ساخت صفحات خورشیدی خود ترمیم شونده برای استفاده در فضا

محققان نوعی صفحه خورشیدی جدید توسعه دادند که می تواند در صورت آسیب در فضا خود را ترمیم کند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تکنا، صفحات خودشیدی جدید ممکن است توسط تشعشعات خورشیدی در فضا آسیب ببینند. اما آنها می توانند خود را درمان کرده و ترمیم کنند. این کشف جدید می تواند منابع انرژی […]

محققان نوعی صفحه خورشیدی جدید توسعه دادند که می تواند در صورت آسیب در فضا خود را ترمیم کند.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی تکنا، صفحات خودشیدی جدید ممکن است توسط تشعشعات خورشیدی در فضا آسیب ببینند. اما آنها می توانند خود را درمان کرده و ترمیم کنند. این کشف جدید می تواند منابع انرژی منعطف را برای فضاپیماها به ارمغان بیاورد.

این صفحات از نوعی سلول خورشیدی پروسکایت ساخته شده که برای استفاده در فضا مناسب است. این صفحات وزن کمی داشته و هزینه ساخت آنها پایین است. همچنین عملکرد آنها در تبدیل انرژی خورشیدی به برق بالاست. در هر صورت این صفحات باید توانایی مقاومت در برابر ذرات پرانرژی پروتون در فضا را داشته باشند. محققان دانشگاه سیدنی برای این کار راه حل جدیدی را پیشنهاد کردند.

آنها در محیط آزمایشگاه بسترهای سلول های خورشیدی جدید را با شبیه سازی اثر تشعشعات پروتون آزمایش کردند. در این آزمایش ها مشخص شد موادی به نام مواد حمل و نقل حفره ای در سلول های خورشیدی پروسکایت باعث افزایش تحمل آنها میشوند. این مواد حرکت حفره ها درون این سلول ها را آسان تر می کنند. با پیکربندی مناسب این مواد می توان امکان خودترمیمی سلول ها را نیز بوجود آورد.

به گفته محققان این کار به تحقیقات بیشتری نیز دارد. اما گام های نخست می تواند در آینده به ساخت فضاپیماهایی با صفحات خورشیدی خود ترمیم شوند بیانجامد.