ساخت نوعی پوست مصنوعی الکترونیکی با قابلیت حس لامسه

محققان نوع جدیدی از پوست الکترونیکی را توسعه دادند که می تواند حس لامسه را درک کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران آلمانی تلاش کردند تا در نسخه جدید پوست مصنوعی تولید شده حس لامسه را نیز جاسازی کنند. این پوست مانند پوست واقعی دارای مو بوده و قدرت لامسه و […]

محققان نوع جدیدی از پوست الکترونیکی را توسعه دادند که می تواند حس لامسه را درک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران آلمانی تلاش کردند تا در نسخه جدید پوست مصنوعی تولید شده حس لامسه را نیز جاسازی کنند. این پوست مانند پوست واقعی دارای مو بوده و قدرت لامسه و درک جهت حرکت را دارا است.

پوست به عنوان گسترده ترین اندام بدن دارای حس لامسه است که در نسخه های مصنوعی امکان تکرار آن وجود ندارد. در پوست های الکترونیکی با استفاده از لایه نازک از مواد تلاش می‌شود تا با کمک ویژگی های الکترونیکی برخی عملکردهای طبیعی پوست مانند حس لامسه، فشار، دما و درد را به آن اضافه کرد. از مهم ترین موارد استفاده از پوست های مصنوعی نیز پیوند آن برای بیمارانی است که پس از آسیب های شدید حس لامسه خود را از دست داده اند.

محققان موسسه فناوری کمنیتس در آلمان با کمک یک حسگر جدید پوست الکترونیکی حساسی را توسعه داده اند که در آن از موهای ریزی استفاده شده تا بتواند احساس لامسه انسان را تقلید کند. موهای ریز مغناطیسی در این پوست الکترونیکی درون یک ماده الاستومری جاسازی شده اند. این موها مانند موهای طبیعی در زیر پوست الکترونیکی دارای ریشه بوده و با لمس قابل حرکت هستند. درون ریشه های پیازی این موها نیز یک حسگر مغناطیسی سه بعدی قرار دارد که به ریشه امکان می دهد تا موقعیت دقیق را ردیابی کند. بدین ترتیب کل حسگرها امکان تشخیص لمس و حتی جهت آن را در سراسر پوست خواهند داشت.