واکسن یا ماسک؟ ژاپن نگران از پیروزی ناگهانی بر ویروس کرونا

تقریبا در عرض یک شبانه‌روز، کشور ژاپن به داستانی حیرت‌آور و به نحوی مرموز از موفقیت بر ویروس کرونا تبدیل شد. پرونده‌های روزانه‌ی کووید-۱۹ در توکیو ریزش چشمگیری نسبت به پیکِ تقریبا ۶۰۰۰ نفری در اواسط آگوست داشت که حالا شمار پرونده‌های روزانه در پایتخت پرجمعیت این کشور به طور متوسط زیر ۱۰۰ نفر رسید، […]

تقریبا در عرض یک شبانه‌روز، کشور ژاپن به داستانی حیرت‌آور و به نحوی مرموز از موفقیت بر ویروس کرونا تبدیل شد. پرونده‌های روزانه‌ی کووید-۱۹ در توکیو ریزش چشمگیری نسبت به پیکِ تقریبا ۶۰۰۰ نفری در اواسط آگوست داشت که حالا شمار پرونده‌های روزانه در پایتخت پرجمعیت این کشور به طور متوسط زیر ۱۰۰ نفر رسید، که کم‌ترین میزان در ۱۱ ماه اخیر است.

کافی‌شاپ‌های پر از آدم، قطارهای شلوغ و حال و هوای شاداب گویای این روزها است، علی‌رغم دستپاچگی‌هایی که وجود دارند و دقیق نمی‌دانند چه چیزی پشت این سقوط یهویی قرار دارد!

به گزارش سرویس اخبار پزشکی تکنا، کشور ژاپن بر خلاف اروپا و دیگر کشورهای آسیایی، تا به حال هرگز چیزی شبیه به قرنطینه‌ی سراسری هم نداشته است و فقط تعدادی وضعیت اضطراری ملی ناکارآمدی را تجربه کرده است. تعدادی از فاکتورهای احتمالی در موفقیت ژاپن می‌تواند شامل واکسیناسیون دیرهنگام اما به طرز قابل‌توجهی سریع، تخلیه‌ی شمار زیادی از مناطق فعالیت‌های شبانه همان طور که ترس و وحشت از افزایش مبتلایان پخش می‌شد، عادتی همگانی در پوشیدن ماسک که خیلی قبل‌تر از پاندمی هم مردم ژاپن داشتند و هوای بد آگوست که مردم را در خانه نگه می‌داشت.

اما با کم‌رنگ‌تر شدن تاثیر واکسن و فرا رسیدن زمستان، متخصصان نگران‌اند که ژاپن ممکن است موج دیگری را مانند این تابستان تجربه کند، اگر متوجه نشوند دقیقا چرا این‌قدر ناگهانی آمار مبتلایان کاهش یافته است؛ همان زمانی که بیمارستان‌ها لبریز از مبتلایان شدید و مرگ بیداد می‌کرد؛ با این‌حال تعداد از میزان قبل از واکسیناسیون پایین‌تر بودند.

افراد زیادی کاهش میزان مبتلایان را مربوط به واکسیناسیون سراسری، به ویژه در میان جوانان می‌دانند. برای کاهش شمار مبتلایان. نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند. به گفته دکتر کازوهیرو تاتدا، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه توهو، شدت و سرعت واکسیناسیون در ژاپن در میان افرادی که کم‌تر از ۶۴ سال سن دارند ممکن است وضعیتی موقتی مشابه با مصونیت گله‌ای درست کند.

تاتدا اشاره کرد که میزان واکسیناسیون در ماه‌های جولای تا سپتامبر افزایش پیدا کرد، درست همان موقع که گونه‌ی عفونی‌تر دلتا به سرعت در حال پخش شدن بود. با این حال او هشدار داد که پیشرفت غیرمنتظره‌ی عفونت‌ها در ایالات متحده، بریتانیا و سایر جاهایی که واکسیناسیون ماه‌ها قبل از ژاپن انجام شده بود نشان می‌دهد که واکسن‌ها به تنهایی کامل نیستند و تاثیر آن‌ها به مرور زمان از بین خواهد رفت.

واکسیناسیون ژاپن در اواسط فوریه آغاز شد، که کادر درمان و سالمندان در صف اول قرار داشتند. کمبود واکسن صادراتی تا اواخر ماه می سرعت این پیشرفت را پایین آورد؛ از اواخر ماه می عرضه ثابت شد و اهداف واکسیناسیون روزانه تا بالای روزی ۱ میلیون دوز برای به حداکثر رساندن محافظت قبل از بازی های المپیک ۲۳ جولای تا ۸ آگوست بود.

میزان تزریق روزانه در ماه جولای تا ۱.۵ میلیون نفر بالا رفت و سطح واکسیناسیون را از ۱۵ ٪ در اوایل جولای تا ۶۵٪ در اوایل اکتبر افزایش داده بود که ک از کشور آمریکا با میزان واکسیناسیون ۵۷٪، پیشی گرفت.

افزایش مبتلایان روزانه تنها چند هفته جلوتر از بازی‌های المپیک که ژاپن را وادار کرد تا بازی ها با مبتلایان بیش تر از  ۵۰۰۰نفر در توکیو و نزدیک به ۲۰۰۰۰ نفر میزبانی کند. توکیو روز یکشنبه ۴۰ مبتلا را گزارش کرد که برای نهمین روز پیاپی پایین تر از ۱۰۰ و پایین‌ترین میزان امسال بود. کشور ژاپن در آمار کشوری با توجه به تعداد سرشماری‌شده‌ی ۱.۷۱ میلیون نفر مبتلا و ۱۸۰۰۰ مرگ از زمان آغاز پاندمی در اوایل سال گذشته، در یک‌شنبه‌ای که گذشت تنها ۴۲۹ نفر مبتلا را گزارش نمود.