ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای رتبه 16 منطقه و ۸۹ جهان و در توسعه دولت الکترونیکی، دارای رتبه 14 منطقه و ۱۰۶ جهان است. طبق این گزارش، سرانه هر ایرانی از پهنای باند اینترنت […]

وزارت ارتباطات گزارشی از وضعیت موجود بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور منتشر کرده است که نشان می‌دهد ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای رتبه 16 منطقه و ۸۹ جهان و در توسعه دولت الکترونیکی، دارای رتبه 14 منطقه و ۱۰۶ جهان است.

طبق این گزارش، سرانه هر ایرانی از پهنای باند اینترنت بین‌الملل ۱۵ کیلوبایت برثانیه عنوان شده است. به عبارت دیگر، به ازای هر کاربر، ۱۵ کیلوبایت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در کشور وجود دارد و ۴۵ درصد از جمعیت کشور، تحت پوشش اینترنت باندپهن موبایل و سیار قرار دارند.

در این گزارش، 4 زیربخش بازار شامل محصولات الکترونیکی، نوری و کامپیوتری، مخابرات (CT)، انتشار نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوا (IT ) مطرح شده است که برآورد حجم بازار این ۴ زیر بخش در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است. سهم فناوری اطلاعات در برآورد حجم بازار ۱۹ درصد اعلام می‌شود.

در حال حاضر سهم بازار فناوری ارتباطات ۷۲ درصد و سهم بازار فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوا ۱۹ درصد از کل بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در همین حال دو بخش دیگر مجموعا ۹ درصد سهم بازار شامل ۸.۵ درصد سهم محصولات الکترونیکی، نوری و کامپیوتری و حدود نیم درصد سهم انتشار نرم‌افزار را در اختیار دارند.

در این زیرگروه‌ها تا پایان سال ۱۳۹۵ سهم ارزش افزوده زیر بخش مخابرات ۷۱ درصد و سهم ارزش افزوده زیر بخش فناوری اطلاعات و کاربردها و محتوا  ۲۵ درصد از کل بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را تشکیل می‌دهد.

محصولات الکترونیکی، نوری و کامپیوتری 3 درصد و انتشار نرم افزار 1 درصد سهم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات را در اختیار دارند.