یادداشت: آیا دوره استفاده از پسورد رو به اتمام است؟

آمارها همیشه نشان داده‌اند که کاربران اینترنتی در انتخاب پسوردهای خود هیچ‌گونه مهارتی نداشته و معمولاً با مشکلات زیادی مواجه هستند. حتی اگر آمارها را هم کنار بگذاریم، هک شدن وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری مختلف همگی بر این موضوع تأکید دارند. نظرسنجی‌های انجام شده توسط دو موسسه‌ی تحقیقاتی OnePoll و Gigya از 2000 هزار کاربر […]

آمارها همیشه نشان داده‌اند که کاربران اینترنتی در انتخاب پسوردهای خود هیچ‌گونه مهارتی نداشته و معمولاً با مشکلات زیادی مواجه هستند. حتی اگر آمارها را هم کنار بگذاریم، هک شدن وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری مختلف همگی بر این موضوع تأکید دارند. نظرسنجی‌های انجام شده توسط دو موسسه‌ی تحقیقاتی OnePoll و Gigya از 2000 هزار کاربر بریتانیایی و 2000 کاربر آمریکایی هم‌چنین نشان داده که کاربران اینترنتی در انتخاب پسوردهای خود مشکلات فراوانی دارند.

حدود 16 درصد از 4 هزار کاربری که در این نظرسنجی شرکت داده شده‌اند برای هر حساب کاربری خود، پسورد جداگانه‌ای را در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین، بسیاری از کاربران برای اکثر حساب‌های کاربری پسوردی یکسان را در نظر گرفته و در صورت هک شدن یک حساب، بقیه‌ی پسوردهای این کاربر هم می‌تواند به راحتی هک شود. علاوه‌براین، حدود 25 درصد از افراد در این نظرسنجی، طی سال گذشته حداقل یک‌بار حمله به حساب کاربری خود را تجربه کرده و بیشتر حساب‌های کاربری این افراد هم طی همین مدت هک شده‌ که بدون شک یکی از مهم‌ترین علت، قراردادن عبارت‌هایی نظیر password و 123456 به همراه تاریخ تولد برای پسورد حساب کاربری است.

جالب‌تر می‌شود وقتی بدانید که نسل فعلی دنیای تکنولوژی، نسلی که در دهه‌های 90 و 2000 میلادی به دنیا آمده، بیشتر پسوردهای نا‌امن را در دنیای اینترنت ساخته است؛ در کنار آن، 42 درصد از افرادی که حدوداً طی دهه‌های 80 و 70 میلادی به دنیا آمده‌اند پسوردهای نامناسب را برای حساب کاربری خود برگزیده و حدود 53 درصد از افراد مربوط به دهه‌های 50 و 60 میلادی هم همین کار را برای پسوردهای خود انجام داده‌اند. به‌هر‌حال تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند بیشتر مربوط به دهه‌ی 90 و 2000 میلادی هستند و به همین علت حدود 35 درصد از این افراد، طی یک سال اخیر حمله‌های مختلفی را به حساب‌های کاربری خود شاهد بوده‌اند.

به‌هر‌حال آیا می‌توان پسوردها را از بین برد و تکنولوژی جدیدتری را جایگزین آن‌ها کرد؟ چاره‌ی حل مشکلات کنونی چیست؟ 52 درصد از افراد در این نظرسنجی جواب این سؤال را استفاده از ابزار جدیدتر در تکنولوژی نظیر حسگرهای بایومتریک می‌دانند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حسگر اثر انگشت، قرنیه‌ی چشم، تشخیص صدا و تشخیص چهره نام برد. یکی دیگر از روش‌هایی که امروزه در سایت‌هایی نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌شود، دسترسی دو مرحله‌ای به حساب کاربری فرد است که می‌تواند امکان هک شدن حساب را بسیار کم‌تر کند. در این نظرسنجی حدود 80 درصد افراد بر این عقیده‌اند که حسگرهای بایومتریک، می‌توانند به راحتی جایگزین پسوردهای کنونی شوند و از میان این تعداد، 50 درصد حداقل یک‌بار از این حسگرها استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت Gigya، اسپانسر رسمی این نظرسنجی، Patrick Salyer معتقد است تا ده سال آینده پسوردها شکل کنونی خود را از دست می‌دهند و بهتر است هرچه سریع‌تر حسگرهای بایومتریک را جایگزین‌ آن‌ها نمود. این حسگرها نه‌تنها باعث استفاده‌ی راحت‌تر کاربران از حساب‌های کاربری خود می‌شوند بلکه از امنیت بالاتری هم برخوردار بوده و تاحدود زیادی امکان هک شدن آن غیر ممکن می‌شود. هستند شرکت‌هایی که از چنین تکنولوژی برای کارمندان خود استفاده کرده و کمتر مشکلاتی نیز در زمینه‌ی هک شدن حساب‌های کاربری و دسترسی به اطلاعات داشته‌اند. فعلاً تا روی کارآمدن این تکنولوژی‌ها و عمومی شدن آن‌ها، بهتر است رمزعبوری مطمئن را برای خود برگزیده تا شاهد مشکلات متعددی که از آن صحبت کردیم نباشیم.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال