روش جدید پژوهشگران ام‌آی‌تی برای جوشاندن آب با مصرف انرژی کمتر

پژوهشگران MIT با هدف استفاده کمتر از منابع انرژی در جوشاندن آب یک روش جدید ابداع کردند که بسیار سریع تر و کارآمدتر خواهد بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی روش جدیدی را برای جوشاندن آب پیدا کردند که کارآمدتر از روش فعلی است. آنها با افزودن […]

پژوهشگران MIT با هدف استفاده کمتر از منابع انرژی در جوشاندن آب یک روش جدید ابداع کردند که بسیار سریع تر و کارآمدتر خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی روش جدیدی را برای جوشاندن آب پیدا کردند که کارآمدتر از روش فعلی است. آنها با افزودن حفره های بسیار کوچک روی سطح آب با مصرف انرژی کمتر توانستند آب را بجوشانند.

 این روش می تواند در صنایعی مانند نیروگاه های تولید برق و یا تولید مواد شیمیایی و یا سیستم های خنک کننده برای لوازم الکترونیک با مصرف انرژی کمتر همراه باشد. در این روش به دنبال کاهش همزمان دو پارامتر کلیدی فرایند جدید ابداع شد. این دو پارامتر نیز شامل ضریب انتقال حرارت HTC و شار حرارتی بحرانی CHF بوده است.

 به طور کلی این دو پارامتر رابطه معکوس با یکدیگر داشته و بهبود یکی با بدتر شدن دیگری همراه است. به همین دلیل روشی که بتواند هر دو آن را بهبود ببخشد یک پیشرفت بزرگ محسوب خواهد شد. جوشاندن مقداری آب و تشکیل حباب های زیادی روی سطح آن بسیار کارآمد است از طرفی افزایش تعداد حباب ها باعث می شود تا یک لایه محافظتی روی سطح آب ایجاد شود که در برابر انتقال حرارت نیز مقاومت ایجاد می کند.

محققان با ایجاد فرورفتگی های بسیار کوچک به اندازه ۲ میلیمتر در سطح آب این مشکل را برطرف کردند. این روش توانست نحوه تشکیل حباب روی سطح آب را کنترل کند. بدین ترتیب برخی از این حباب ها درون فرورفتگی ها قرار گرفته و از ایجاد لایه مقاوم در برابر حرارت جلوگیری می کند. در روش جدید دانشمندان با حذف لایه محافظتی میان سطح آب راندمان انتقال حرارت یا همان CHF  نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال