ساخت نوعی مواد نرم که توسط نور حرکت می‌کنند

محققان آمریکایی نوعی مواد نرم  طراحی کرده اند که می تواند مانند موجودات زنده با کمک نور حرکت کند و یا روی زمین بخزد. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه نورث وسترن نوعی ماده نرم شبیه به موجودات زنده ساخته‌اند که با دریافت نور می‌توانند خم شون،د چرخش و یا خزیدن روی سطح […]

محققان آمریکایی نوعی مواد نرم  طراحی کرده اند که می تواند مانند موجودات زنده با کمک نور حرکت کند و یا روی زمین بخزد.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه نورث وسترن نوعی ماده نرم شبیه به موجودات زنده ساخته‌اند که با دریافت نور می‌توانند خم شون،د چرخش و یا خزیدن روی سطح زمین را آغاز کنند، به طوری که مانند موجودات زنده دیده می شوند. نکته مهم این است که این مواد نرم بدون وجود هیچ سخت افزار پیچیده و یا حتی الکتریسیته حرکت خود را انجام می دهند. این مواد شبه زنده در آینده می توانند وظایف بسیاری را برعهده بگیرند و کاربردهایی را در حوزه انرژی، محیط زیست و پزشکی پیشرفته داشته باشند.

 ساموئل استاپ محقق برتر این پروژه می گوید: در جهانی که ابزار آن هر روز هوشمند تر می شوند ابداع موادی که قابلیت های یک موجود زنده را داشته باشد می‌تواند گام بعدی هوشمند در جهان امروز باشد. کارکرد این مواد به گونه‌ای است که با تابش نور یکسری تغییرات شیمیایی در شبکه پلیمری آن انجام می‌گیرد و ماده در برابر آب مقاومت می‌کند و با حذف نور آب دوباره به ماده وارد میشود. این محقق همچنین اضافه کرده است، بررسی سیستم های بیولوژیکی نشان می دهد که عضلات به علت اتصال میان پروتئین های کوچک و پلیمر های بزرگ پروتئینی است که قابلیت منبسط و منقبض شدن دارند. تنها تفاوت این مواد با عضلات استفاده از سوخت شیمیایی در عضلات بدن و تولید انرژی مکانیکی است.

در این مواد نرم جدید، نور می تواند جهت حرکت این مواد را نیز کنترل کند به عنوان مثال این مواد به سمت محل تابش نور خم می شوند و تغییر جهت نور باعث خزیدن این ماده بر روی سطوح میشود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال