نقد و بررسی ویندوز‌فون لومیا 950 مایکروسافت؛ نسخه افسانه‌ای

گوشی لومیا 950 مایکروسافت اولین گوشی متولد شده از سری جدید لومیا با دنبال کردن تغییر استراتژی این شرکت است. گوشی همراهی که طراحی دقیقی دارد، ایده‎های آشکار و جدیدی پشت آن با در نظرگیری آینده قرار گرفته است، سخت‎افزار به خوبی انتخاب شده است و نوآوری‎های خوبی در مبحث نرم افزاری دیده می‎شود. گوشی […]

گوشی لومیا 950 مایکروسافت اولین گوشی متولد شده از سری جدید لومیا با دنبال کردن تغییر استراتژی این شرکت است. گوشی همراهی که طراحی دقیقی دارد، ایده‎های آشکار و جدیدی پشت آن با در نظرگیری آینده قرار گرفته است، سخت‎افزار به خوبی انتخاب شده است و نوآوری‎های خوبی در مبحث نرم افزاری دیده می‎شود. گوشی حماسی که میراث نوکیا را بر دوش می‎کشد و تحت مراقبت مایکروسافت دوباره زاده شده است.

لومیا 950 دارای ظاهری بی‎نظیر، سخت‎‎افزاری قدرتمند، کیفیت تصویر فوق‎العاده بی‎نظیر و ابتکارات تازه در بخش نرم‎افزاری است. این گوشی قادر به ارائه‎ی ویژگی‎های بی‎نظیر نرم‎افزاری نظیر تعیین هویت کاربر با استفاده از عنبیه‎ی چشم او و Windows Hello و ویندوز کوانتینیوم است که این امکان را در اختیار گوشی قرار می‎دهد که به دنبال اتصال به یک تلویزیون تجربه‎ای در حد یک کامپیوتر شخصی را داشته باشید.

لومیا 950 یک‎سری از قابلیت‎های بی‎نظیر نوکیا را به عنوان خواسته‎های طرفداران در خود جا داده است یعنی یک دوربین بی‎نظیر PureView با قابلیت پایدارسازی اپتیکال تصویر و کیفیت حسادت‎برانگیز و 4 میکروفون برای برای استفاده در هنگام ضبط ویدیوهای 4k، باتری قابل تعویض با ظرفیت زیاد 3,000 mAh و البته پشتیبانی از کارت حافظه‎ی خارجی.

سیستم‎عامل ویندوز برای گوشی‎های همراه نیز خودش را با هسته‎ی سیستمی جدید وفق داده است و شاهد استفاده از ویندوز 10 در تمامی محصولات گوشی همراه، دسکتاپی و ایکس‎باکس شرکت مایکروسافت هستیم. این سیستم‎عامل از مجموعه‎ای از قابلیت‎ها پشتیبانی می‎کند و دارای رابط کاربری تمیزی می‎باشد که به همراه آن مولتی‎مدیای پیشرفته و اپلیکیشن‎های اداری نیز دیده می‎شوند.

با ما با نقد این گوشی همراه باشیم که چیزهای زیاد دیگری برای گفتن دارد، ولی ابتدا نگاهی به ویژگی‎های اصلی آن می‎اندازیم.

مشخصات اصلی گوشی لومیا 950 مایکروسافت:

  • ویندوز 10 موبایل با پشتیبانی از کوانتینیوم ، علاوه بر این Display Dock در بعضی از بازارها نیز دیده می‎شود
  • صفحه‎ی نمایش 5.2 اینچی دارای رزولوشن Quad HD از نوع AMOLED با تراکم پیکسلی 564ppi، تکنولوژی ClearBlack، Glance Screen و محافظ صفحه‎ی نمایش گوریلا گلس 3
  • چیپست اسنپ‎دراگون 808، پردازنده‎ی 6 هسته‎ای، 2 پردازنده‎ی Cortex-A57 با سرعت کلاک 82 گیگاهرتز و 4 پردازنده‎ی Cortex -A53 با سرعت کلاک 1.44 گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی Adreno 418، سه گیگابایت رم
  • سنسور دوربین 20 مگاپیکسلی PureViewبا حسگر BSI ، عدسی‎های زایس (Zeiss)، پایدارسازی اپتیکال تصویر، فلش ال‎ای‎دی RGB سه‎تایی، قابلیت Rich Capture، ضبط تصاویر با فرمت RAW، فلش داینامیک، بزرگنمایی بدون افت در تصاویر 8 مگاپیکسلی، تصاویر پانورامایی 50 مگاپیکسلی
  • قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و نرخ 24 فریم بر ثانیه، قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080 با نرخ های 25، 30، 60 و 24 فریم بر ثانیه، ضبط ویدیو با کیفیت اسلوموشن، ضبط صدا با میکروفون‎هایی در 4 جهت، بزرگنمایی بدون افت کیفیت در ویدیوهای 1080p (3x) و 720p (4x)
  • دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • فضای ذخیره‎سازی داخلی 32 گیگابایتی قابل ارتقاء با پشتیبانی از کارت حافظه‎ی خارجی
  • پشتیبانی از شبکه‎های 6 LTE (سرعت دانلود تا 300 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه)، پشتیبانی از شبکه‎ی Wi-Fi a/b/g/n/ac، رادیو FM، بلوتوث نسخه‎ی 4.1، سرویس‎های مسیریابی جی‎پی‎اس، Beidou و GLONASS، پورت یو‎اس‎بی Type-C، دو سیم‎کارت‎خور
  • قابلیت شناخت کاربر توسط قابلیت Windows Hello به همراه اسکنر عنبیه‎ی چشم
  • لغو فعال نویز از طریق میکروفون اختصاصی
  • باتری با ظرفیت 3,000mAh با داشتن امکان شارژ بی‎سیم

معایب و کاستی‎های اصلی گوشی لومیا 950 مایکروسافت:

  • عدم وجود امکان خنک‎کردن گوشی با مایع که در تبلیغات اولیه‎ی گوشی به چشم می‎خورد
  • قیمت بالا در هنگام عرضه‎ی گوشی به بازار
  • عدم وجود حسگر پردازش اثر انگشت (قابلیت تشخیص عنبیه‎ی چشم جایگزین آن شده‎است)

آینده‎ی سیستم‎عامل ویندوز 10 موبایل و کل سری محصولات لومیا در موقعیت متزلزلی قرار دارد و بستگی به موفقیت سه گوشی لومیا 950 و 950 XL به علاوه مدل ارزان قیمت‎تر لومیا 550 دارد. ولی قبل از این‎که به طور کامل گوشی لومیا 950 و قابلیت‎های آن را بررسی کنیم، باید بگوییم که به نظر مایکروسافت با تولید این گوشی در مسیر درست قرار گرفته‎است. لومیا 950 هر ویژگی که به ذهن آید را در اختیار دارد و مایکروسافت عملا هر چیزی را در نظر گرفته است.

gsmarena_001

محتویات جعبه فروش لومیا 950

این گوشی یک جعبه‎ی فروش بزرگ کاغذی دارد ولی لوازم ضروری را در خود جا داده است یعنی یک شارژر 1.5 آمپری   USB Type-C با یک کابل و یک کابل جداگانه‎ی USB Type-C. بعضی از فروشندگان داک صفحه‎ی نمایش (Display Dock) را با قیمتی جداگانه می‎فروشند که برای عملکرد کوانتینیوم ضروری است. در جعبه‎ی فروش این گوشی هدفونی دیده نمی‎شود.

gsmarena_016 gsmarena_017

نمایی 360 درجه از گوشی لومیا 950 مایکروسافت

ابعاد این گوشی 145 x 73.2 x 8.2 میلی‎متر و وزن آن برابر با 150 گرم است. از این نظر مشابه با گوشی اکسپریا Z5 است ولی ضخامت آن یک میلی‎متر بیشتر است.

طراحی و کیفیت ساخت

مایکروسافت در رابطه با سری گوشی‎های لومیا 950، به خصوص لومیا 950، بی‎خطر‎ترین اقدامات را لحاظ کرده تا این گوشی از نظر ظاهر، ظاهری آشنا، با دوام و تمیز داشته باشد و خبری از استفاده از عناصر پر زرق و برق نباشد. نتیجه این شده است که این گوشی به شکل محکمی در دست جا می‎گیرد و با ظاهر مدرن خود باعث می‎شود که در دست گرفتن آن لذت خاصی داشته باشد. این گوشی نظیر یک گجت طبق مد روز نیست، ولی یقینا بسیاری از افراد آن را تحسین خواهند کرد.

gsmarena_011 gsmarena_012 gsmarena_001(1)

لومیا 950 نسبت به بعضی از سنت‎های جا افتاده‎ی لومیا پایبند است ولی در بعضی موارد سنت‎شکنی می‎کند.

این گوشی کاملا از پلاستیک مات با دوام ساخته شده است و صفحه‎ی نمایش توسط یک محافظ صفحه‎ی نمایش کاملا هموار گوریلا گلس 3 به خوبی محافظت می‎شود. با این وجود این گوشی حالا هر زمان که کاربر بخواهد امکان تعویض باتری را در اختیار او قرار می‎دهد که به ندرت در مدل‎های قبلی آن دیده می‎شد.

در دست گرفتن این گوشی یک لذت واقعی است چون جنس ساخت آن از پلاستیک مات باعث می‎شود به شکل محکمی در دست جا بگیرد. صفحه‎ی نمایش 5.2 اینچی دیگر بزرگ تصور نمی‎شود و به راحتی امکان کار با گوشی با یک دست و حتی فیلم‎برداری و عکس وجود دارد و کاربر لازم نیست نگران افتادن آن باشد.

gsmarena_018 gsmarena_019

کیفیت بدنه‎ و ساخت این گوشی چیزی جز عالی نیست که شعار تمامی گوشی‎های لومیا به شمار می‎رود و واقعا بایستی مایکروسافت را بابت حفظ کیفیت ساخت در طول تمامی این سال‎ها تحسین کرد.

کلیدهای کنترلی

با آنکه میکروفون اصلی تنها چیزی است که زیر صفحه‎ی نمایش5.2 اینچی نوع AMOLED قرار می‎گیرد، قسمت بالایی صفحه‎ی نمایش واقعا شلوغ است. در ابتدا بلندگو و دوربین 5 مگاپیکسلی به نظر می‎رسد تمام چیزهایی باشند که در آن‎جا قرار دارند، ولی اگر بیشتر بررسی کنید اسکنر تثریبا نامرئی عنبیه چشم را کنار دوربین جلو مشاهده می‎کنید. یک سری سنسور نیز در نزدیکی بلندگو مخفی شده‎اند و دومین میکروفون از بین 4 عدد میکروفون نیز در آن محل قرار دارد و یک چراغ نوتیفیکیشن دارای نور قرمز خاصی نیز در منتهی علیه سمت راست دیده قرار گرفته است. این چراغ قرمز عملکردی مشابه با دوربین‎های سرعت دارد یعنی روشن می‎شود و به سنسور پردازش عنبیه،‎ بدون توجه به شرایط اطراف، کمک می‎کند که عنبیه‎ی چشم شما حتی در محیط کاملا تاریک شناسایی شود.

gsmarena_004 gsmarena_003

در سمت چپ این گوشی چیزی مشاهده نمی‎شود ولی در سمت راست دکمه‎ی تنظیم حجم صدا، کلید پاور/قفل کردن و کلید شاتر دوربین قرار گرفته‎اند.

gsmarena_007 gsmarena_005 gsmarena_006

در بالای این گوشی جک صوتی و در پایین آن پورت USB Type-C به چشم می‎خورند.

gsmarena_010 gsmarena_008 gsmarena_009

در پایان به قسمت پشتی می‎رسیم که آنقدر هم تمیز و یک‎‌دست نیست. در اینجا دوربین 20 مگاپیکسلی PureView با عدسی‎های زایس دیده می‎شود که با یک قطعه‎ی متالیک دارای بافت خاصی احاطه شده است. محافظ بلندگو و فلش RGB سه ال‎ای‎دی به همراه لوگوی متالیک ویندوز در نزدیکی قرار دارند که برای پین شارژ بی‎سیم استفاده می‎شود. میکروفون‎های سوم و چهارم برای ضبط با کیفیت صدا نیز در همین اطراف دیده می‎شوند.

gsmarena_011(1) gsmarena_013 gsmarena_015 gsmarena_012(1)

با در آوردن قاب باتری، اسلات سیم‎کارت با قطع میکرو، محل ورود سیم‎کارت به همراه باتری قابل تعویض لیتیوم – یونی دیده می‎شود.

صفحه‎ی نمایش

صفحه‎ی نمایش این گوشی یکی از امتیازهای آن به همراه چیپست و سیستم‎عامل جدید است. ابعاد آن کاملا معقول و 5.2 اینچ است ولی رزولوشن بسیار بالا رفته و از نوع QHD – 2560 x 1440 پیکسل- است. یعنی با وجود اندازه‎ی بالای صفحه‎ی نمایش این پنل AMOLED قادر است تراکم پیکسلی عالی 564ppi را در اختیار داشته باشد.

میزان حداکثر روشنایی صفحه‎ی نمایش ولی معتدل و (328nits) در حالت پیش‎فرض (Manual – دستی) است ولی به دنبال استفاده از حالت خودکار این مقدار تا 628nits نیز بالا می‎رود تا در روشن ترین محیط‎ها مشکلی نداشته باشید.

امتیاز مثبت عالی دیگر این صفحه‎ی نمایش به توانایی فوق‎العاده‎ی آن در رندر کردن رنگ‎ها بر می‎گردد. میانگین DeltaE تنها 1.9 است که شاید کمترین میانگینی باشد که در یک گوشی موبایل دیده‎ایم. توجه داشته باشید که هر نتیجه‎ای زیر 3 به معنای دقت رنگی در سطح کالیبراسیون است و واقعا باید مایکروسافت با بابت داشتن چنین دقت رنگی تحسین کرد.

Capture

تحت نور مستقیم خورشید، گوشی لومیا 950 کنتراست را به شکل عالی حفظ می‎کند و در محیط‎های بسیار روشن هم به خوبی صفحه‎ی نمایش خوانا باقی می‎ماند

نسبت کنتراست در نور خورشید

Capture

عمر باتری

مایکروسافت باتری بزرگی با ظرفیت 3,000mAh برای این گوشی در نظر گرفته است که برای یک دستگاه 5.2 اینچی فوق‎‏العاده است. این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می‎کند و در عرض 30 دقیقه تا 50% شارژ می‎شود. امکان شارژ بی‎سیم نیز دیده می‎شود. در تست‎هایی که از این باتری گرفته شده‎است میزان دوام آن 48 ساعت بوده‎است، یعنی شما می‎توانید اگر روزانه یک ساعت تماس، گردش در اینترنت و پخش ویدیو داشته باشید به مدت دو روز از این گوشی استفاده کنید.  باتری ما این گوشی 48 ساعت دوام آورد این مقدار در حالت انتظار نزدیک به یک هفته است.

قابلیت‎های ارتباطی

این گوشی از 13 یا 14 باند شبکه‎ی LTE پشتیبانی می‎کند، پشتیبانی کامل از 4 باند شبکه‎های GSM و 3G نیز دیده می‎شود و سیم کارت این گوشی برای استفاده از شبکه‎ی تلفن همراه قطع نانو دارد.

سایر شبکه‎های تحت پشتیبانی عبارتند دو باند شبکه‎ی Wi-Fi a/b/g/n/ac، رادیو FM، بلوتوث نسخه‎ی 4.1، سرویس‎های مسیریابی جی‎پی‎اس، Beidou و GLONASS، پورت یو‎اس‎بی Type-C. با استفاده از پروتکل Miracast نیز می‎توان صفحه‎ی نمایش را به صورت بی‎سیم بر روی یک صفحه‎ی نمایش خارجی منعکس کرد.

Bluetooth 4.1, GPS و GLONASS علاوه بر رادیو FM است. پروتکل Miracast برای منعکس کردن صفحه‎ی نمایش به صورت بیسیم نیز دیده می‎شود. لومیا 950 اولین گوشی مایکروسافت است که از پورت USB Type-C پشتیبانی می‎کند.

اگر خواهان استفاده از قابلیت USB OTG یا USB Host هستید یا باید داک صفحه‎ی نمایش مایکروسافت یا دیگر لوازم جانبی سازگار را خریداری کنید.

داک صفحه‎ی نمایش مایکروسافت

gsmarena_020 gsmarena_021 gsmarena_022 gsmarena_023

این داک به شما اجازه می‎دهد که گوشی را به یک مانیتور خارجی متصل کرده و قابلیت ویندوز کوانتینیوم را فعال کنید. شما می‎توانید با استفاده از پروتکل Miracast یا متصل کردن مستقیم گوشی به صفحه‎ی نمایش با استفاده از رابط تبدیل USB-C به HDMI نیز از این امکان بهره ببرید ولی در این موارد شما نمی‎توانید از موس یا صفحه کلید سیمی برای لذت بردن از قابلیت USB Host که داک ارائه می‎دهد بهره ببرید. امکان استفاده از موس یا صفحه کلیدی بیسیم با استفاده از بلوتوث وجود دارد ولی باید شارژ گوشی خود را نیز در نظر بگیرید.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ویندوز 10 دارای اپلیکیشن بسیار مفیدی به اسم Gadgets است که بسیار مشابه با اپلیکیشن Smart Connect سونی است. این اپلیکیشن به شما اجازه می‎دهد دستگاه خود را ،هر زمان که به لوازم جانبی نظیر هدست، داک یا یک شارژر وصل می‎کنید، برای انجام کارهای متنوعی نظیر باز کردن یک اپلیکیشن تنظیم کنید.

gsmarena_105 gsmarena_106

سیستم‎عامل ویندوز 10 موبایل جایگزین ویندوز فون می‎شود

گوشی لومیا 950 مایکروسافت اولین گوشی این شرکت محسوب می‎شود که از همان ابتدا دارای ویندوز موبایل 10 است. از اصول ویندوز فون 8 استفاده شده است ولی هسته‎ی این سیستم‎عامل کاملا جدید و نظیر آن چیزی است که در نسخه‎ی دسکتاپی یا ویندوز 10 Xbox One دیده می‎شود. این قضیه قسمتی از استراتژی این شرکت در یکی کردن محصولاتش به شمار می‎رود تا به توسعه‎دهندگان اجازه داده شود که به راحتی اپلیکیشن‎های متفاوت را در بین دستگاه‎های مختلف به کار بگیرند.

gsmarena_003

اینترفیس کاربری ویندوز 10 موبایل نسبتا آشنا است با آن که در حد بسیار قابل قبولی تغییرات داشته و اصلاح شده است. Live Tile یا کاشی زنده را در صفحه‎ی اصلی (home) به همراه لیست تمامی اپلیکیشن‎ها، مرکز عمل (Action Center) به همراه تاگل‎ها و یک منوی تنظیمات کاملا سازماندهی یافته مشاهده می‎کنیم. تمامی این‎ها آشنا به نظر می‎آید ولی زمان کار با آن‎ها مشخص است که همه چیز بهتر شده است.

یکسری ویژگی‎ها این رابط کاربری دارد که با Glance Screen شروع می‎کنیم. ویژگی مهمی که بر روی صفحه‎ی نمایش AMOLED لومیا 950 عالی به نظر می‎آید و یک ساعت مونوکروم، تاریخ و تعداد نوتیفیکیشن‎های از دست رفته را نشان می‎دهد. شما می‎توانید از بین حالت‎های شبانه (رنگ‎ها دمای رنگی گرم‎تری خواهند داشت)، روشن شدن صفحه‎ی نمایش در فواصل زمانی مختلف و قابلیت همیشه روشن بودن صفحه‎ی نمایش انتخاب کنید.

قفل صفحه‎ی نمایش همانند با همیشه است و نوتیفیکیشن‎ها می‎توانند این‎جا ظاهر شوند، از طرف دیگر شما پس زمینه را انتخاب می‎‎کنید یا اجازه می‎دهید فیس‎بوک این کار را برای شما انجام دهد. چیزی که جدید است ولی پشتیبانی از Windows Hello می‎باشد.

gsmarena_110 gsmarena_001 gsmarena_002 gsmarena_003(1)

Windows Hello به همراه قابلیت شناخت عنبیه‎ی چشم

Windows Hello قابلیتی است که از اصول تشخیص هویت بر اساس شاخص‎های زیستی در ویندوز استفاده می‎کند. برای استفاده از این اصول، این دستگاه باید یا سخت افزار شناخت صورت، یا عنبیه یا یک اسکنر پردازش اثر انگشت را داشته باشد. این قابلیت تنها در گوشی‎ها به چشم نمی‎خورد بلکه در کامپیوترهای شخصی نیز دیده می‎شود. در لومیا 950 انجام شناخت عنبیه با استفاده از یک سنسور دوربین اختصاصی در بالای صفحه‎ی نمایش صورت می‎گیرد.

زمانی که گوشی چشم شما را به خاطر می‎سپارد، به شما توصیه می‎شود که روند شناسایی را حداقل یک‎ مرتبه‎ی دیگر در شرایط نوری مختلف برای شناخت بهتر تکرار کنید.

ما متوجه شدیم که شناخت عنبیه حتی در اتاق تاریک یا در محیط شب به خوبی انجام می‎شود. فقط کافی است کلید قفل کردن گوشی را فشار دهید تا صفحه‎ی نمایش روشن شود و گوشی به دنبال خیره شدن شما به آن فورا از حالت قفل خارج ‎شود. این چنین فرآیندی حدود 1 ثانیه طول می‎کشد و به دنبال آن یک انیمیشن به همراه خوش‎آمدگویی هم دیده می‎شود. البته، باید گوشی را به اندازه کافی به چشم خود نزدیک کنید ولی نه آن‎قدر که مماس به صورت شما باشد! البته بعضی کاربران گزارش داده‎اند که در هنگام استفاده از عینک مشکلاتی داشته‎اند.

صفحه‎ی اصلی همیشگی به همراه کاشی‎های زنده

سیستم عامل ویندوز 10 موبایل تنها از دو صفحه‎ی home پشتیبانی می‎کند، درست همانند با ویندوز فون 7 و 8. صفحه‎ی اصلی تمامی کاشی‎های زنده‎ی شما، آیکون‎های استاتیک و پوشه‎ها را در خود جا می‎دهد، در حالی که صفحه‎ی دوم دارای لیستی از اپلیکیشن‎ها است که امکان اسکرول کردن در بین آن‎ها وجود دارد. طبق معمول امکان تغییر اندازه‎ی کاشی‎ها وجود دارد و سنجاق کردن یک کاشی بسیار ساده می‎باشد.

gsmarena_004 gsmarena_005 gsmarena_010 gsmarena_006

برای صفحه‎ای که کاشی‎ها را دارد دو نوع پس‎زمینه می‎توان قرار داد، پشت کاشی‎ها (تمام صفحه) یا روی کاشی‎ها، که پازل‎ها و یا به نوعی تصویر ساخته شده از کاشی‎ها را به یاد می‎آورد. طبیعتا شما می‎توانید ساختار شبکه‎ای کاشی‎ها را از بخش تنظیمات (بزرگ یا کوچک) انتخاب کنید و گزینه‎ی جدیدی هم آنجا در رابطه با میزان شفافیت کاشی به چشم می‎خورد که اگر از کاغذ دیواری تمام صفحه استفاده می‎کنید قابلیتی جالب است.

gsmarena_007 gsmarena_008 gsmarena_009 gsmarena_010(1)

مرکز عمل محلی است که در آن 4 تاگل با قابلیت سفارشی‎شدن به همراه تمامی نوتیفیکیشن‎ها قرار می‎گیرند. عملکرد آن همانند با سیستم‎عامل اندروید است یعنی شما می‎توانید با کشیدن آن به سمت پایین از بالای صفحه‎ی نمایش به آن دسترسی داشته باشید و برای مرخص کردن تمامی نوتیفیکیشن‎ها نیز کلیدی دیده می‎شود. امکان گسترش دادن تاگل‎ها نیز وجود دارد.

gsmarena_011 gsmarena_013 gsmarena_012

مایکروسافت به شیوه‎ی اپل با اپلیکیشن‎های در حال اجرا در پس زمینه برخورد می‎کند، یعنی اکثر اپلیکیشن‎ها به دنبال فشار دادن کلید ویندوز به حالت تعلیق در می‎آیند و زمانی که آن‎ها را دوباره باز می‎کنید ادامه پیدا می‎کنند. البته اپلیکیشن‎هایی نظیر Navigation، Cortana و Battery به چشم می‎خورند که در پس زمینه به کار خود ادامه خواهند داد مگر این‎که به صورت مجزا آن‎ها را ببندید. بنابراین هر اپلیکیشنی که در پس زمینه نیاز به ادامه‎ی فعالیت داشته‎ باشد این کار را انجام خواهد داد.

gsmarena_014 gsmarena_015

در ادامه‎ی شباهت‎ها با اپل، به نظر می‎رسد مایکروسافت نظیر اپل از قابلیت استفاده از گوشی با یک دست استفاده می‎کند. برای دسترسی به بخش بالای صفحه‎ی نمایش، به عنوان مثال نوار وضعیت برای دسترسی به نوتیفیکیشن‎ها، تنها کافی است که روی کلید ویندوز آهسته ضربه بزنید و آن را نگه داشته تا تمامی بخش‎های رابط کاربری به شکل ساده شده‎ای زیر انگشت شما قرار گیرند. دقیقا چنین کاری را در آیفون نیز می‎توان انجام داد.

دستیار دیجیتالی کورتانای مایکروسافت

کورتانای مایکروسافت نظیر سیری در اپل و Google Now می‎باشد یعنی فرمان‎های صوتی و سوالات شما را با گفتار طبیعی تشخیص داده و پاسخ‎هایی در اختیار شما قرار می‎دهد. این دستیار صوتی قادر است که به هنگام ناهار خلاصه‎ای از اخبار روز (هواشناسی، رخدادهای مهم، جلسات، اخبار مهم، نتایج ورزشی) بر اساس موقعیت‎تان ، تاریخچه‎ی جستجوها در اینترنت و موضوعات خبری از پیش تعیین شده (این موضوعات و علاقه‎مندی‎ها را در اپلیکیشن نوت‎بوک هر زمانی که بخواهید می‎توانید ویرایش کنید) را به گوش شما برساند.

gsmarena_017 gsmarena_018 gsmarena_019 gsmarena_021(1) gsmarena_023(1)

امکان تعامل کامل کورتانا با گوشی شما وجود دارد و تمامی فرمان‎های مرتبط با آن را انجام می‎دهد نظیر دنبال کردن موضوعات خبری مختلف، پیشنهاد دادن برای شام و ناهار، توصیه‎های سفری، پیدا کردن مکان‎ها و انجام رزرو و جک گفتن به همراه سایر کارهای دیگر.

ویندوز کوانتینیوم 

سال گذشته که از ویندوز 10 رونمایی شد، مایکروسافت به طور خلاصه در مورد قابلیت جدیدی به اسم کوانتینیوم صحبت کرد، آن زمان این قابلیت در مورد سوییچ کردن رابط‎های کاربری در دستگاه‎های قابل تبدیل بر این اساس بود که امکان اتصال صفحه کلید به دستگاه شما باشد یا خیر. و کوانتینیوم هنوز هم چنین کاری انجام می‎دهد، ولی در ورژن نهایی ویندوز 10 موبایل توانایی‎های بیشتری هم دارد.

این قابلیت به دنبال اتصال گوشی شما به یک مانیتور، صفحه کلید یا موس از طریق داک صفحه‎ی نمایش مایکروسافت فعال می‎شود. رابط کاربری که شما روی صفحه‎ی نمایش خواهید دید تنها یک ارائه‎ی 1:1 از صفحه‎ی نمایش گوشی نیست، بلکه در عوض گوشی عملا به یک کامپیوتر موقتی تبدیل شده است که حتی با موس و صفحه کلید در تعامل قرار دارد. لوازم جانبی متصل شده نیز توسط ارتباط بلوتوث کار می‎کنند ولی باید در نظر داشته باشید این ارتباط بلوتوثی با خود گوشی باشد نه داک.

gsmarena_008÷

درس حدس زده‎اید به دنبال فعال‎سازی این قابلیت شاهد نسخه‎ی دسکتاپی ویندوزی خواهید بود که هرروز در کامپیوتر شخصی خود با آن کار می‎کنید با این تفاوت که خبری از آیکون‎های ویندوز و قابلیت راست کلیک کردن با موس نیست. به دنبال اتصال شما صفحه‎ی استارت گوشی خود را در سمت چپ مانیتور می‎بینید ولی اگر یک اپلیکیشن جهانی باز کنید کل پهنای مانیتور را به خود اختصاص داد. بنابراین هیچ فضای از دست رفته‎ای نخواهید داشت و قادر به انجام ساده تر کارهای خود خواهید بود.

علاوه بر این، فرمان‎های معمول صفحه کلید در کامپیوترهای شخصی در این حالت دیده می‎شود بنابراین می‎توانید از کلید‎های ترکیبی Ctrl+C برای کپی کردن، Ctrl+V برای پیست کردن به همراه کارهای دیگر استفاده کنید.

شاید به خاطر داشته باشید که شرکت اوبونتو (Ubuntu) چند سال قبل مفهومی مشابه ارائه داد، ولی پروژه Ubuntu for Android در نهایت متوقف شد چون آرزوهای بزرگ‎تری در ذهن داشت و شاید هم به این دلیل که هدف برقراری ارتباط بین دو نوع سیستم‎عامل متفاوت از دو کمپانی مختلف بود. در مورد مایکروسافت، تمام چیزی که دیده می‎شود ویندوز است، بنابراین قابلیت کوانتینیوم واقعا منطقی به نظر می‎رسد.

داک صفحه‎ی نمایش مایکروسافت برای اتصال بی‎سیم و سیمی با لومیا 950 پیشنهاد می‎شود. بعد از اتصال آن همه چیز سیمی می‎شود، شما ابتدا باید صفحه‎ی نمایش خود را با یک کابل HDMI متصل کنید و سپس موس و صفحه کلید خود را به داک بزنید. امکان استفاده از وسایل جانبی بی‎‌سیم نیز وجود دارد.

gsmarena_020 gsmarena_022 gsmarena_023 gsmarena_021

این داک به شکل کوچک و زیبای طراحی شده است و جدا از پورت‎های USB type-C برای شارژ و اتصال گوشی، دارای 3 پورت‎ USB 2.0، یک خروجی HDMI و حتی DisplayPort است. یک پورت microUSB نیز دیده می‎شود. البته قیمت آن ارزان نیست (99 دلار یا 109 یورو) ولی بعضی از فروشندگان به همراه خرید گوشی آن را به ارائه می‎دهند که عالی است.

اگر نمی‎خواهید برای این داک هزینه کنید پروتکل جایگزین Miracast دیده می‎شود که امکان برقراری ارتباط گوشی شما با یک صفحه‎ی نمایش خارجی را فراهم کرده و کوانتینیوم را فعال خواهد کرد. ولی برای انجام کارها باید صفحه کلید و/یا موس بلوتوثی خود را متصل، یا از تاچ پد و صفحه کلید مجازی روی صفحه‎ی نمایش لومیا 950 خود استفاده کنید.

شما همین کار را می‎توانید با یک رابط USB-C به HDMI انجام دهید و البته دوباره برای وارد کردن اطلاعات مختلف نیاز به استفاده از لوازم جانبی و برقراری ارتباط با بلوتوث خواهید داشت.

استفاده نکردن از داک در هزینه‎های شما صرفه جویی خواهد کرد ولی اگر نیاز به استفاده از کارت‎های SD، فلش مموری‎ها و سایر لوازم جانبی دارید، به آن نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید استفاده از داک باعث سریع‎تر شارژ شدن گوشی شما نیز می‎شود.

البته علاوه بر مزیت‎های اشاره شده باید محدودیت‎های استفاده از این قابلیت را نیز ذکر کنیم. به عنوان مثال شما نمی‎توانید اپلیکیشن‎های دسکتاپی 64 یا 32 بیتی را نصب کنید، بلکه فقط امکان نصب اپلیکیشن‎های سازگار با ARM که از ویندوز استور تهیه شوند، وجود دارد. جز این انتظاری هم نبوده است ولی خیلی از افراد ممکن است در طول معرفی این قابلیت برداشت دیگری کرده باشند.

به دنبال اتصال تمامی کابل‎های لازم به داک نیازی به نصب اپلیکیشن‎های اضافی یا درایورها نیست، اپلیکیشن کوانتینیوم اجرا خواهد شد و خودش به صورت خودکار همه کارها را انجام خواهد داد.

gsmarena_108 gsmarena_109

صفحه‎ی نمایش لومیا نیز به عنوان یک تاچ‎پد، اگر صفحه کلید ندارید، عمل می‎کند و می‎توانید از آن به عنوان صفحه‎کلید استفاده کنید. می‎توانید اپلیکیشن کوانتینیوم را بسته و به استفاده از گوشی خود ادامه دهید. می‎توانید تماس تلفنی برقرار کنید، ایمیل‎های خود را بررسی کرده یا پیامک دهید. می‎توانید از دوربین خود استفاده کنید یا در بین عکس‎ها به گردش بپردازید. البته نمی‎توانید یک اپلیکیشن را دوبار باز کنید، یعنی یک اپلیکیشن را در گوشی اجرا کرده و همان را در ویندوز کوانتینیوم باز داشته باشید.

باید در نظر داشته باشید چیزی به اسم دسکتاپ واقعی وجود ندارد که بخواهید میانبر اپلیکیشن‎ها و فایل‎ها را روی آن قرار دهید. در واقع همه چیز یک تصویر استاتیک است که برای پر کردن فضای خالی نیاز می‎باشد. دسکتاپ واقعی شما منوی استارت است که نقش صفحه‎ی اصلی استارت پیش‎فرض گوشی شما را نیز دارد. صفحه‎ای که تمامی اپلیکیشن‎ها را در خود دارد نیز به چشم می‎خورد.

gsmarena_202 gsmarena_206 gsmarena_201

اکثر اپلیکیشین‎های پیش فرض دارای قابلیت کوانتینیوم هستند ولی اکثر اپلیکیشن‎های موجود در اپ استور این چنین نیستند. ‎آن‎ها برای کار با کوانتینیوم بایستی به روز رسانی شوند و اپلیکیشن‎هایی که با آن سازگاری ندارند به رنگ خاکستری در می آیند.

زمانی که در حالت کوانتینیوم قرار دارید، اکثر میانبرهایی که به کار در ویندوز به آن‎ها عادت کرده بودید – کپی کردن، پیست، اکسپلورر (باعث فعال شدن فایل منیجر گوشی می‎شود) به چشم می‎خورند ولی خبری از میانبر Desktop Show نیست چون دسکتاپی وجود ندارد.

ویژگی multi-tasking یا دو پنجره را در کنار هم باز کردن دیده نمی‎شود، اپلیکیشنها به دنبال باز شدن دیگری به صورت خودکار مینیمایز می‎شوند و به حالت تعلیق در می‎آیند.

مرورگر اج، وورد، اکسل و One Note عملکرد روانی دارند و نظیر همتاهای دسکتاپی خود اجرا می‎شوند. شما واقعا می‎توانید کارهای زیادی انجام دهید ولی انتظار نداشته باشید تجربه‎ی کامل کار با ویندوز نسخه‎ی دسکتاپی خود را اینجا داشته باشید.

gsmarena_203 gsmarena_204 gsmarena_205

عملکرد

gsmarena_001

گوشی لومیا 950 مایکروسافت از چیپست اسنپ‎دراگون 808 استفاده می‎کند که ممکن است بهترین نباشد ولی ثابت شده است که برای مدیریت صفحات نمایش 1080p و فراتر از آن بیشتر از اندازه‎ی کافی است. استفاده از آن در گوشی‎های پرچم‎دار و میان‎رده است و انتخابی عاقلانه از سوی مایکروسافت برای گوشی جدیدش بوده است. گوشی لومیا 950 XL از چیپست رده بالاتر اسنپ‎دراگون 810 استفاده می‎کند.

چیپست اسنپ‎دراگون 808  دارای یک پردازنده‎ی 6 هسته‎ای، واحد پردازش گرافیکی Adreno 418 و سه گیگابایت رم است. 2 هسته‎ی Cortex-A57 با سرعت کلاک 1.82  گیگاهرتز و 4 هسته‎ی Cortex-A53 با سرعت کلاک 1.44  گیگاهرتز مشاهده می‎شوند که ترکیب آن‎ها به همراه 3 گیگابایت رم برای انجام همزمان کارهای مختلف و ویندوز کوانتینیوم عالی خواهد بود.

گفته می‎شد که مایکروسافت از راه حل خنک‎کردن با مایع در تبلت‎های مایکروسافت در اینجا استفاده کرده است. متاسفانه این سیستم جدید تنها در لومیا 950 XL و نه در این گوشی دیده می‎شود و در واقع لومیا 950 تحت فشار اندکی گرم می‎شود ولی مقدار آن به نسبت گرمای ایجاد شده در گوشی‎های دارای چیپست S810 بسیار کمتر است.

تنها به دنبال استفاده از کوانتینیوم ممکن است گوشی بیش از حد گرم شود. در این حالت گوشی در حال استفاده از دو صفحه‎ی نمایش جداگانه و کار با دو اپلیکیشن متفاوت است، و تمامی این‎ها به دنبال شارژ سریع نیز صورت می‎گیرد، در نتیجه گرم شدن آن قادر درک است نبود یک سیستم خنک‎کنندگی ممتاز مشخص است.

در تست ترکیبی بنچمارک BaseMark OS II 2.0 عملکرد حافظه، گرافیک، پردازنده، وب و سیستم محک زده می‎شود که این گوشی عملکردی مشابه با گوشی Xiaomi Mi 4c داشت که دارای چیپست مشابه اسنپ‎دراگون 808 است. LG G4 دارای سخت افزاری مشابه است ولی نتایج بهتری به دست آورد.

امیدوار بودیم که ویندوز 10 موبایل یک حاشیه‎ی برتری به این گوشی بدهد ولی اینطور نبود.

Capture

واحد پردازش گرافیکی Adreno 418 قوی ترین GPU موجود نیست ولی در میان خوب‎ها قرار دارد و در تست‎ بنچمارک BaseMark X عملکرد خوبی از خود برجا گذاشت که بسیار مشابه با عملکرد واحد پردازش گرافیکی LG G4 است.

Capture1

سرانجام زمان محک زدن مرورگر جدید اج رسیده است. با آنکه مایکروسافت سرعت لود صفحات و رندرسازی آن‎ها را بهتر کرده است ولی هنوز زمانی که عملکرد خام مرورگر مد نظر است به خوبی مرورگرهای کروم و سافاری نیست. مرورگر اج حتی با پشتیبانی چیپست توانای این گوشی عملکرد ضعیفی در تست‎های بنچمارک Kraken JavaScript و تست ترکیبی BrowserMark 2.1 داشت.

Capture2

Capture3

لومیا 950 به شکل آشکاری گوشی با قدرت کافی است و ویندوز 10 موبایل و هرچیزی که روی آن نصب کنید را به خوبی مدیریت می‎کند.

قابلیت‎های مکالماتی و مدیریت لیست مخاطبین‎ تماس

People Hub از زمان سیستم‎عامل ویندوز فون 8.1 تغییری نداشته است و دفترچه‎ تلفنی است که شما بر روی هر دستگاه ویندوزی آن را پیدا می‎کنید و از چندین حساب، از جمله حساب‎های شبکه‎های اجتماعی، پشتیبانی می‎کند و دارای چندین صفحه می‎باشد. اولین صفحه لیست مخاطبین تماس شما است که ظاهر آن اندکی به روزرسانی شده است و صفحه‎ی دوم What’s New نام دارد که تمامی به‎ روزرسانی‎های دوستان شما را در شبکه‎های اجتماعی (فیس‎بوک و توییتر)  به همراه گروه‎ها در خود جا می‎دهد.

gsmarena_024 gsmarena_025 gsmarena_028 gsmarena_026 gsmarena_027

دیگر شاهد بعضی از موارد پیچیده نظیر به روزرسانی‎های اجتماعی برای هر فرد در لیست مخاطبین و تاریخچه‎ی کامل آن نیستیم.

کیفیت تماس و پذیرش آن بسیار خوب است و از نظر سیگنال‎دهی و صدا هیچ مشکلی وجود ندارد.

gsmarena_029 gsmarena_030

از نظر بلندی صدا اسپیکر گوشی لومیا 950 امتیاز بسیار خوبی به دست آورد و واقعا در شلوغ‎ترین محیط‎ها نیز بسیار بلند است. کیفیت صدا قابل قبول، و نه چشم‎گیر، است با این‎حال صدا بسیار عمق ندارد.

Capture

پیام‎دهی تنها توسط اپلیکیشن اسکایپ است ولی منحصر به آن نیست

ویندوز موبایل 10 حالا به صورت کامل با اسکایپ یکپارچه می‎شود و زمانی که اطلاعات حساب خود را وارد کنید دیگر نیاز به اپلیکیشن اسکایپ نخواهید داشت. امکان الحاق کردن فایل‎ها نیز وجود دارد.

gsmarena_031 gsmarena_032 gsmarena_033 gsmarena_034 gsmarena_035

مایکروسافت صفحه‎کلید QuickType را حتی سریع‎تر و هوشمند‎تر ساخته است علاوه بر این ‎یک خط تیره‎ی تازه دیده می‎شود که شبیه به یک دی‎پد مجازی عمل کرده و به شما اجازه‎ی جا به جایی سریع بین متن را می‎دهد.

gsmarena_113 gsmarena_034

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دائم با اسکایپ کار می‎کنید، گوشی شما تمامی پیام‎ها و چت‎ها را همواره همگام می‎‎کند، حتی زمانی که نوتیفیکیشن‎ها را خاموش کرده‎اید، در نتیجه باتری شما به نسبت زمان عادی سریع‎تر خالی می‎شود. پیشنهاد می‎شود که همگام‎سازی پیام‎های اسکایپ را با احتیاط به کار ببرید.

اپلیکیشن Skype Video نیز از پیش نصب شده است و در این جا شما می‎توانید واقعا یکپارچگی پیام‎های ویدیویی و متنی اسکایپ را غیر فعال کنید. این اپلیکیشن بسیار مشابه با چیزی است که FaceTime در iOS انجام می‎دهد، Skype Video اپلیکیشن بومی تماس ویدیویی به شمار می‎رود که به نسبت اپلیکیشن خود اسکایپ سبک‎تر است و بسیار ساده و آسان مدیریت تماس‎های ویدیویی شما را بر عهده می‎گیرد.

اپلیکیشن بومی ایمیل نسخه‎ی موبایل Outlook Mail به شمار می‎رود که بسیار مشابه با اپلیکیشن دسکتاپی خود است و بسیار روان کار می‎کند. از چندین حساب پشتیبانی می‎کند و قدرت همگام شدن با حساب‎های شما در سایر دستگاه‎های ویندوزی‎تان را دارد. این اپلیکیشن در اندروید و iOS نیز دیده می‎شود و بسیاری از کاربران استفاده از آن را به سایرین ترجیح می‎دهند.

gsmarena_037 gsmarena_038

بخش مولتی‎مدیا

اپلیکیشن Photos

اولین و بارزترین اپلیکیشن جدید Photos است. به صورت پیش‎فرض مجموعه‎ی تمامی تصاویر شما را در خود جا می‎دهد. هم‎چنین امکان گردهم‎آوردن تصاویر فضای ابری OneDrive شما و لیست کردن آن‎ها در کنار تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی‎‎تان را نیز دارد. شما می‎توانید امکان همگام شدن با تصاویر OneDrive را از بخش تنظیمات فعال یا غیرفعال کنید. مایکروسافت در اختیار شما 30 گیگابایت فضای ذخیره‎سازی رایگان به همراه 3 گیگابایت برای هر دستگاهی که بر روی آن شما امکان ‎آپلود خودکار تصاویر دوربین به OneDrive را فعال کنید، قرار می‎دهد.

gsmarena_039 gsmarena_040 gsmarena_041 gsmarena_042

امکان انتخاب، پاک‎کردن و به اشتراک‎گذاری چندین تصویر بسیار ساده است. یک نسخه‎ی محدود ویرایش نیز با پشتیبانی از قابلیت‎های کراپ و چرخاندن تصویر دیده می‎شود. برای ویرایش پیشرفته‎ی تصویر شما بایستی از اپلیکیشن Lumia Creative Studio استفاده کنید.

gsmarena_043 gsmarena_044

اپلیکیشن Photos امکان جدید مشاهده‎ی تصاویر براساس آلبوم را ارائه می‎دهد و در اختیار شما شما امکان مرتب‎سازی سریع تصاویر، ویرایش و به اشتراک‎گذاری چندین تصویر یا آلبوم با دوستان یا با اعضای خانواده با استفاده از لینک‎های OneDrive قرار می‎دهد.

قابلیت تصاویر زنده نیز دیده می‎شود. اگر این گزینه از داخل اینترفیس اپلیکیشن دوربین فعال شود، تصویر شما به عنوان یک تصویر انیمیشنی نظیر قابلیت تصاویر زنده اپل باز خواهد شد، البته خبری از امکان لمس سه‎بعدی نیست. تصویر زنده با فرمت استاندارد jpg ذخیره می‎شود ولی تنها اپلیکیشن Photos ویندوز 10 (نسخه‎ی موبایل، دسکتاپی و XboX One) در واقع می‎تواند تصویر انیمیشنی را نشان دهد. برای سایر اپلیکیشن‎های ویرایش عکس، این تصویر استاتیک است، تنها حجم آن دو برابر شده است.

Groove Music

اپلیکیشن موزیک در سیستم‎عامل ویندزو 10 تغییرات بارزی داشته است، از جمله نام آن که به Groove Music

تغییر یافته، نامی که به سرویس استریم‎سازی موزیک مایکروسافت تعلق دارد. سرویس Groove Music با این اپلیکیشن یکپارچه شده است و امکان استریم‎سازی و دانلود موزیک را همانند با اپلیکیشن‎های Google Music  و Apple Music ارائه می‎دهد.

gsmarena_045 gsmarena_046 gsmarena_047 gsmarena_048

gsmarena_049

Groove Music فایل‎های موسیقی روی گوشی شما را بر اساس آلبوم، هنرمند، اسم آهنگ‎ها و لیست پخش‎ها مرتب می‎کند. این اپلیکیشن تمامی پیش‎نیازهای لازم برای یک موزیک‎پلیر را دارد، از امکان ویرایش لیست‎های پخش پشتیبانی می‎کند و دارای یک اینترفیس تمیز و بی‎آلایش است.

این اپلیکیشن از پخش فایل‎های موزیکی که به فضای ابری OneDrive خود آپلود کرده‎اید پشتیبانی می‎کند که گاهی اوقات بسیار مفید است.

gsmarena_050 gsmarena_051 gsmarena_052 gsmarena_053

از بخش تنظیمات گوشی (Extras->Equalizers) می‎توان به اکولایزرها و و سایر موارد دسترسی داشت.

اپلیکیشن رادیو FM

لومیا 950 دارای رادیو FM می‎باشد ولی در واحدهای فروخته شده در اکثر نواحی اپلیکیشن رادیو FM از پیش ‎نصب شده نیست. شما می‎توانید از ویندوز استور اپلیکیشن مناسبی را دریافت کنید و به پایگاه‎های رادیویی با استفاده از هدست خود به عنوان یک آنتن گوش دهید.

توجه داشته باشید که این قابلیت ممکن است برای بعضی از کشورها به طور کامل قفل شده باشد.

اپلیکیشن‎ Films و TV

اپلیکیشن‎ Films و TV از سرویس ویدیوی مایکروسافت پشتیبانی می‎کند و شما می‎توانید محتوای ویدیویی را بخرید یا کرایه کنید. به لطف اینترفیس یک‎دست این اپلیکیشن پخش محتوا در گوشی بسیار ساده انجام می‎شود و شما اگر دوست داشته باشید برحسب پوشه‎ها می‎توانید محتوای ویدیویی را بررسی کنید.

لومیا 950 آن‎قدر قدرت پردازش دارد که به خوبی ویدیوهای 1080P و 4K را اجرا کند. این گوشی با این حال در رابطه با کد‎ک صوتی AC-3 اندکی مشکل دارد و قادر به پخش صدا در ویدیوهای دارای این کدک نیست ولی چنین چیزی در اکثر گوشی‎های امروزی دیده می‎شود. فیلم‎های دارای فرمت MKV به خوبی اجرا می‎شوند ولی بدون صدا چون اکثر آن‎ها کدک صوتی مذکور را دارند.

gsmarena_054 gsmarena_055 gsmarena_056 gsmarena_059

پشتیبانی از زیرنویس‎ها نیز دیده می‎شود فقط کافی است کلید مجازی subs را فشار دهید تا امکان انتخاب فایل زیرنویس (تنها از پوشه‎ی فعلی ویدیو) وجود داشته باشد.

خروجی صدای خوب، ولی نه استثنائی

گوشی لومیا 950 مایکروسافت هنگام اتصال آن به یک آمپلی فایر خارجی فعال عملکرد خوبی داشت. در حالیکه سطوح حجم صدا تنها متوسط بود، ولی در زمینه‎ی شفافیت صدا نتابج عالی به دست آمد، همان‎طور که از یک گوشی همراه پرچم‎دار انتظار می‎رود.

اتصال یک جفت هدفون تاثیر متعادلی روی نویز القایی استریو گذاشت و اندکی اعوجاج قابل‎ شنود و نوسانات پاسخ فرکانسی ایجاد کرد. ولی در کل شاهد عملکردی خوب بودیم که البته باعث قرار دادن این گوشی در بین بهترین‎ها نمی‎شود.

Capture

دوربین 20 مگاپیکسلی با طیف کاملی از امکانات

این گوشی دارای یک دوربین جدید PureView است. از سنسور BSI 1/2.4 اینچی و رزولوشن 20 مگاپیکسلی استفاده می‎کند. علاوه بر سنسور جدید، دارای عدسی‌‎های زایس، یک سیستم پایدار سازی اپتیکال و فلش RGB سه ال‎ای‎دی (دیگر خبری از رنگ قرمز در چشم‎ها نیست) است. لنز‎های زایس دارای میدان دید واقعا باز 26 میلی‎متری و همچنین یک زاویه‎ی‎ واقعا باز بازشدگی دیافراگم F/1.9 هستند.

فرمت DNG RAW نیز دیده می‎شود و شما می‎توانید فرمت JPG و 8 مگاپیکسل را داشته باشید یا DNG به همراه 19 مگاپیکسل.

gsmarena_006

مایکروسافت را باید بابت حفظ دکمه‎ی سخت‎افزاری شاتر دو گامی و اینترفیس بی‎نظیر اپلیکیشن دوربین مورد تقدیر قرار داد.

اپلیکیشن جدید “دوربین” در تمامی دستگاه‎های دارای ویندوز 10 موبایل دیده می‎شود و اینترفیس مشابهی دارد، یک نوار قابل توسعه‎ در بالا به همراه تنظیمات به همراه اینترفیسی دیده می‎شوند که از سمت راست صفحه‎ی نمایش به شکل حلقه ظاهر می‎شود.

شما می‎توانید به تمامی‎ حلقه‎ها همزمان با لغزاندن دکمه‎ی شاتر روی صفحه‎ی نمایش به سمت چپ دسترسی داشته باشید. به دنبال آن تنظیماتی پیش روی شما قرار خواهد گرفت (تعادل سفید، فوکوس، ISO، سرعت شاتر و میزان در معرض‎گذاری با نور) که امکان تغییر و نگه‎داری آن‎ها به حالتی که دوست دارید وجود دارد.

gsmarena_068 gsmarena_069 gsmarena_065 gsmarena_066

با آنکه اینترفیس اپلیکیشن دوربین در تمامی گوشی‎های همراه لومیای دارای ویندوز 10 موبایل یکسان است ولی ویژگی‎ها متفاوت هستند. سری لومیا 950 دارای سه ویژگی انحصاری، به لطف بخش قوی سخت افزاری‎اش، می‎باشد.

Rich Capture

اولین ویژگی Rich Capture است که قابلیت‎های آن شگفت انگیز هستند ولی عملکرد آن برای کاربر دقیقا مشخص نیست. گاهی اوقات تنها چند تصویر می‎گیرد، آن‎ها را برای به دست آوردن یک جزییات بیشتر با هم ترکیب می‎کند، در حالی‎ که سایر اوقات نظیر یک حالت HDR عمل می‎کند و عملکردی عالی در اصلاح نواحی بسیار روشن در صحنه‎های دارای کنتراست بالا دارد. با این حال در بعضی اوقات اصلا تغییری در تصویری که گرفته‎اید اصلا ایجاد نمی‎کند.

اگر دوربین در واقع از جادوی خود روی عکس شما استفاده کرده باشد، به شما این شانس داده خواهد شد که ویژگی‎های مربوط به تصویر یا به بیان ساده‎تر قدرت فیلتر HDR را بعدا در بخش گالری تغییر دهید.

ولی همان‎طور که اشاره شد، رفتار این ویژگی غیر قابل پیش‎بینی است، از آنجایی که فاقد یک حالت Forced (Forced mode) است. اگر الگوریتم پشت این قابلیت تصمیم بگیرد که یک صحنه نیاز به گرفتن چند تصویر با در معرض گذاری‎های متفاوت با نور ندارد، یک تصویر معمولی خواهد گرفت و شما امکان تغییر تنظیمات را، هرچه قدر می‎خواهد اندک باشد، برای افزایش کیفیت ندارید. هیچ راهی برای اینکه بدانید چه اتفاق خواهد افتد وجود ندارد تا اینکه اپلیکیشن Photos را باز کنید و اگر آنجا کلید ویرایش Rich Capture نباشد، آن عکس در این حالت گرفته نشده است.

اگر شما در شب با روشن بودن فلش با استفاده از این قابلیت عکسی بگیرید، دوربین تصاویر را با فلش، بدون فلش و با تنظیمات متفاوت فلش می‎گیرد. چنین چیزی Dynamic Flash (فلش پویا) نامیده می‎شود و شما بعدا می‎توانید میزان نور (قدرت فلش) را در تصویر با استفاده از یک اسلایدر بر طبق سلیقه‎ی خود تغییر دهید.

gsmarena_112 gsmarena_111

تصاویر زنده (Live Images)

تیتر گویای همه چیز است. برخلاف اپل، که یک فیلم با فرمت Mp4 به همراه عکس ذخیره می‎کند، این گوشی تصویر را به همراه داده‎های اضافی در فایل jpg ذخیره می‎کند. هر اپلیکیشن Photos ویندوز 10 (موبایل، دسکتاپ، ایکس باکس) تصویر انیمیشینی شما را قبل از لحظه‎ی گرفتن نهایی پخش خواهد کرد. فقط مشکل اینجا است که شما در این گوشی نمی‎توانید به سادگی موجود در آیفون، تصاویر زنده را اجرا کنید.

هر ادیتور مشاهده‎ی تصویر این تصویر را مشابه با یک عکس استاتیک معمولی نشان خواهد داد.

بزرگنمایی بدون افت کیفیت

مزایای داشتن یک سنسور دارای رزولوشن بالاتر شامل وجود گزینه‎ای برای بزرگنمایی فقط به میزان 2x برای تصاویر 8 مگاپیکسلی بدون افت کیفیت است.

ویدیوهای 1080p بیشتر از این مزیت بهره می‎برند، چون بزرگنمایی بدون افت کیفیت بیشتر از 2x  را در طول ویدیو خواهند داشت و کیفیت واقعا خوب باقی می‎ماند.

گزینه‎های گرفتن تصاویر در حالت پانوراما و HDR در اپلیکیشن دوربین ویندوز دیده نمی‎شود. لنزهای Lumia Panorama به رایگان برای دانلود وجود دارند و شما می‎توانید تصاویر سراسر نمایی با کیفیت 50 مگاپیکسل بگیرید. در رابطه با HDR، قابلیت Rich Capture مشاهده می‎شود.

دوربین این گوشی سرعت باز شدن بالایی دارد ولی فوکوس خودکار به ویژه زمانی که هوا تاریک‎تر می‎شود، آن‎قدر سریع نیست. زمان گرفتن یک تصویر تا تصویر بعدی به شکل معقولی کوتاه است ولی زمان ضبط ویدیوهای 4K و یا استفاده از قابلیت Rich Capture زمان ذخیره‎سازی آهسته می‎شود. چنین چیزی برای اپلیکیشن تصاویر سراسرنما نیز صدق پیدا می‎کند.

نتیجه‎ای که در مورد اپلیکیشن دوربین می‎توان گرفت این است که انجام کارها را کمی طول می‎دهد ولی خوشبختانه کیفیت تصویر آن‎قدر است که این چنین مشکلاتی جبران شوند.

دوربین از نظر سرعت، سریع‎ترین نیست ولی کیفیت تصویر عالی است

کیفیت تصویر

لومیا 950 تصاویری با کیفیت 20 مگاپیکسل می‎گیرد که در میان بهترین‎ها قرار می‎گیرند. سطح جزئیات نهایی تصاویر عالی است و خبری از بیش از حد اشباع‎سازی وجود ندارد و سطوح نویز به شکل شگفت‎ انگیزی حتی در نواحی سایه‎دار پایین نگه داشته می‎شود.

نمونه‎های گرفته شده با این دوربین دارای محدوده‎ی پویای عالی هستند و رندرسازی تصاویر دارای شاخ و برگ بسیار دوست داشتنی است. کنتراست، تعادل سفید و رنگ‎ها چیزی هستند که تنها باید مورد تحسین قرار گیرند.

محدوده‎ی پویای شگفت انگیز در حالت Rich Capture قابل درک است ولی کیفیت تصاویر اکثرا هیچ فرقی در زمان فعال یا خاموش بودن این حالت ندارند.

نمونه تصاویر زیر بهتر صحت این گفته را نشان می‎دهند. ( ابعاد این تصاویر به علت اندازه کاهش یافته‎ است)

1 2 3

4

شما می‎توانید قابلیت Rich Capture را همانند با حالت Auto Superior گوشی‎های اکسپریای سونی مقایسه کنید.

تصاویر زیر بدون روشن یا خاموش بودن این قابلیت گرفته شده‎اند.

6 5 7

دوربین جلوی لومیا 950 یکی از بهترین دوربین‎های سلفی 5 مگاپیکسلی موجود در بازار است. سطح جزئیات در تصاویر به اندازه‎ی کافی است و مقدار نویز اندک و رنگ‎ها دقیق هستند.

Capture Capture1

قابلیت پایدار سازی اپتیکال تصویر به خوبی در گرفتن تصاویر شارپ در شب کمک می‎کند. کیفیت تصویر فوق العاده است و جزئیات زیادی در تصاویر دیده می‎شود و سطوح نویز به شکل شگفت انگیزی برای چنین شرایطی پایین نگه داشته می‎شود. پیشنهاد می‎کنیم که قابلیت Rich Capture را در شب خاموش کنید، چون اغلب اوقات باعث خراب کردن تصاویر می‎شود.

در پایان اگر لنزهای Lumia Panorama را نصب کرده باشید، تصاویری سراسرنما با کیفیت 20 مگاپیکسل با کیفیت شگفت انگیز در اختیار خواهید داشت. فرآیند گرفتن این تصاویر آهسته است و شما باید دستورالعمل‎‌‎ها را دنبال کنید ولی کاملا ارزشش را دارد. علاوه بر این مایکروسافت قول داده است این اپلیکیشن را به روز رسانی کند تا بهتر شود.

8

قابلیت ضبط ویدیوهای 4k و قابلیت ضبط ویدیوهای 1080p با قابلیت بزرگنمایی بدون افت کیفیت

توانایی اپلیکیشن دوربین محدود به گرفتن تصاویر ثابت نیست، می‎تواند ویدیوها را نیز ضبط کند. زدن ضربه آهسته روی آیکون ویدیو در بالا شما را به به قسمت ویدیوی این اپلیکیشن هدایت می‎کند که در آنجا شما به تنظیمات مختلفی از جمله فلش، تعادل سفید، میزان در معرض گذاری با نور و فوکوس دسترسی دارید. فوکوس را می‎توان در حالت دستی، خودکار، همیشگی قرار داد.

ضبط ویدیو نیز از قابلیت پایدار سازی اپتیکال تصویر بهره می‎برد. ویدیوها حتی در حالتی که گوشی در دست است گرفته می‎شود روان و پیوسته هستند.

حتی در طول ضبط ویدیو زوم دیجیتال فعال می‎شود و امکان زوم تا 3x در حالت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و تا 4x در حالت 720p وجود دارد. ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می‎شوند ولی می‎توانید نرخ‎های 60، 25 و 24 فریم بر ثانیه را نیز انتخاب کنید.

لومیا 950 دارای 4 میکروفون است (دوتا در جلو، دوتا در عقب) به همراه قابلیت ضبط صدای Rich Audio Recording برای ضبط صدا بدون انحراف در محیط‎های شلوغ. عملا صدای جلوی دوربین به شکل شفاف‎تری به نسبت سایر بخش‎ها ضبط می‎شود در همین حین به صورت بالقوه به نویزهای ناخواسته در ویدیو رسیدگی می‎شود تا صدای سوژه‎ی مورد نظر شما افزایش یابد.

این گوشی ویدیوهای 4K عالی با رزولوشن 3840 x 2160 پیکسل و نرخ ثابت 30 فریم بر ثانیه می‎گیرد. میزان بیت ریت هم‎چنین شگفت انگیز و برابر با 52 Mbps و کیفیت صدا عالی و استریو است. جزئیات ویدیو، تعادل سفید و رنگ‎ها بسیار خوب و دقیق هستند و محدوده‎ی پویا واقعا شگفت انگیز است. در کل این گوشی ویدیوهای 4k خاص یک پرچم‎دار را می‎گیرد.

همین مورد در رابطه با ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه (بیت ریت 18Mbps) و نرخ 60 فریم بر ثانیه (بیت ریت 36Mbps) به چشم می‎خورد. جزئیات نهایی حتی اینجا بهتر است، سطوح نویز کم هستند، رنگ‎ها و کنتراست نظیر محدوده‎ی پویا عالی هستند. واقعا عملکردی عالی را شاهد هستیم.

شما می‎توانید نمونه ویدیوهای گرفته شده با این دوربین را از لینک‎های زیر دانلود کنید:

4K at 30fps (12s, 73MB), 1080p at 30fps (11s, 24MB), 1080p at 60fps (14s, 60MB)

مرورگر اج مایکروسافت به گردش در وب می‎پردازد

طبیعتا مایکروسافت از مرورگر جدید خود یعنی اج (قبلا با نام اسپارتان شناخته می‎شد) در این گوشی استفاده کرده است که بسیار شبیه به IE11 است که در سیستم عامل ویندوز فون 8.1 دیدیم، ولی سبکتر، سریع تر بوده و حتی اینترفیس ساده‎تری دارد.

gsmarena_073 gsmarena_072 gsmarena_074 gsmarena_075

با استفاده از اکانت شما در سایت مایکروسافت امکان همگام سازی بوکمارک‎ها دربین نسخه‎ی دسکتاپی و موبایل این مرورگر وجود دارد، علاوه بر این قابلیت‎های Reading list, Reading mode, incognito tabs و دانلود منیجر نیز دیده می‎شود و با وجود ویژگی Find On Page نیز می‎توان به جستجو در صفحه‎ی وب جاری در مرورگر پرداخت.

این مرورگر بسیار سریع است و قدرت رقابت با مرورگر کروم گوگل را به خوبی دارد.

بسته نرم افزاری

ویدوز 10 موبایل دارای مجموعه‎ی کاملی از اپلیکیشن‎های از پیش نصب شده است.

ابتدا آخرین نسخه‎های پاورپوینت، وورد، اکسل و OneNote را در اختیار دارید. امکان ایجاد، مشاهده و ویرایش اسناد و پرزنتیشن‎ها به همراه ایجاد چک لیست‎ها و یادداشت‎ها بسیار ساده است. این گوشی دارای بهترین بسته‎ی آفیسی است که وجود دارد و با OneDrive به خوبی یکپارچه شده است یعنی بدون توجه به نوع دستگاه و سیستم‎عامل تمامی فایل‎های خود به صورت همگام شده در اختیار خواهید داشت.

این اپلیکیشن‎ها از قابلیت کوانتینیوم پشتیبانی کرده و به خوبی در حالت تمام صفحه بزرگ می‎شوند.

gsmarena_076 gsmarena_077 gsmarena_078 gsmarena_079

OneDrive البته نیز با ارائه‎ی 30 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان دیده می‎شود. رابط کاربری آن کاربرپسندتر شده است و روز به روز افراد بیشتری آن را به دراپ‎باکس ترجیح می‎دهند.

gsmarena_081 gsmarena_082

دیگر ابزار سازماندهی هم دیده می‎شوند، اپلیکیشن‎های ماشین‎حساب، هشدارها، تقویم، Outlook و هواشناسی به چشم می‎‎خورند. اپلیکیشن ماشین‎حساب یکی از بهترین‎ها به شمار می‎روند و از هر قابلیتی پشتیبانی می‎کند نظیر تبدیل حجم، طول، وزن، دما، انرژی، سرعت، زمان، فشار، نیرو به همراه موارد متعدد دیگر. در طراحی اینترفیس آن ابتکار زیادی خرج شده است.

gsmarena_083 gsmarena_085 gsmarena_087 gsmarena_088

gsmarena_090

اپلیکیشن‎های ورزش، پول و اخبار مایکروسافت نیز دیده می‎شوند که مورد آخر به ویژه بسیار عالی است و داستان‎های خبری را از مجموعه‎ای از منابع جمع آوری می‎کند. Flipboard نیز از پیش نصب شده است.

gsmarena_091 gsmarena_092 gsmarena_093 gsmarena_094 gsmarena_095

اپلیکیشن به روز رسانی شده‎ی ایکس‎باکس نیز دیده می‎شود که امکان مشاهده‎ و مقایسه‎ی دست‎آوردها، گفتگو با دوستان، دعوت به جلسات بازی، ویرایش آواتار به همراه چیزهای دیگر دیده می‎شود. هم‎چنین صفحه‎ی نمایش لومیا 950 خود را می‎توانید برای کنترل از راه دور بازی در Xbox One زمان اتصال کنسول شما به این اپلیکیشن، به کار بگیرید. گرچه هم‎چنان باید با دسته بازی کنید، در نتیجه باید به فکر تهیه‎ی لوازم جانبی مناسب برای ترکیب دسته‎ی بازی بی‎سیم با گوشی لومیا باشید.

شما می‎توانید اپلیکیشن‎های Xbox One یا ویندوز 10 را از اینجا نیز خریداری کنید و آن‎ها بعدا روی کنسول یا کامپیوتر شخصی شما نصب خواهند شد.

gsmarena_096 gsmarena_097 gsmarena_098 gsmarena_099 gsmarena_100

در پایان اپلیکیشن جدید Windows Maps را داریم که امکان جستجوی مکان‎ها، مشاهده‎ی اماکن مورد نظر و البته مسیریابی پیچ به پیچ بر اساس راهنمایی صوتی دیده می‎شود. نقشه‎های آفلاین نیز به چشم می‎خورند.

gsmarena_101 gsmarena_102 gsmarena_103 gsmarena_104

جمع‎بندی

تا الان باید متوجه شده باشید که این گوشی قابلیت‎های زیادی برای تحسین کردن دارد و از اکثر جنبه‎های آن باید راضی بود. دارای یک طراحی یک‎دست و تمیز، سخت‎افزار قوی، دوربین فوق‎العاده عالی و بهترین نسخه از سیستم‎عامل فعلی ویندوز است. قابلیت‎های Windows Hello و ویندوز کوانتینیوم gsmarena_002نیز چیزی بی‎همتا در نوع خود هستند.

 

ولی باید اعتراف کنیم که لومیا 950 گوشی نیست که تمامی جنبه‎های آن عالی و بدون نقص باشد. دوربین آن در گرفتن تصاویر و ذخیره‎سازی بر روی حافظه‎ی داخلی نسبتا کند عمل می‎کند. هم‎چنین در رابطه با عمر باتری آن مسائل بحث‎برانگیزی وجود دارد. قابلیت ویندوز کوانتینیوم هرچقدر می‎خواهد عملی ابتکارانه باشد ولی همانند با چیزهایی که اوایل در مورد آن گفته شده بود موفق عمل نمی‎کند.

و با آن که هر ساعت به تعداد اپلیکیشن‎های یونیورسال (جهانی) ویندوز موبایل در اپ استور افزوده می‎شود ولی باز هم کاربران، اگر قبلا دستگاه‎های iOS و آندروید داشته‎اند، با کمبود اپلیکیشن‎ها یا بازی‎های محبوب خود روبرو خواهند شد.

ولی یک چیز را می‎توان با قاطعیت گفت و آن این است که این گوشی به خوبی از عهده‎ی جواب دادن تمامی وعده‎های تبلیغاتی و هیاهویی که حول آن وجود داشته است، بر می‎آید. در پایان باید به قیمت این گوشی هم اشاره کرد که چه با داشتن داک رایگان یا نداشتن آن، باز هم بالا است چون مایکروسافت در بازار موبایل فعلی رقیبی است که شانس کمتری دارد و قیمت بالای این گوشی راه خوبی برای به دست آوردن دل کاربران نیست.

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال