کامپیوترهای جیبی نیز همانند کروم‌بوک‌ها می‌توانند آینده را تغییر دهند!

این روزها کامپیوترهای جیبی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و محصولاتی همانند Compute Stick شرکت اینتل، با اینکه تازگی دارند، اما در بسیاری از مکان‌ها و همراه با بسیاری از وسایل‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال اطلاعات جدیدی توسط مرکز آمار ABI منتشر شده که نشان می‌دهد احتمالا تا سال 2021، شاهد افزایش تولید این کامپیوترها تا […]

این روزها کامپیوترهای جیبی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و محصولاتی همانند Compute Stick شرکت اینتل، با اینکه تازگی دارند، اما در بسیاری از مکان‌ها و همراه با بسیاری از وسایل‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال اطلاعات جدیدی توسط مرکز آمار ABI منتشر شده که نشان می‌دهد احتمالا تا سال 2021، شاهد افزایش تولید این کامپیوترها تا 5 میلیون دستگاه خواهیم بود. البته اطلاعاتی در مورد میزان تولید این کامپیوترهای جیبی در سال 2015 منتشر نشده، اما می‌توانیم رشد قابل توجه آنها را درک کنیم.

این موضوع می‌تواند از آنجایی قابل پیش‌بینی باشد که در مورد کروم‌بوک‌ها نیز همین اتفاق افتاد. در سال 2011 که برای اولین‌بار شاهد عرضه‌ی این محصولات بودیم، فروش چندان بالایی را مشاهده نکردیم، اما تا سه ماهه‌ی اول سال 2015، فروش کروم‌بوک‌ها به 5.7 میلیون دستگاه رسید و این یعنی که گوگل و دیگر شرکا، در این زمینه موفق ظاهر شده‌اند.

اندازه‌ی معمولی که کامپیوترهای جیبی دارند، کمی بزرگ‌تر از یک حافظه‌ی فلش است که می‌تواند از هر نوع صفحه‌نمایشی، با داشتن پورت HDMI بر روی خود پشتیبانی نماید. همچنین امکان نصب ویندوز 10 بر روی این کامپیوتر و دیگر نرم‌افزارهای مورد نیاز کاربران همچون مجموعه نرم‌افزاری آفیس و … نیز وجود دارد.

از اولین کامپیوترهای جیبی که وارد بازار شد، سال 2014 بود که شرکت دِل Wyse Cloud Connect را با مجهز بودن به سیستم‌عامل اندروید عرضه نمود، محصولی که هم‌اکنون نیز با قیمت 129 دلار در دسترس است. پس از آن سال گذشته بود که اینتل با معرفی محصولاتی مقرون‌‌به‌صرفه و داشتن ویژگی‌های پایه همانند WiFi، حافظه‌ی داخلی، حافظه‌ی رم، پورت‌های USB و …، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. شرکت ایسوس نیز با عرضه کردن Chromebit با قیمتی که کمتر از 100 دلار و داشتن سیستم‌عامل کروم، سعی کرد قیمت این محصولات را تا حد ممکن نیز کاهش دهد.

طبق گفته‌های مدیرعامل مرکز تحقیقاتی ABI، آقای Jeff Orr اعلام کرده که با افزایش قیمت کامپیوترها و لپتاپ‌ها، کامپیوترهای جیبی می‌توانند بهترین انتخاب برای افرادی باشند که نمی‌خواهند پول زیادی را صرف خرید کامپیوترها نمایند. همچنین وی اشاره داشته که جنگ اصلی سازندگان بر سر سیستم‌عامل‌های ویندوز، اندروید و کروم بوده و در آینده نیز باید شاهد عرضه‌ی محصولاتی با سیستم‌عامل لینوکس نیز باشیم.

البته تمامی کامپیوترهای جیبی قیمت پایینی ندارند و برخی از محصولات همانند Compute Stickهای شرکت این هستند که با مجهز بودن به پردازنده‌های قدرتمند M3 و M5، قیمتی بالاتر از 399 دلار نیز دارند. این محصولات مناسب افراد عادی نبوده و بیشتر به درد افرادی می‌خورند که به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند. به عنوان مثال، بسیاری از کاربران هستند که می‌خواهند کامپیوتر و یا سیستم خود را از راه دور کنترل نموده بدون اینکه هیچ مشکلی متوجه آنها باشد.

اما اینکه کاربران بخواهند از این محصولات در چه جاهایی استفاده نمایند نیز یکی دیگز از مواردیست که باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید. به عنوان مثال کاربران می‌توانند با استفاده از کامپیوترهای جیبی شرکت گوگل، به پخش آنلاین ویدئوها مشغول باشند و کاری همانند Chromecast گوگل را انجام دهند. یا برخی از افراد به کمک نسخه‌های اندرویدی از این کامپیوترها، می‌توانند تلویزیون‌ها و نمایشگرها را به یک تبلت اندرویدی بسیار بزرگ تبدیل کنند.

تحلیل‌گران در مراکز IDC و Gartner نیز معقتد هستند که امکان شخصی‌سازی برای این کامپیوترهای جیبی، بسیار آسان‌ است و کار کردن با آنها نیز به اندازه‌ای ساده هست که می‌تواند هر کسی را مجذوب خود نماید.

مرکز IDC نیز همانند ABI، اطلاعاتی در مورد میزان فروش این کامپیوترها در سال 2015 منتشر نکرده، اما اذعان داشته مجموعا فروش کامپیوترها در سال 2015، 276 میلیون دستگاه بوده است. تصور می‌کنید که چه بخشی از این عدد، به کامپیوترهای جیبی اختصاص دارد؟

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال