راکت فضایی فیزیکدان ایرانی از میدان مغناطیسی برای نیروی پیشران استفاده می کند

یک فیزیکدان ایرانی موفق شد راکتی را طراحی کند که در آن از میدان های مغناطیسی برای تولید نیروی پیشران استفاده می شود. این فیزیکدان که در وزارت انرژی ایالات متحده همکاری می‌کند از شراره های خورشید برای ساخت این راکت الهام گرفته است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فاطمه ابراهیمی، فیزیکدان […]

یک فیزیکدان ایرانی موفق شد راکتی را طراحی کند که در آن از میدان های مغناطیسی برای تولید نیروی پیشران استفاده می شود. این فیزیکدان که در وزارت انرژی ایالات متحده همکاری می‌کند از شراره های خورشید برای ساخت این راکت الهام گرفته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فاطمه ابراهیمی، فیزیکدان ایرانی-آمریکایی در آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون یک راکت جدید طراحی کرده که با استفاده از آن می‌توان زمان سفر به مریخ را کوتاه تر کرد. در حال حاضر کلیه راکت های شیمیایی ساخته شده برای گریز از نیروی گرانش قوی زمین نیاز به انرژی فوق العاده دارند. به همین دلیل سوخت آن ها بسیار سریع تمام شده و بازدهی آنها بسیار پایین است. اما موتور الکتریکی می تواند با کمک پیشرانه اثر هال عملکردی طولانی تر داشته باشد. در صورت استفاده از این دو پیشرانه سفر به مریخ می تواند سال ها طول بکشد.

 اما پیشرانه ای که این فیزیکدان ایرانی تولید کرده از مکانیزم جدیدی استفاده می کند که در آن از شراره های خورشیدی الهام گرفته شده است. در سطح خورشید نیز شراره ها از ذراتی به نام پلاسما ساخته شده و با قرارگیری در میدان های مغناطیسی قوی به بیرون پرتاب می‌شوند.

در پیشرانه راکت ساخته شده توسط این فیزیکدان از اتصال مغناطیسی استفاده شده که در آن میدان های مغناطیسی می‌توانند پلاسما های باردار را تغییر شکل دهند.در راستای این فرآیند انرژی جنبشی و گرمای زیادی تولید می‌شود که می‌تواند باعث شتاب ذرات شود. علاوه بر خورشید این پدیده در اتمسفر زمین و یا درون راکتورهای همجوشی نیز وجود دارد. این پیشرانه می‌تواند کارکردی شبیه به پیشرانه یونی داشته باشد که ناسا سال‌ها به دنبال استفاده از آن بوده است. این پیشرانه ها می‌توانند اتم های سنگین مثل زنون را شتاب دهند. نظیر آنچه در پیشرانه ابراهیمی توسط میدانهای مغناطیسی انجام میگیرد.

 سرعت خروجی در این پیشرانه ها ۱۰ برابر سریعتر از پیشرانه های الکتریکی حال حاضر است. با استفاده از این پیشرانه اتصال مغناطیسی می توان سفرهای فضایی را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام داد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال