ساخت فلزی براق و درخشان از آب خالص

فیزیکدانان توانستند در محیط آزمایشگاهی با استفاده از آلیاژ فلز های قلیایی از آب خالص به حالت فلزی دست پیدا کنند. این پروژه که با همکاری شیمیدانان اروپایی انجام گرفت در آینده می‌تواند به کشف این ماده حیاتی در سایر سیاره های منظومه شمسی از طریق حالات مختلف منجر شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری […]

فیزیکدانان توانستند در محیط آزمایشگاهی با استفاده از آلیاژ فلز های قلیایی از آب خالص به حالت فلزی دست پیدا کنند. این پروژه که با همکاری شیمیدانان اروپایی انجام گرفت در آینده می‌تواند به کشف این ماده حیاتی در سایر سیاره های منظومه شمسی از طریق حالات مختلف منجر شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، آب ناخالص به دلیل وجود ناخالصی ها میتواند خاصیت رسانایی داشته باشد. در کشف اخیر دانشمندان توانستند در محیط آزمایشگاه خاصیت رسانایی در آب خالص مانند آنچه در فلزات دیده می‌شود ایجاد کنند.

به طور کل آب موجود در طبیعت حاوی یونهای آزاد است که می‌تواند جریان الکتریکی را عبور دهد. از طریق اعمال فشار به آب نیز می توان این خاصیت را در آن ایجاد کرد اما چنین فشاری در آزمایشگاه امکان پذیر نیست. به همین دلیل میتوان از طریق تماس با فلزهای قلیایی به چنین خاصیتی در آب رسید.

روبرت سیدل فیزیکدان مرکز تحقیقات برلین گفته است: برای چنین کاری علاوه بر اعمال فشار از فلز های قلیایی استفاده شد. آب در تماس با فلزهای قلیایی با به اشتراک گذاری الکترون خاصیت رسانایی الکتریکی پیدا کرده است. این فلز های قلیایی می تواند سدیم و پتاسیم باشد. یون های آزاد شده از این فلزها خاصیت رسانایی آب را به وجود می آورند و می توانند هدایتگر جریان در آن باشند. این خاصیت در محیط آزمایشگاه و تنها برای چند ثانیه اتفاق افتاد.

به گفته محققان برای تبدیل هر ماده ای به رسانا می‌توان از فشار زیاد استفاده کرد. در فشار زیاد اتمها متراکم شده و با همپوشانی برای الکترون لایه های بیرونی امکان حرکت آنها به وجود می آید. اما برای آب چنین نیست. زیرا فشار مورد نیاز برای رسانا کردن آب چهل و هشتم مگابار است که تقریباً چیزی برای ۴۸ میلیون برابر فشار اتمسفر زمین در سطح دریا محاسبه می شود. به همین دلیل فیزیکدانان به کمک پاویلیون شیمیدان عالی از موسسه علوم شیمی چک طرح استفاده از  فلز های قلیایی را پیشنهاد کردند. این فلزات با آزاد کردن لایه الکترونی آخر خود این خاصیت را برای آب فراهم می‌کنند.

 اما مشکل اینجاست که در اثر واکنش چنین فلزهایی با آب امکان انفجار خواهد بود. به همین دلیل به جای اضافه کردن فلز به آب محققان آب را به فلز اضافه کردند. هدف از انجام این تحقیق شناخت حالت های مختلف موادی مانند آب در کهکشان و در سیاره اورانوس و نپتون است که فشار بسیار بالا در آن ها باعث می‌شود که هیدروژن در آن به حالت فلز وجود داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال