آیا ویکی‌پدیا در حال ساخت موتور جستجوی اختصاصی خود است؟

حتما شما هم با کتابخانه‌ی بزرگ اینترنتی که با نام دانش‌نامه نیز آن را می‌شناسیم، آشنا هستید و احتمالا از آن نیز استفاده کرده باشید. به نظر می‌رسد که مدیران این شرکت در حال توسعه پروژه‌ای با نام “Knowledge Engine” یا “موتور دانش و علم” و با سرمایه‌ی 2.5 میلیون دلاری بوده و هدف اصلی […]

حتما شما هم با کتابخانه‌ی بزرگ اینترنتی که با نام دانش‌نامه نیز آن را می‌شناسیم، آشنا هستید و احتمالا از آن نیز استفاده کرده باشید. به نظر می‌رسد که مدیران این شرکت در حال توسعه پروژه‌ای با نام “Knowledge Engine” یا “موتور دانش و علم” و با سرمایه‌ی 2.5 میلیون دلاری بوده و هدف اصلی آنها از این پروژه نیز ایجاد کردن سیستمی برای پیدا نمودن اخبار مطمئن و موثق در حوزه‌ی علم در دنیای اینترنت می‌باشد.

این اطلاعات نیز توسط آقای Andreas Kolbe، یکی از اعضای اصلی این شرکت و به دنبال خروج آقای Jimmy Wales منتشر شد که البته وجود این پروژه و ادامه پیدا کردن آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. دلیل اصلی این موضوع نیز آقای Wales و رد کردن توسعه یک موتور جستجو بود چرا که وی پس از خروج خود از این شرکت در حساب کاربری ویکیپدیا خود اعلام کرد که بسیاری از افراد هستند که دوست دارند موتور جستجویی قدرتمند در زمینه‌ی دانش نیز وجود داشته باشد که همانند گوگل عمل کند، با این تفاوت که این موتور تنها برای علم و دانش باشد. وی اذعان داشت که چنین چیزی هیچ‌وقت در سازمان ویکیمدیا مورد صحبت قرار نگرفت و حتی هیچ اطلاعاتی توسط آن نیز منتشر نشده بود. همچنین وی در پایان صحبت‌های خود صراحتا اعلام کرده که “این اطلاعات و اخبار مربوط به توسعه یک موتور جستجو، یک دروغ محض است”.

هر چند آقای Andreas Kolbe از وجود مدارکی مستند در مورد این پروژه خبر داده و اذعان داشته که حتی 250 هزار دلار نیز توسط موسسه‌ی Knight برای پیشبرد این موتور، پرداخت شده است که احتمال وجود این موتور را نشان می‌دهد. هنوز مشخص نیست که چه چیزی در انتظار این موتور جستجو خواهد بود، اما واقعا اگر در آینده‌ شاهد چنین چیزی باشیم، شکی نیست که کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا از آن استقبال خواهند نمود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال