ساخت پارچه هوشمندی که به دما و الکتریسیته واکنش نشان می دهد

محققانی از دانشگاه واترپلو نوعی پارچه هوشمند ساخته اند که می تواند علاوه بر گرما به الکتریسیته نیز واکنش نشان دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پارچه هوشمند. ساخته شده توسط محققان می تواند هم از طریق گرما و هم جریان الکتریکی فعال شود. محققان برای ساخت این پارچه هوشمند از الیاف […]

محققانی از دانشگاه واترپلو نوعی پارچه هوشمند ساخته اند که می تواند علاوه بر گرما به الکتریسیته نیز واکنش نشان دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پارچه هوشمند. ساخته شده توسط محققان می تواند هم از طریق گرما و هم جریان الکتریکی فعال شود.

محققان برای ساخت این پارچه هوشمند از الیاف پلیمری نانو کامپوزیت استفاده کردند. این ماده از پلاستیک بازیافتی بدین آمده و ارزان قیمت است. این پارچه در برابر محرک های گفته شده تغییر رنگ و شکل می دهد. این پارچه بصورت منحصر بفرد طراحی شده و می توان به عنوان لباس گرم کننده کاربر مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر میلاد کامکار استاد مهندسی شیمی دانشگاه واترپلو و یکی از محققین ساخت این پارچه می گوید: این پارچه می تواند در موارد مختلفی مانند بازی ها، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و غیره کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال در پوشیدنی ای که در اثر محرمی مانند گرما تغییراتی را در دنیای مجازی ایجاد کند.

طراحی منحصر بفرد این پارچه ترکیبی از کامپوزیت های پلیمری و فولاد ضد زنگ است. در این پارچه مواد نرم و سخت بطور هماهنگ با یکدیگر همزیستی خواهند داشت.

دانشمندان برای بافت این پارچه هوشمند یک دستگاه بافندگی استاندارد ساختند. این دستگاه بسیار منعطف بوده بطوری که علاوه بر ایجاد آزادی عمل در طراحی می تواند تولید این پارچه در ابعاد بزرگ را امکانپذیر کند. همچنین امکان فعال کردن این پارچه با ولتاژ برق کم فراهم است و نسبت به سیستم های قبلی کارآمدتر و به صرفه تر است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال