میکروب های موجود در آب شور قطب شمال به جستجوی حیات در مریخ کمک می کنند

محققان معتقدند به دلیل شباهت بسیار زیاد منطقه ای از قطب شمال به مریخ میکروبهای جان سخت آب شور این منطقه می تواند در جستجوی حیات مریخی کمک کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، میکروبهای مد نظر این محققان که در اعماق یخ های دائمی قرار دارند تاکنون هرگز دیده نشده اند. […]

محققان معتقدند به دلیل شباهت بسیار زیاد منطقه ای از قطب شمال به مریخ میکروبهای جان سخت آب شور این منطقه می تواند در جستجوی حیات مریخی کمک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، میکروبهای مد نظر این محققان که در اعماق یخ های دائمی قرار دارند تاکنون هرگز دیده نشده اند. اما آنها می توانند ردپای حیات در مریخ را ارائه کنند. به دلیل وجود خاک منجمد در این منطقه و وجود انباری از متان که باقی مانده از آخرین دوران یخبندان است میتوان آن را به مناطقی از مریخ تشبیه کرد. در این منطقه از قطب شمال چشمه ای به نام چکش گمشده وجود دارد که از آن آب شوری از عمق ۶۰۰ متری منجمد دائمی بیرون می آید.

از مهمترین شباهت های چشمه چکش گم شده به مریخ وجود محیط سرد، شور و بدون اکسیژن است. چیزی که اکنون در مریخ وجود دارد و به طور گسترده به صورت رسوبات نمکی از آب های باستانی به جا مانده است. به گفته محققان و وجود آثار در شیب های دیواره دهانه های مریخ شباهت هایی به چشمه چکش گمشده از لحاظ شوری آب دارد. محققان در شرایط خشن چشمه چکش حیات میکروبی را یافته اند و توانسته اند در آن ژنوم حدود ۱۱۰ موجود زنده را توالی یابی کنند. بدین ترتیب می‌توان به حیات بالقوه در محیط خشن مریخ نیز امیدوار بود.

لاین وایت از گروه تحقیقاتی این پروژه و متخصص میکروبیولوژی قطبی در این مورد می گوید: میکروب های کشف شده در چکش گمشده به طوری شگفت انگیز هستند و میتوانند برای ادامه زندگی بدون مواد آلی و اکسیژن دوام بیاورند. نتیجه این تحقیق به نوعی نشان دهنده طرح ژنتیکی برای وجود حیات میکروبی در مریخ چه امروز و چه در گذشته خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال