ماموریت‌های فضایی طولانی باعث عارضه کم خونی در فضانوردان می شود

مطالعات اخیر نشان می دهد ماموریت های فضایی طولانی تعداد گلبول های قرمز خون را کاهش داده و به این ترتیب فضانوردان دچار عارضه ای با نام کم خونی فضایی خواهند شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، این مطالعه در مجله پزشکی نیچر منتشر شده و برای اولین بار در جهان انجام گرفته است. […]

مطالعات اخیر نشان می دهد ماموریت های فضایی طولانی تعداد گلبول های قرمز خون را کاهش داده و به این ترتیب فضانوردان دچار عارضه ای با نام کم خونی فضایی خواهند شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، این مطالعه در مجله پزشکی نیچر منتشر شده و برای اولین بار در جهان انجام گرفته است. در این تحقیق بررسی‌هایی روی ۱۴ فضانورد انجام گرفت که طی آن مشخص شد سفر به فضا باعث افزایش ۵۴ درصدی از بین رفتن گلبولهای قرمز نسبت به حضور این فضانوردان در زمین می شود.

دکتر گایت رودر محقق توانبخشی بیمارستان اتاوا در مورد این تحقیق می‌گوید: این کم خونی از اولین ماموریت های فضایی این فضانوردان و در هنگام بازگشت به زمین گزارش شده است. اما پیش از این تحقیق دلیل اصلی بروز این کم خونی مشخص نشده بود. این تحقیق به ما نشان داد که حضور در فضا باعث نابودی تعداد بیشتری از گلبولهای قرمز شده به طوری که در طول سفر این فرایند وجود دارد.

پیش از این کم خونی فضایی را همانند ورود مایعات به قسمت بالای بدن و سازگاری سریع بدن تصور می کردند. زیرا فضانوردان پس از حضور در فضا ۱۰ درصد از مایعات رگهای خود را از دست می‌دادند. به همین دلیل و با توجه به ایجاد تعادل، بدن آنها ده درصد از سلولهای خونی را نیز نابود می‌کرد.

تحقیقات اخیر نشان داد که از بین رفتن گلبول های قرمز به دلیل این جابجایی مایعات ایجاد نمی شود. بدن یک انسان معمولی در روی زمین قادر است در هر ثانیه حدود دو میلیون سلول قرمز را تولید و یا تخریب کند. اما این رقم در بدن فضانوردان و در حین سفر فضایی حدود ۵۴ درصد بیشتر می شود. این نتیجه در بدن زنان و مردان به یک اندازه گزارش شده است. در این تحقیق از روش جدیدی برای اندازه‌گیری دقیق و تخریب گلبول قرمز خون استفاده شده بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال