مقایسه: Microsoft Word در مقابل Google Docs

در سالیان گذشته، مایکروسافت با سری برنامه‌های محبوب Word توانسته به یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی نرم‌افزارهای نوشتاری تبدیل شود. در طی همین سال‌ها، شرکت‌های زیادی سعی داشتند با مایکروسافت رقابت کنند اما به راستی هیچ‌کدام نتوانستند به موفقیت برسند. حال شاید بتوان گفت که رقیبی جدی برای مایکروسافت پیدا شده و آن […]

در سالیان گذشته، مایکروسافت با سری برنامه‌های محبوب Word توانسته به یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه‌ی ارائه‌ی نرم‌افزارهای نوشتاری تبدیل شود. در طی همین سال‌ها، شرکت‌های زیادی سعی داشتند با مایکروسافت رقابت کنند اما به راستی هیچ‌کدام نتوانستند به موفقیت برسند. حال شاید بتوان گفت که رقیبی جدی برای مایکروسافت پیدا شده و آن نیز گوگل است. گوگل با عرضه‌ی برنامه‌ی Docs برای سیستم‌عامل‌های مختلف همواره سعی داشته تا سادگی و راحت‌ بودن را الگوی کار خود قرار دهد و از این طریق سراغ برنامه‌ی پیچیده‌ای همچون Word رود.

البته هرچه قدر گوگل سعی کند تا با برنامه‌ی تازه وارد Docs خود به سراغ Word مایکروسافت برود باز هم نمی‌تواند به سابقه‌ی 30 سالگی Word برسد. مایکروسافت از 30 سال پیش تاکنون این برنامه را عرضه می‌کرده و هم‌اکنون نیز نسخه‌های مختلفی از آن منتشر شده‌؛ هر چند نمی‌توان گفت که سابقه‌ی بیشتر داشتن به معنای برتری است. به همین علت تصمیم گرفتیم تا مقایسه‌ای ساده را میان این دو برنامه‌ی بزرگ نوشتاری انجام دهیم تا ببینم هرکدام از این برنامه‌ها چه کارآیی و مناسب چه افرادی هستند؟

ویژگی‌ها

سری برنامه‌های Word مایکروسافت از نظر تکنیکی برتری قاطعی نسبت به برنامه‌ی گوگل دارد. از سال 1980 تاکنون مایکروسافت سعی داشته تا برنامه‌ی Word را بهبود ببخشد و با عرضه‌ی نسخه‌های مختلفی هربار ابزار بیشتری را به این برنامه اضافه کند. از طرفی دیگر بسیاری از نیازهای کاربران می‌تواند توسط برنامه‌ی Docs گوگل برطرف شود اما کسانی که به ویرایش پیشرفته‌تری نیاز دارند باید به سراغ Word بروند. برنامه‌ی Word مایکروسافت امکان استفاده از add-onهای زیادی را می‌دهد و به همین منظور این برنامه‌ برای کسانی که حرفه‌ای‌تر به دنبال نوشتار هستند می‌تواند بهتر باشد. برنامه‌ی Docs گوگل نیز از add-on‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند اما تعداد این add-onها در مقابل add-on‌های Word بسیار کمتر و محدود‌تر بوده است.

رابط کاربری

مقایسه: مایکروسافت Word در مقابل گوگل Docs

شاید برنامه‌ی Word مایکروسافت دارای ویژگی‌های بسیار بیشتری نسبت به برنامه‌ی گوگل باشد اما داشتن ویژگی‌های بیشتر نشان از سنگین شدن رابط کاربری و گیج‌کننده بودن آن می‌دهد. به همین علت رابط کاربری Docs گوگل بسیار راحت و ساده‌تر بوده و کاربر می‌تواند احساس بهتری با این رابط کاربری برقرار کند. در رابط کاربری برنامه‌ی Docs به جز چند ابزار ویرایش جدول، فونت و شمارش صفحات چیز دیگری را نمی‌توان مشاهده کرد. به همین علت رابط کاربری ساده و درعین حال زیبای Docs گوگل، این برنامه را در این زمینه بهتر جلوه می‌دهد. ازطرفی دیگر مایکروسافت هم در چند سال گذشته همواره سعی داشته تا رابط کاربری Word را بهبود ببخشد اما تاکنون نتوانسته رابط کاربری به سادگی Docs گوگل را ارائه کند.

پشتیبانی از فایل‌های مختلف

مقایسه: مایکروسافت Word در مقابل گوگل Docs

هردو برنامه به راحتی می‌توانند از اکثر فایل‌های نوشتاری مختلف از جمله Word و RT پشتیبانی کنند اما برنامه‌ی Word مایکروسافت با توجه به سابقه‌ای که دارد از فایل‌های نوشتاری بیشتری پشتیبانی می‌کند.

اشتراک گذاری

مقایسه: مایکروسافت Word در مقابل گوگل Docs

برنامه‌ی Word هنگام استفاده از ویرایش‌گر متن و استفاده از برخی ابزارها به کاربر این اجازه را می‌دهد که فایل خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. در جدیدترین نسخه‌ی معرفی شده نیز امکان مشاهده‌ی متن‌ها و ویرایش آن‌ها به صورت آنلاین و همزمان هم ارائه شده که ممکن است برای کاربران تازه‌وارد کمی گمراه‌کننده باشد.

برنامه‌ی Docs گوگل آنلاین متولد شده و پایه و اساس کارش به صورت آنلاین بوده است. کاربران به طور همزمان می‌توانند متن‌های همدیگر را بخوانند و کسانی که توانایی ویرایش فایل‌ها را دارند، اقدام به ویرایش متن‌های به اشتراک گذاشته شده می‌کنند. بدین ترتیب کاربر به راحتی با نرم‌افزار Docs می‌تواند فایل خود را با هزاران نفر به صورت همزمان به اشتراک بگذارد پس می‌توان گفت که Docs نسبت به Word در اشتراک گذاری آنلاین متن‌ها بهتر عمل کرده است.

 

پلتفرم‌های قابل دسترس این دو برنامه

مقایسه: مایکروسافت Word در مقابل گوگل Docs

برنامه‌ی گوگل بر روی هرگونه سیستم‌عاملی که دارای مرورگر اینترنتی بوده و دسترسی به اینترنت داشته باشد در دسترس است و کاربر به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. حتی کاربران گوشی‌های موبایل نیز تاحدود زیادی با استفاده از مرورگر گوگل کروم قابلیت استفاده از این برنامه را دارند. برنامه‌ی Docs برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS نیز به طور مجزا قابل دانلود است و در دسترس کاربران قرار گرفته است. از طرفی دیگر دو سیستم‌عامل بلک‌بری و ویندوز فون نمی‌توانند از این برنامه به خوبی استفاده کنند داشتن اتصال به اینترنت برای استفاده از Docs و همچنین وصل شدن به حساب کاربری گوگل خود مهم‌ترین پیش‌نیازها برای استفاده از این برنامه هستند.

برنامه‌ی Word مایکروسافت بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و OS X اپل قابل استفاده می‌باشد. این برنامه به طور پیش‌فرض بر روی گوشی‌های ویندوزفون نصب بوده و نیازی به دانلود کردن ندارد. برنامه‌های جداگانه‌ی Word هم برای اندروید و iOS در دسترس است. همچنین برنامه‌ی Office 365 توسط مرورگرهای مدرن امروزی قابل اجرا بوده و دسترسی به آن کمی آسان‌تر شده است.

قیمت

مقایسه: مایکروسافت Word در مقابل گوگل Docs

قیمت برنامه‌ی Docs گوگل کاملا رایگان بوده و کاربر عادی نیازی به خرید نسخه‌ی تجاری این برنامه ندارد. به‌هر‌حال اگر کنجکاو هستید که قیمت نسخه‌ی تجاری این برنامه را بدانید، باید به شما بگوییم که نسخه‌ی تجاری این برنامه ماهیانه 5 دلار هزینه دارد.

اما اگر بخواهید تمامی مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت را خریداری کنید باید 149 دلار بپردازید. برای استفاده از مجموعه‌ی آفیس 365 نیز نیاز به پرداخت 6.99 دلار در ماه خواهید داشت هرچند معمولا بسیاری می‌توانند با نسخه‌ی رایگان مایکروسافت آفیس نیز کار کنند.

نتیجه گیری

اگر شما هم از جمله کاربران قدیمی برنامه‌ی Word مایکروسافت هستید و با رابط کاربری گیج‌کننده و شلوغ آن مشکلی ندارید، این برنامه می‌تواند به بهترین شکل ممکن نیاز‌های شما را برطرف کند. شما می‌توانید از برنامه‌ی نوشتاری گوگل هم استفاده کنید اما شاید نتواند همچون برنامه‌ی Word شما را راضی نگه دارید.

اما اگر شما به دنبال به اشتراک گذاری فایل‌های متنی خود هستید یا این‌که رابط کاربری ساده‌تری را می‌پسندید و یا بهتر بگوییم به یک برنامه‌ی ساده برای نوشتار نیازمندید، پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ی Docs گوگل را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. این برنامه کاملا رایگان بوده و امکانات بسیار خوبی را برای کاربران خود قرار داده است.

به‌هر‌حال شما می‌توانید با استفاده از هر دو برنامه و کارکردن با آن‌ها و باتوجه به نیاز خود، برنامه‌ی برتر را برگزیده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال