آیا MacBook pro M2 base model ارزش خریدن دارد؟

مک بوک پرو M2 اینچی اپل که زمان زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما مدل پایه base model با انتقادات زیادی روبرو بوده است. تا جایی که برخی از کاربران و کارشناسان، نسبت به عملکرد آن اظهار ناامیدی کرده‌اند. البته در مقابل منتقدان، برخی از کارشناسان بر نقاط قوت مدل […]

مک بوک پرو M2 اینچی اپل که زمان زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما مدل پایه base model با انتقادات زیادی روبرو بوده است. تا جایی که برخی از کاربران و کارشناسان، نسبت به عملکرد آن اظهار ناامیدی کرده‌اند. البته در مقابل منتقدان، برخی از کارشناسان بر نقاط قوت مدل پایه از جمله قیمت ارزان آن تأکید داشته‌اند.

طرفداران اظهار داشته‌اند که MacBook pro M2 base model نسبت به مدل‌های مشابه، از امتیازات زیادی برخوردار است و نقایص آن نیز قابل جبران است. با توجه به نظرات ارائه‌شده، برای اظهارنظر دقیق پیرامون MacBook pro M2 base model به نقد و بررسی مدل پایه پرداخته‌ایم تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص گردد.

نگاهی کوتاه به ویژگی‌های کلی مک بوک‌های مدل پایه

مدل پایه مک بوک از سال 2010 و با ویژگی‌هایی مانند صفحه نمایش 13 اینچی عرضه شد و ادامه یافت. آنچه که در زمان عرضه باعث تمایز مدل پایه از سایر مدل‌ها شد، باریک بودن مدل پایه بود. چنانچه مک بوکی که در مارس 2015 عرضه شد جز باریک‌ترین مک بوک‌های ارائه شده تا آن زمان بود. اما آخرین و جدیدترین مدل پایه مک بوک یعنی M2 MacBook Pro آن‌قدر خوش شانس نبود که باعث تحسین کاربران شد.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

MacBook pro M2 base model به محض آنکه عرضه شد، با انتقادات کاربران و کارشناسان این عرصه مواجه شد. انتقادات به حدی تند بود که برخی از کارشناس اظهار کردند بهتر است بی‌خیال خریدMacBook pro M2 base model شوید. مهم‌ترین دلیل منتقدان، سرعت پایین این مک بوک نسبت به سایر مدل‌ها است. البته با این لپ تاپ به راحتی می‌توانید کارهایی از جمله خرید بسته شارژ ۱۰ هزار تومانی همراه اول را انجام دهید.

سرعت پایین و کند بودن حافظه

MacBook pro M2 base model دارای حافظه 256 گیگابایتی است که نسبت به نسل قبلی یعنی M1 سرعت آن بسیار کندتر است. این در حالیست که انتظار بسیاری از کاربران فراتر از این است؛ زیرا MacBook pro M2 base model جز جدیدترین مک بوک‌ها است و پردازنده آن نیز از نسل آخرین پردازنده‌ها است. بنابراین انتظار همگان بر این است که عملکرد این مک بوک از لحاظ سرعت بالا باشد؛ اما متاسفانه اینگونه نیست

وقتی موضوع پایین بودن سرعت حافظه این مک بوک منتشر شد، سایت مک‌رومز که به بررسی شایعات می‌پردازد گزارش YouTubers Max Tech و Created Tech  را در مورد صحت این موضوع منتشر کرد. YouTubers Max Tech و Created Tech با بررسی و تحقیق بر MacBook pro M2 base model متوجه شدند که سرعت خواندنSSD  در این مک بوک تقریباً 50 درصد کمتر از سایر مدل‌ها همچون M1 MacBook Pro  گیگابایتی است.

طبق همین گزارش، سرعت نوشتن نیز در مک بوک مدل پایه نسبت به مک بوک Pro M1 نیز 30 درصد کندتر است. پس اگر فکر می‌کنید ادعای پایین بودن سرعت حافظه MacBook pro M2 base model شایعه است، بهتر است با گزارش مک‌رومز این واقعیت را بپذیرید.

کارشناسان در بررسی دلیل این مشکل متوجه شدند که علت کند بودن حافظه، مربوط به پیکربندی فلش SSD NAND  اپل است. بر این اساس، MacBook pro M2 base model با یک حافظه SSD 256 گیگابایتی عرضه شده است، یعنی تنها از یک تراشه استفاده کرده است؛ اما مدل قبلی دارای دو تراشه SSD 128 گیگابایتی است که همین موضوع باعث عملکرد بهتر آن شده است.

در واقع با آنکه مک بوک Pro M1 از رم 8 گیگابایتی برخوردار است؛ اما بسیاری از کاربران به دلیل سرعت بالای SSD با آن کنار آمده‌اند؛ زیرا پردازنده می‌تواند از SSD برای رم استفاده کند؛ اما در مورد MacBook pro M2 base model سرعت پایین SSD این قابلیت را ندارد. دلیل آن هم مشخص است: کند بودن سرعت SSD.

با این حال، در کنار این مشکل، MacBook pro M2 base model دارای امتیازاتی است. از جمله آنکه قیمت آن به عنوان مک بوک، بسیار مقرون به صرفه است. از طرفی با اختصاص مقداری هزینه، مشکل کند بودن حافظه نیز با ارتقای مک بوک به 512 گیگابایت قابل حل است. با این روش، سرعت و عملکرد مک بوک به مانند مدل‌های قبلی، همان چیزی خواهد شد که انتظارش را دارید.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

البته این روش هزینه بالایی دارد و با محدودیت‌هایی نیز همراه است. تا جایی که ممکن است به سخت‌افزار مک بوک نیز آسیب برسد. بنابراین برای این کار بهتر است حتماً به متخصصانی مراجعه کنید که مهارت بالایی در امور مربوط به تعمیر لپ‌تاپ و مک بوک دارند. البته یکی از پیشنهادات خرید قسطی لپ تاپ MacBook pro است.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین دلایل برخی از کاربران و علاقه‌مندان مک بوک به خرید MacBook pro M2 base model، قیمت ارزان آن است؛ اما منتقدان معتقدند به خاطر قیمت ارزان، خود را از ویژگی‌های خوب سایر مدل‌های مک بوک‌ مانند سرعت بالای حافظه محروم نکنید. به خصوص آنکه موضوع ارتقای SSD نیز با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است. حتی بهتر است به جای این مک بوک از لپ‌تاپ‌هایی با سرعت و کارکرد بهتر استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

ممکن است با خود فکر کنید که  قیمت سایر مک بوک‌ها یا لپ‌تاپ‌ها گران باشد و قدرت خرید آن را نداشته باشید که در این صورت می‌توانید از خرید قسطی استفاده کنید. مثلاً  با خرید لپ تاپ قسطی  asusیا هر مدل دیگری از لپ‌تاپ و مک بوک که متناسب با نیازهای شما باشد، می‌توانید با خیالی آسوده صاحب لپ تاپی زیبا و کاربردی شوید. البته خرید قسطی تنها به لپ تاپ و مک بوک محدود نیست.

شما می‌توانید با خرید قسطی، به راحتی صاحب بسیاری از محصولات دیگر نیز شوید. مثلا اگر به عکاسی علاقمند هستید و به دلیل هزینه‌های بالای دوربین، هنوز موفق به خرید دوربین عکاسی نشده‌اید، می‌توانید با خرید دوربین عکاسی کنون قسطی، دوربین رویایی خود را به راحتی بخرید.