جیمز وب موفق به شناسایی واکنش شیمیایی در جو سیاره فراخورشیدی شد

اخترشناسان هنگام بررسی داده های تلسکوپ جیمز وب متوجه واکنش های شیمیایی موجود در جو سیاره ای فراخورشیدی شدند که در اثر نور ستاره میزبان ایجاد شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاره فراخورشیدی شناسایی شده توسط جیمز وب در فاصله ۷۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و داده های بدست […]

اخترشناسان هنگام بررسی داده های تلسکوپ جیمز وب متوجه واکنش های شیمیایی موجود در جو سیاره ای فراخورشیدی شدند که در اثر نور ستاره میزبان ایجاد شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سیاره فراخورشیدی شناسایی شده توسط جیمز وب در فاصله ۷۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و داده های بدست آمده نیز نشان دهنده واکنش های شیمیایی در جو آن است. طبق گزارش منتشر شده در وبسایت ورج، پژوهشگران توانستند با کمک داده های وب پرتره های مربوط به گردش گازهای اطراف این سیاره را ترسیم کنند.

سیاره شناسایی شده در فاصله ای نزدیک از ستاره خود قرار دارد و در هنگام چرخش دمای آن به ۹۰۰ درجه سانتی گراد می رسد. اندازه آن نیز یک سوم اندازه مشتری، تنها جرمی به اندازه یک چهارم آن دارد.

نخستین داده های مربوط به کشف و شناسایی دی اکسیدکربن در جو این سیاره برای نخستین بار در تابستان امسال اطلاع رسانی شد. پس از بررسی های بیشتر مقالات مربوط به این سیاره و تصویر دقیق جو آن نیز منتشر شد.

جیمز وب توانست با کمک ابزارهای خود به نام طیف سنجی گذار، نور ستاره میزبان را در زمان عبور از کنار سیاره خود اندازه کند. در این زمان امکان اندازه گیری طول موج های جذب شده وجود دارد. این فرایند ترکیب جو سیاره را تعیین می کند. در سیاره کشف شده نیز سدیم، پتاسیم، مونوکسیدمربن و بخار آب در جو آن دیده شده است. همچنین برای نخستین بار دی اکسید گوگرد در جو یک سیاره فراخورشیدی شناسایی شد. این مولکول نشان دهنده وجود فرایندی مشابه آنچه در لایه اوزون روی می دهد، در این سیاره است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال