دانشمندان ایرانی برای کاهش عوارض شیمی درمانی راه حل جدیدی را توسعه دادند

یک دانشمند ایرانی با هدف کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی روش جدیدی را در زمان ارائه آن پیشنهاد کرده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، حدود ۳۹ درصد از مردان و زنان در جهان در طول عمر خود به سرطان دچار می شوند. به دنبال آن با هدف درمان سرطان شیمی درمانی […]

یک دانشمند ایرانی با هدف کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی روش جدیدی را در زمان ارائه آن پیشنهاد کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، حدود ۳۹ درصد از مردان و زنان در جهان در طول عمر خود به سرطان دچار می شوند. به دنبال آن با هدف درمان سرطان شیمی درمانی انجام می گیرد. از طرفی با انجام شیمی درمانی به علت وجود مقادیری از دارو در قسمتهای دیگر بدن عوارض جانبی بی شماری مانند کم خونی، عفونت های مزمن، ریزش مو و تب به وجود می آید.

 تاکنون روش‌های زیادی برای حذف این داروهای اضافه از خون مانند دوکسوروبیسین ارائه شده اما در نهایت موثر واقع نشده است. در این بین از روش نانو ذرات باردار الکتریکی نیز استفاده شده اما قرارگیری در معرض مولکول های باردار و پروتئین های خون کارایی این روش را کاهش می‌دهد.

دانشمند ایرانی به نام امیر شیخی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و علی خادم حسینی از موسسه نوآوری زیست پزشکی تراساکی با همکاری گروهی از دانشمندان برای رفع این مشکل روش جدیدی را ابداع کرده‌اند. در این روش از نانو بلورهای سلولوزی مجهز به مو استفاده میشود. در واقع وجود زنجیره پلیمری به شکل مو در این نانوذرات گسترش خواهد یافت که توانایی جذب نانو بلورها را دارد.

برای تولید نانو بلورهای سلولزی مویی نیز از الیاف سلولزی موجود در خمیر چوب به روش شیمیایی استفاده شد. ایجاد بار منفی روی موها امکان پایدارسازی آن در برابر مولکول های باردار به وجود خواهد آمد. دیگر مشکلات روش های استفاده از نانوذرات معمولی وجود نداشته و تعداد مولکول های دارویی با بار مثبت نیز اصلاح خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال