چرا پروژه‌ی Xbox Mini مایکروسافت، ایده‌ای بسیار نا مناسب است؟

مدتیست که اطلاعاتی جدید در مورد یک نسخه‌ی جدید از کنسول ایکس‌باکس در حال انتشار است که نشان می‌دهد مایکروسافت می‌خواهد یک نمونه جدید از کنسول Xbox را برای رقابت با Apple TV عرضه نماید. اما آیا واقعا انجام چنین کاری می‌تواند درست باشد؟ شاید در لحظه‌ی اول، این موضوع به ذهن شما برسد که […]

مدتیست که اطلاعاتی جدید در مورد یک نسخه‌ی جدید از کنسول ایکس‌باکس در حال انتشار است که نشان می‌دهد مایکروسافت می‌خواهد یک نمونه جدید از کنسول Xbox را برای رقابت با Apple TV عرضه نماید. اما آیا واقعا انجام چنین کاری می‌تواند درست باشد؟

شاید در لحظه‌ی اول، این موضوع به ذهن شما برسد که عرضه نمودن محصولی همانند Apple TV می‌تواند حرکتی عاقلانه از سوی مایکروسافت باشد. تصور کنید که این شرکت بتواند تمامی توانایی‌های Xbox One را در یک نسخه‌ی کوچکتر از این کنسول جا کرده و آن را برای رقابت با دیگر شرکت‌ها، وارد بازار نماید. همچنین در کنار آن درایور مخصوص دیسک بلو-ری، فروشگاه مایکروسافت و دیگر امکاناتی را که می‌توان در محصولات این‌چنینی پیدا نمود، همه و همه در محصولی کوچک‌تر وجود داشته باشند. خب پس چرا این ایده نمی‌تواند حداقل برای مایکروسافت مناسب باشد؟

برای بررسی این موضوع، ابتدا یکی از جدیدترین اطلاعاتی که توسط Brad Sams در وب‌سایت Petri منتشر شده است را بررسی می‌کنیم. وی در خبری رسمی اعلام کرده که از کارمندان داخلی مایکروسافت، اطلاعاتی در مورد تلاش مایکروسافت برای عرضه‌ی نسخه‌ی سبک‌تر و کوچک‌تر از کنسول Xbox One را دارد. از آنجایی که وی هیچ نامی در مورد منبع خود نیاورده، ما نمی‌توانیم به سرعت این شایعه را یک خبر درست تلقی نماییم. اما از آنجایی که می‌خواهیم بگوییم که آیا مایکروسافت کار درستی انجام می‌دهد یا نه، این اطلاعات را (که در فضای مجازی به عنوان شایعه آن را می‌شناسیم)، اخباری درست در نظر می‌گیریم.

Microsoft’s rumored Xbox Mini is a bad idea, here’s why 2

پس مایکروسافت قصد دارد بر روی کاغذ، نسخه‌ای کوچکتر از Xbox One را با توانایی اجرای بازی‌های ویندوزی در اختیار کاربران قرار دهد. خب برای توسعه چنین وسیله‌ای باید سازندگان از قطعات جدید استفاده نمایند که شاید کمی وقت‌گیر باشد اما بخش نرم‌افزاری و به کارگیری سیستم‌عامل آن، کاری زمان‌بر و سخت نخواهد بود. همچنین از آنجایی که آنها برند “Xbox” را در اختیار دارند، به آسانی می‌توانند نامی مناسب برای محصول جدید خود نیز انتخاب نمایند. موضوع دیگر نیز قیمت است که تعیین آن نیز نباید کار چندان سختی برای مدیران این شرکت باشد

اما توجه کنید که اگر مایکروسافت بخواهد محصولی از سری محصولات “Xbox” خود را عرضه نماید و این دستگاه نیز قادر به اجرای هیچ‌کدام از بازی‌های Xbox One و Xbox 360 نباشد، این شرکت تنها در حال نابود کردن نام برند خود می‌باشد! برای پاسخ به این موضوع نیز کافیست نگاهی به کنسول Wii U داشته باشیم، کنسولی که جدا از مشکلات دیگر و بزرگی که داشت، با نام نه چندان مناسبی که داشتبه هیچ‌وجه نتوانست موفقیت‌های گذشته‌ی نینتندو را تکرار نماید و شکستی بسیار بزرگ را برای این شرکت به همراه داشت.

بسیاری از کاربران مطمئن نبودند که بتوانند همان کارهایی را که می‌توانستند با کنسول Wii خود انجام دهند، با Wii U نیز انجام دهند و آن را دیگر یک کنسول جدید در نظر نگرفته و آن را خریداری نکردند.

تصور می‌کنیم اگر مایکروسافت بخواهد همین راه را در پیش گیرد نیز می‌توانند شکست شرکت نینتندو را تجربه نماید. شاید در نگاه اول مردم تصور کنند که کنسولی همچون Xbox Mini، نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از Xbox One بوده که می‌تواند قابلیت‌های همان کنسول و یا حداقل Xbox 360 را در اختیار کاربران قرار دهد. اصلا این موضوع نیز منطقی نیست که مایکروساقت بخواهد کنسولی با نام Xbox را عرضه نماید که قادر به اجرای هیچ‌کدام از عناوین ساخته شده برای این کنسول نیست.

Microsoft’s rumored Xbox Mini is a bad idea, here’s why 3

حال تصور کنید که مایکروسافت بخواهد Xbox Mini را در اختیار کاربران قرار دهد. در لحظه‌ی اول بسیاری از مردم برای خرید این کنسول به فروشگاه‌ها روی می‌آورند و به دنبال این هستند که بازی‌های این شرکت را بتوانند با قیمتی کمتر از Xbox One اجرا نمایند، اما نمی‌دانند که اساس کار Xbox Mini متفاوت بوده و آنها نمی‌توانند این بازی‌ها را به کمک کنسول جدید و کوچک مایکروسافت انجام دهند. و از آنجایی که ما می‌دانیم فروشندگان چه سیا.ست‌هایی را به هنگام عرضه‌ی محصولات خود در پیش می‌گیرند، شکی نخواهد بود که با وجود چنین موضوعی، آنها وجه پرداخت شده توسط کاربران برای این کسول را دریافت خواهند نمود و در نهایت نیز تمام و یا بسیاری از این کنسول‌ها به مایکروسافت ارجاع داده می‌شود.

به هر صورت احتمالا مایکروسافت نخواهد کنسولی جدیدی را با این شرایط و در چنین موقعیتی عرضه نماید. اما اگر شاهد عرضه‌ی چنین محصولی از سوی مایکروسافت باشیم، احتمالا این شرکت مشکلات زیادی پیرامون موضوع بازاریابی خواهد داشت و باید کاربران را پیش از خرید متقاعد نماید این کنسول جدید، چیزی همانند Xbox One و یا Xbox 360 نبوده و نمی‌تواند بازی‌ها را همانند این کنسول‌ها اجرا کند. حتی اگر بخش بازاریابی مایکروسافت به خوبی بتواند از پس این موضوع بر بیاید، مشکلات دیگری همچون به خطر افتادن برند “Xbox” وجود دارد که باعث خواهد شد تا مدیران، بیشتر از قبل به آن توجه داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال