محقق ایرانی موفق به ساخت فیبر نامرئی در غذا شد

محققان نوعی فیبر غذایی نامرئی ساخته اند که با اضافه شدن به غذا تنها ۲۰ درصد فیبر رژیمی به غذا اضافه شده و هیچگونه تغییر در رنگ، بافت و طعم غذا ایجاد نمیشود. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان موسسه سلطنتی ملبورن با همکاری محقق ایرانی به نام پروفسور عسگر فرحناکی فیبر […]

محققان نوعی فیبر غذایی نامرئی ساخته اند که با اضافه شدن به غذا تنها ۲۰ درصد فیبر رژیمی به غذا اضافه شده و هیچگونه تغییر در رنگ، بافت و طعم غذا ایجاد نمیشود.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان موسسه سلطنتی ملبورن با همکاری محقق ایرانی به نام پروفسور عسگر فرحناکی فیبر نامرئی یا FiberX توسعه دادند. طبق گفته این محققان این فیبر می تواند با اضافه شدن به غذا بدون تغییر در آن، فیبر رژیمی سالم را به آن اضافه کند.

این گروه از محققان مدعی هستند فیبر گفته شده را می توان از نشاسته هایی تهیه کرد که همان ضایعات و زباله های کشاورزی هستند. در حال حاضر به رویکرد اضافه کردن فیبر به غذا کمتر توجه شده است. حتی نان هایی با فیبر بالا نیز در بازار موجود است اما چندان محبوبیتی بین مصرف کنندگان ندارد. با توجه به اینکه مصرف فیبر ضروری است، احتمالا از فیبر نامرئی استقبال بیشتری خواهد شد. فیبر در پیشگیری از چاقی و دیابت نقش موثری دارد. همچنین فیبر غیرقابل هضم می تواند سلامتی روده را بهمراه داشته باشد.

به همین دلیل پژوهشگران RMIT فیبر نامرئی را ابداع کردند که اختراع مهمی محسوب می شود. پروفسور فرحناکی می گوید: با کمک این فیبر بدون تغییر در طعم و رنگ غذا، مشکلات مربوط به مکمل های فیبر تجاری نیز برطرف خواهد شد. بطوری که می توان این فیبر را به نان سفید و دیگر مواد غذایی اصلی اضافه کرد.

فیبر نامرئی مزه یا حسی همانند فیبر های مصنوعی ندارد و ماده اصلی تشکیل دهنده آن نشاسته است. محققان برای ساخت آن از فرآیندهای شیمیایی و تغییر ساختار مولکولی نشاسته، گندم و ذرت استفاده کردند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال