محققان ژاپنی اولین ال ای دی نقطه کوانتومی با سبوس برنج ساختند

محققان نوعی LED نقطه کوانتومی با کمک پوسته برنج ساخته اند که علاوه بر کمک به محیط زیست می تواند پتانسیل استفاده در زمینه های مختلف را داشته باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نقاط کوانتومی از جنس نیمه هادی کوچک و با اندازه هایی زیر ۱۰ نانومتر هستند که دارای خواص […]

محققان نوعی LED نقطه کوانتومی با کمک پوسته برنج ساخته اند که علاوه بر کمک به محیط زیست می تواند پتانسیل استفاده در زمینه های مختلف را داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نقاط کوانتومی از جنس نیمه هادی کوچک و با اندازه هایی زیر ۱۰ نانومتر هستند که دارای خواص الکترونیکی می باشند. این نقاط کوانتومی می توانند در زمینه های مختلف مانند تلویزیون، سلول های خورشیدی، درمان های پیشرفته سرطان و غیره مورد استفاده قرار بگیرند. اما تاکنون به دلیل مسائل محیط زیستی تولید آنها در مقیاس انبوه ممکن نبوده است.

 اکنون دانشمندان دانشگاه هیروشیما با کمک دور ریز سبوس برنج نور ال ای دی نقطه کوانتومی سیلیکونی را توسعه دادند. این نقاط به دلیل مکانیک کوانتومی با دیگر ذرات تفاوت داشته که آن را برای استفاده در فناوری نانو مناسب خواهد کرد. این نقاط پس از روشن شدن توسط نور فرابنفش امکان برانگیختگی یک الکترون در نقطه کوانتومی را در حالت انرژی بالا تر فراهم می کند. این الکترون با برگشت به نوار ظرفیت قادر خواهد بود تا با انتشار نور انرژی آزاد کند و نور آن نیز به این اختلاف انرژی ظرفیت بستگی خواهد داشت.

نقاط کوانتومی خواصی شبیه به نیمه هادی های فله اتم ها یا مولکولها های گسسته دارند. با تغییر شکل و اندازه ویژگی های آنها نیز تغییر خواهد کرد. بزرگترین آنها با قطر ۵ تا ۶ نانومتر دارای طول موج های طولانی تر بوده و رنگ نارنجی و قرمز ساطع میکنند. نقاط کوانتومی با طول موج کوتاه تر به همراه رنگ هایی مانند آبی و سبز خواهند بود. ترکیب دقیق نقاط کوانتومی رنگ های خاص را ایجاد می کند. از مهم‌ترین کاربردهای نقاط کوانتومی می‌توان استفاده از آنها در ترانزیستور های تک الکترونی، ال ای دی، لیزرها، منابع تک فونی، تصویربرداری پزشکی و سلول های خورشیدی نام برد. حتی به دلیل اندازه کوچک میتوانند در چاپ جوهر افشان و پوشش اسپین نیز استفاده شوند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال