ساخت لباس های هوشمند با قابلیت اتصال به وای فای و مقاوم در برابر شستشو

محققان تلاش کردند تا لباس های هوشمندی را توسعه دهند که علاوه بر قابلیت اتصال به وای فای در مقابل شستشو نیز مقاوم باشند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان دانشگاه پردو توانستند نوعی لباس هوشمند با استفاده از پارچه های معمولی طراحی کنند که قابل شستشو هستند و پس از شستشو […]

محققان تلاش کردند تا لباس های هوشمندی را توسعه دهند که علاوه بر قابلیت اتصال به وای فای در مقابل شستشو نیز مقاوم باشند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مهندسان دانشگاه پردو توانستند نوعی لباس هوشمند با استفاده از پارچه های معمولی طراحی کنند که قابل شستشو هستند و پس از شستشو نیز قابلیت اتصال خود را حفظ خواهند کرد. این لباس ها برای تامین نیروی خود از  ارتباط بی‌سیم استفاده خواهند کرد و در آنها هیچ نوع باتری به کار گرفته نشده است.

 محققان معتقدند که در آینده بیش از پیش شاهد لباس های هوشمند خواهیم بود. در این لباس ها مدارهای الکترونیکی و حسگر هایی وجود دارند که می توانند امکان برقراری ارتباط کاربر با موبایل، رایانه و دیگر تجهیزات ارتباطی را امکان پذیر کنند. بدین ترتیب علاوه بر افزایش بهره‌وری می توان وضعیت سلامت کاربر را نیز رصد کرد.

 تا پیش از این چالش اصلی برای تولید لباس هوشمند شسته شدن مداوم آن بوده است. زیرا شستشو می توانست به تجهیزات الکترونیکی داخل آن آسیب وارد کند. اکنون مهندسان دانشگاه پوردو روشی را طراحی کردند که بدون نیاز به باتری لباس های هوشمند را در برابر شستشو ایمن خواهد کرد. رامسس مارتینز، پژوهشگر این تحقیق می‌گوید: در واقع روی لباس ها از مولکول های بسیار آبگریز استفاده شده تا بتوان این لباسها را در مقابل آب مقاوم کرد. بدین ترتیب لباس های هوشمند بدون اینکه آسیبی ببینند امکان شستشو خواهند داشت. این لباس ها همانند لباس های معمولی بوده و بسیار انعطاف پذیر و قابل تنفس هستند. همچنین آنها برخلاف پوشیدنی های الکترونیکی کنونی نیاز به باتری نخواهند داشت و برای تامین انرژی از طریق وای فای و امواج رادیویی آن را تامین خواهند کرد.

 نمونه ساخته شده از این لباس هوشمند نوعی دستکش بدون باتری است که در آن کاربر می تواند انگشت خود را به کابل برق نزدیک کرده و پس از روشن شدن یکی از انگشت ها اخطار در مورد برق‌گرفتگی داده میشود. نمونه دیگر نوعی هدبند است که با بستن روی سر می تواند سلامت قلب را بررسی کند. بدین ترتیب لباس ها علاوه بر پوشیدن برای گرم شدن می‌توانند ابزاری برای نظارت از سلامت و حتی محافظت در برابر حوادث نیز به همراه خود داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال