ساخت اولین قایق برقی چوبی با استفاده از چاپ سه بعدی

دبی در یک اقدام فناورانه موفق شد تا یک قایق چوبی با ساختار چاپ سه بعدی و سیستم نیروی محرکه الکتریکی بسازد. در این قایق از موتورهای ۱۰ کیلوواتی و باتری‌های لیتیومی استفاده شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اداره راه و حمل و نقل دبی در یک اقدام جدید سنت‌های […]

دبی در یک اقدام فناورانه موفق شد تا یک قایق چوبی با ساختار چاپ سه بعدی و سیستم نیروی محرکه الکتریکی بسازد. در این قایق از موتورهای ۱۰ کیلوواتی و باتری‌های لیتیومی استفاده شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اداره راه و حمل و نقل دبی در یک اقدام جدید سنت‌های باستانی را با فناوری مدرن ترکیب کرده و نخستین قایق برقی چوبی جهان را با کمک فناوری چاپ سه بعدی ساخته است. این قایق به نام آبرا می‌تواند از سیستم نیروی محرکه الکتریکی برای حرکت در آب استفاده کند.

این قایق ۲۰ نفره طی همکاری سازمان جهانی دریایی ابوظبی با شرکت‌هایی نظیر میتسوبیشی ژاپن، زیمنس و تورقیدو آلمان ساخته شد. قایق جدید برای حفظ هویت سنتی خود و همچنین حمایت از فناوری‌های مدرن از قبیل استراتژی چاپ سه بعدی طراحی شده است. در واقع امارات متحده عربی قصد دارد در آینده به قطب پیشرو فناوری چاپ سه بعدی تا سال 2030 تبدیل شود. این فناوری و رویکرد نوآورانه در آینده زمان تولید را تا ۹۰ درصد کاهش داده و هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری را نیز تا ۳۰ درصد کمتر خواهد کرد. قایق الکتریکی جدید با استراتژی پایداری زیست محیطی در حمل و نقل دریایی مطابقت داشته و با هدف کاهش رد پای کربن در دبی ساخته شده است.

قایق آبرا از نظر ویژگی چندین عملکرد مهم خواهد داشت. این قایق از طولانی‌ترین ساختار مونوکوک برخوردار بوده و با کمک فناوری چاپ سه بعدی در ابعاد ۱۱ متر و ۳.۱ متر ساخته شده است. برای تولید نیروی محرکه از یک پیشرانه الکتریکی با دو موتور ۱۰ کیلوواتی و باتری‌های لیتیومی بهره گرفته شد. این ابرای الکتریکی به نوعی می‌تواند نشان دهنده آینده حمل و نقل آبی در دبی محسوب شود. اداره راه و حمل و نقل دبی نیز برای تقویت زیرساخت‌های موجود برای استفاده از این قایق به ارتقا ۴ ایستگاه سنتی در نهر دبی پرداخته است.