جیمز وب موفق شد شواهدی از وجود آب در یک سیاره فراخورشیدی داغ کشف کند

جیمز وب در جو یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ شواهدی از وجود بخار آب کشف کرده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپ جیمز وب رد بخار آب را در جو یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ و گازی شکل کشف کرده است. زمان گردش این غول گازی به دور ستاره خود کمتر […]

جیمز وب در جو یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ شواهدی از وجود بخار آب کشف کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تلسکوپ جیمز وب رد بخار آب را در جو یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ و گازی شکل کشف کرده است. زمان گردش این غول گازی به دور ستاره خود کمتر از یک روز زمینی طول میکشد.

سیاره فراخورشیدی مورد نظر WASP18 نام دارد. WASP18 یک غول گازی با اندازه ای ده برابر مشتری است و به دور یک ستاره در فاصله ۴۰۰ سال نوری از زمین در حال گردش است. این سیاره در فاصله ۳.۱ میلیون کیلومتر از ستاره خود قرار دارد.

طبق اعلام ناسا این سیاره به قدری به ستاره خود نزدیک است که دمای جو آن باعث جدا شدن مولکول های آب از هم میشود. تلسکوپ جیمز وب با قدرت رصد بالای خود توانسته است نشانه هایی از وجود آب را در جو این سیاره کشف کند‌.

در طیف جو این سیاره چندین ویژگی آبی کوچک به طور دقیق توسط تلسکوپ جیمز وب اندازه گیری شده است. کشف این سیاره در سال ۲۰۰۸ انجام شده بود. از آن زمان تاکنون تلسکوپ های هابل، چاندرا، تس و اسپیترز بررسی هایی را روی این سیاره انجام داده اند. اما هیچ کدام نتوانستند نشانه های آب را در جو این سیاره شناسایی کند.

آنجلی پیت، پژوهشگر موسسه کارنگی و از محققان این تحقیق می گوید: شناسایی ویژگی های آبی به دلیل ظریف بودن در این طیف بسیار دشوار بوده است. دیدن این ویژگی توسط جیمز وب قدرت آن را نشان می دهد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال