ساخت ماسک هوشمندی که می‌تواند ویروس کرونا و آنفولانزا را تشخیص دهد

ماسک جدید که توسط محققان چینی توسعه داده شده است می‌تواند ویروس هایی مانند آنفولانزا و کرونا را تشخیص دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در صورت قرار گیری ماسک جدید در مجاورت ویروس این ماسک می تواند آن را اطلاع رسانی کند. به گفته محققان علاوه بر کنترل شیوع بیماری امکان […]

ماسک جدید که توسط محققان چینی توسعه داده شده است می‌تواند ویروس هایی مانند آنفولانزا و کرونا را تشخیص دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در صورت قرار گیری ماسک جدید در مجاورت ویروس این ماسک می تواند آن را اطلاع رسانی کند. به گفته محققان علاوه بر کنترل شیوع بیماری امکان کمک به افراد آسیب پذیر با کمک این ماسک وجود دارد. در این ماسک از نوعی سنسور استفاده شده است که امکان شناسایی ویروس آنفولانزا و کووید در هوا تنها در ده دقیقه وجود دارد.

هدف از ساخت این ماسک توسعه دستگاهی بود که بتواند ویروس را در هوا شناسایی کرده و آن را به کاربر اطلاع دهد. همچنین این ماسک با هدف استفاده در محیط های بسته توسعه پیدا کرده است. زیرا در این مناطق احتمال انتقال ویروس بیشتر است.

نحوه کارکرد این ماسک به گونه ای است که می‌تواند ویروس ها را از طریق آئروسل یا همان قطرات یا ذرات معلق در هوا تشخیص دهد. بسیاری از ویروس های تنفسی مانند آنفولانزا از این طریق و با عطسه یا سرفه گسترش می یابند. همچنین این ویروس ها پس از انتشار مدتی در هوا معلق هستند.

درون این ماسک از یک سنسور کوچک به همراه آپتامر استفاده شده است. این مولکول مصنوعی امکان شناسایی پروتئین های منحصر به فرد پاتوژن هایی مانند آنتی بادی را خواهد داشت. به گفته دانشمندان سه نوع آپتامر در این سنسور استفاده شده است که همگی آنها امکان تشخیص پروتئین سطحی کووید و آنفولانزا را دارند.

برای اطمینان از کارکرد این ماسک را در یک محفظه بسته آزمایش کردند. در این محفظه پروتئین های سطحی زنده حاوی مقادیر کمی ویروس اسپری شد. سنسور موجود در این ماسک توانست نمونه ها را با ۰.۳ میکرو لیتر مایع حاوی پروتئین های زنده شناسایی کند. این میزان حدود ۷۰ تا ۵۶۰ برابر نسبت به مایع تولید شده در هنگام عطسه کمتر است. محققان می گویند می توان در صورت شناسایی ویروس جدید این ماسک را به روز رسانی کرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال