ساخت نوعی پلاستیک تجزیه پذیر که در محیط به شکر تبدیل می شود

دانشمندان با هدف ایجاد پلاستیک های گیاهی نوعی پلاستیک جدید همانند PET توسعه دادند که در صورت باقی ماندن در محیط به شکر تبدیل می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اکنون پلاستیک ها بصورت مختلف و چند منظوره  مورد استفاده قرار می گیرند اما قرارگیری آنها در محیط زیست می تواند […]

دانشمندان با هدف ایجاد پلاستیک های گیاهی نوعی پلاستیک جدید همانند PET توسعه دادند که در صورت باقی ماندن در محیط به شکر تبدیل می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اکنون پلاستیک ها بصورت مختلف و چند منظوره  مورد استفاده قرار می گیرند اما قرارگیری آنها در محیط زیست می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل دانشمندانی از دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان نوعی پلاستیک جدید و ساختاری شبیه به PET ساختند که در صورت قرارگیری در محیط به قندهای بی ضرر تجزیه می شود. این پلاستیک از مواد زائد گیاهی بدست آمده است و می تواند به صورت شیمیایی بازیافت شود.

در حال حاضر رایج ترین پلاستیک مورد استفاده از خانواده پلی استر همان پلی پلی‌اتیلن ترفتالات یا به اختصار PET است که در بسیاری از مواد مانند لباس، ظروف، مایعات و مواد غذایی و یا ترکیب با الیاف شیشه به کار میرود. اما ماده جدید می تواند با همان استحکام PET از نوعی پلیمر زیستی به نام لیگنین ساخته شده است که در دیواره سلول های گیاهی وجود دارد.

لورنز مانکر از محققان ارشد این مطالعه می گوید: با استفاده از یک آلدهید متفاوت می توان روی دو طرف مولکول های قند گروه های چسبنده را اضافه کرد و آنها را به صورت بلوک سازنده پلاستیک درآورد و بدین ترتیب با همین روش ساده میتوان حدود ۲۵ درصد از زباله های کشاورزی یا حتی ۹۵ درصد از شکر خالص را به پلاستیک تبدیل کرد.

 این پلاستیک زیستی همان خواص پلاستیکهای معمولی را خواهد داشت و استحکام کششی آن تا ۷۷ مگاپاسکال خواهد بود. همچنین این بیو پلاستیک همه کاره بوده و میتوان از آن برای ساخت نوار و بسته بندی، رشته هایی برای چاپ سه بعدی یا الیاف و تبدیل آن به پارچه استفاده کرد. از مهم‌ترین مزیت دفع آن به شکل سبز است و در صورت ورود به محیط زیست تجزیه شده و به قندهای تشکیل دهنده تبدیل می شود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال