طیف سنج مادون قرمز در تلفن همراه می تواند کیفیت آب و هوا را بررسی کند

محققان با استفاده از تلفن همراه و یک طیف سنج کوچک مادون قرمز که به تازگی توسعه داده شده است توانستند کیفیت آب آشامیدنی و هوا را اندازه گیری کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، محققان از موسسه فرانهوفر آلمان یک طیف سنج کوچک مادون قرمز ابداع کردند که قادر است علاوه بر کیفیت […]

محققان با استفاده از تلفن همراه و یک طیف سنج کوچک مادون قرمز که به تازگی توسعه داده شده است توانستند کیفیت آب آشامیدنی و هوا را اندازه گیری کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، محققان از موسسه فرانهوفر آلمان یک طیف سنج کوچک مادون قرمز ابداع کردند که قادر است علاوه بر کیفیت آب و هوا، مواد تشکیل دهنده دارو را نیز بررسی کند. این تراشه در آینده با نصب بر روی گوشی های همراه می تواند به عنوان ابزاری برای اندازه گیری طیف الکترومغناطیسی نور استفاده شود.

 این طیف سنج مادون قرمز چنین قابلیتی را داشته و برخلاف طیف سنج های کنونی تنها یک کیلوگرم وزن دارد و قیمت آن نیز برای استفاده عموم بسیار مناسب است. این در حالیست که طیف سنج های ساخته شده تا بحال حدود 7 تا 8 کیلوگرم وزدن داشته و قابل حمل نمی باشند.

 فرانهوفر در ابتدا تلاش داشت تا طیف‌سنج کوچک و ارزان برای تشخیص داروهای تقلبی بسازد. اما طیف سنج توسعه داده شده کنونی علاوه بر انتقال نور مادون قرمز و جمع‌آوری بازتاب آن و تشخیص سلامت دارو می‌تواند کیفیت آب و هوا را نیز بررسی کند. این موسسه قصد دارد در آینده و تعبیه این قطعه در گوشی های همراه اپلیکیشن خاصی را نیز برای استفاده آن طراحی کند. احتمالاً هوش مصنوعی نیز نقش مهمی در استفاده از این سیستم در آینده خواهد داشت. در حال حاضر نمونه اولیه طیف سنج های آزمایشی ساخته شده و امکان تولید آن در مرحله انبوه در دو سال آینده وجود دارد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال