ساخت بادوام ترین و سبک ترین رنگ در جهان

محققان رنگ جدیدی تولید کرده اند که با قابلیت دفع گرما سبک ترین رنگ در جهان محسوب میشود. همچنین می توان آن را در رنگ های مختلف تولید کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، رنگ ساخته شده سبک ترین رنگ در جهان است که می تواند قرن ها دوام داشته باشد. محققان […]

محققان رنگ جدیدی تولید کرده اند که با قابلیت دفع گرما سبک ترین رنگ در جهان محسوب میشود. همچنین می توان آن را در رنگ های مختلف تولید کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، رنگ ساخته شده سبک ترین رنگ در جهان است که می تواند قرن ها دوام داشته باشد. محققان برای ساخت آن از بالهای پروانه الهام گرفته اند. نحوه ساخت آن نیز بدون استفاده از رنگدانه و با استفاده از نانوذرات بصورت ساختاری بوده است. این رنگ که به رنگ پلاسمونیک نام گذاری شده است می تواند تنها با ۱.۴ کیلوگرم برای رنگ آمیزی یک بویینگ ۷۴۷ مورد استفاده قرار بگیرد. در حالیکه در صورت استفاده از رنگ های معمولی باید ۴۵۴ کیلوگرم رنگ بکار رود. این بدین معنی است که استفاده از رنگ جدید می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را نیز تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

دیگر مزیت رنگ جدید قابلیت خنک نگه داشتن آن است. بطوری که با استفاده از آن می توان سازه ها را خنک نگه داشت. زیرا رنگ پلاسمونیک کل طیف مادون قرمز را منعکس کرده و گرمای کمتری جذب می کند.

دباشیس چاندار، دانشمند نانو در دانشگاه فلوریدا و رهبر تیم سازنده این رنگ می گوید: در ایالات متحده حدود ده درصد از برق تولیدی صرف تهویه هوا میشود. این رنگ جدید تفاوت دمایی مناسبی را ایجاد خواهد کرد که می تواند باعث صرفه جویی در انرژی شود. در رنگ های کنونی از رنگدانه استفاده میشود که ایجاد آن به مولکول های خاصی نیاز دارد. در رنگ های مدرن نیز این رنگدانه ها بطور مصنوعی سنتز میشوند.

خواص الکترونیکی هر مولکول در زمان جذب نور رنگ ظاهر شده را کنترل می کند. بنابراین برای هر رنگ جدید یه یک رنگدانه جدید نیز نیاز خواهد بود. اما در رنگ پلاسمونیک تنها از نانوذره دو ماده آلومینیوم و اکسید آلومینیوم استفاده شده است. به گفته چاندار رنگ ساختاری دارای مکانیزم تولید رنگ پر چند گونه زنده است. در همه آنها نیز آرایش هندسی دو ماده بی رنگ باعث ایجاد همه رنگ ها خواهد شد. اما در رنگ های معمولی برای هر رنگ نیاز به مولکول های جدید است. بنابراین رنگ ساختاری باعث سبک شدن رنگ می‌شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال