جیمز وب موفق به کشف دی اکسید کربن در جو یک سیاره فراخورشیدی شد

تلسکوپ جیمز وب برای اولین بار توانست در جو یک سیاره فراخورشیدی دی اکسید کربن را شناسایی کند. این سیاره در خارج از منظومه شمسی قرار دارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاره فراخورشیدی مورد نظر یک غول گازی است که به دور ستاره ای شبیه به خورشید میچرخد. فاصله آن از […]

تلسکوپ جیمز وب برای اولین بار توانست در جو یک سیاره فراخورشیدی دی اکسید کربن را شناسایی کند. این سیاره در خارج از منظومه شمسی قرار دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاره فراخورشیدی مورد نظر یک غول گازی است که به دور ستاره ای شبیه به خورشید میچرخد. فاصله آن از زمین حدود ۷۰۰ سال نوری است. طبق اطلاعات به دست آمده توسط جیمز وب در جو این سیاره دی اکسید کربن وجود دارد. اطلاعات ارزشمند دریافت شده در مورد این سیاره فراخورشیدی می تواند ترکیبات شیمیایی و نحوه شکل گیری آن را نشان دهد.

 دانشمندان امیدوارند جیمز وب بتواند در آینده در اتمسفر سیارات سنگی کوچک تر نیز دی اکسید کربن را تشخیص داده و آن را اندازه گیری کند. مشاهدات قبلی دیگر تلسکوپ ها مانند هابل و اسپیترز نیز نشان از وجود آب، سدیم و پتاسیم در جو این سیاره خورشیدی داشت. اکنون وب می‌تواند در طول موج فروسرخ وجود دی اکسید کربن را در جو سیاره تایید کند.

 تیم تحقیقاتی برای این کشف از ابزار طیف نگار مادون قرمز نزدیک وب استفاده کردند. این سیاره فراخورشیدی یکغمول گازی داغ با قطری ۱.۳ برابر مشتری است که به علت دمای بالا تا به این اندازه رسیده است. همچنین این سیاره فاصله کمی با ستاره خود دارد. سیاره WASP-39 bمی تواند در کمتر از چهار روز زمینی یک دور چرخش مداری به دور ستاره خود داشته باشد. کشف این سیاره فراخورشیدی در سال ۲۰۱۱ انجام شده بود.

  سیاراتی مانند WASP-39 b می‌توانند فرصت ایده‌آل برای کاوش جو در اختیار دانشمندان قرار دهند. علاوه بر آن وجود گازهای مختلف و ترکیب های مختلفی از رنگ ها که در اثر آن در نور ارسالی نیز تفاوتهایی دیده می شود به دانشمندان کمک می کند تا آن را تجزیه و تحلیل کرده و ساختار شیمیایی آنها را به دست آورند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال